Dub 14 2017

Hubble pozoruje Jupiter v opozici

Sdílejte...Tweet about this on TwitterShare on Google+1Share on Facebook0Share on LinkedIn0Share on Tumblr0Email this to someoneBuffer this page
jupiter-hst

Planeta Jupiter na snímku z Hubbleova kosmického dalekohledu z 3. 4. 2017 (nasa.gov)

7. dubna 2017 se největší planeta Sluneční soustavy, Jupiter, dostala do opozice se Zemí, na rekordně nejmenší vzdálenost v tomto roce, 668 milionů kilometrů. Tohoto maximálního přiblížení využili Hubbleův dalekohled, který 3. dubna 2017 poskytl pohled na známou Velkou červenou skvrnu i její menší protějšek zvaný Červená skvrna Junior. Jupiter snímala širokoúhlá a planetární kamera WF/PC 3, která zaznamenala detaily 129 km velké.

Snímkování Jupiteru Hubbleovým dalekohledem bylo načasované záměrně na dobu v době těsného přiblížení sondy JUNO k Jupiteru, aby se tak mohla získat data ze souběžného pozorování.

Jupiter je obepnut četnými pásy a zónami, jež jsou tvořeny silnými bouřemi a velkou spoustou menších turbulencí. Tyto pásy leží v různých výškách a za jejich původem stojí rozdíly v tloušťce a výšce amoniakových mraků. Zatímco lehčí pásy stoupají níže, těžší níže a mají slabší mraky než světlejší.

Velká červená skvrna

Bouře jsou „poháněny“ větry o rychlosti až 644 km.h-1. Největší bouří je známá Velká červená skvrna. Jedná se o anticyklónu (tlakovou výši) větší než Země, pozorovanou na Jupiteru již přinejmenším 150 let. Její velikost se však neustále zmenšuje, poslední dobou dramaticky – zatímco na konci 19. století byl její příčný rozměr odhadován na 41 tisíc kilometrů, na konci 70. let, kdy kolem Jupitera prolétaly sondy Voyager, se rozměr zmenšil na 23 tisíc kilometrů. V roce 2014 příčný rozměr poklesl až na méně jak 16.500 km. Jedním z důvodů dalšího pozorování Jupiteru dalekohledem HST je přijít na kloub této záhadě.

OPAL

Nejnovější obrázek Jupiteru přitom pochází z dlouhodobého programu OPAL (Outer Planet Atmospheres Legacy), v jehož rámci Hubbleův dalekohled každoročně pozoruje vnější planety v globálním měřítku se zaměřením na změny v jejich bouřkách, větrech a mracích. Od roku 2014 je takto monitorován Uran, v roce 2015 byly zahrnuty planety Jupiter a Neptun. Od roku 2018 přibude Saturn.

NASA’s Hubble Takes Close-up Portrait of Jupiter (nasa.gov)

Čtěte dále:

Šéfredaktor webové části, redaktor, hlavní administrátor, vedoucí kosmonautické sekce, člen redakční rady. Věnuji se astronomii, fyzice, kosmonautice, svobodnému softwaru. Řadu let, cca 15, publikuju na internetu (jsem redaktorem www.openoffice.cz) a příležitostně v tištěných médiích. V redakci mám na starosti správu webu, fóra, komunikaci s veřejností, školení redaktorů a podílím se na chodu stránky na Facebooku. Zodpovídám za celkový chod redakce a za to, aby vše správně fungovalo.

Permanent link to this article: https://exospace.cz/hubble-pozoruje-jupiter-opozici/