Čvn 03 2018

Marek Biely: Jak jsem se dostal k pozorování komet

Marek Biely při pozorování

Narodil jsem se 23. 5. 1998 v Brně, kde bydlím dodnes. Již od malička jsem se zajímal o v podstatě veškeré úkazy na obloze, a to jak na denní, tak na noční. Ke kometám jsem se ale dostal až o trochu později.

Psal se začátek roku 2013, mně bylo 14 let a ke Slunci přilétala velmi medializovaná kometa C/2011 L4 (PanSTARRS), jež byla často srovnávána s kometou C/2006 P1 (McNaught), která byla v lednu 2007 pozorovatelná nejprve na denní obloze a potom i v noci na jižní polokouli. Viděl jsem její snímky a usoudil jsem, že muselo jít o naprosto úchvatný pohled. Chtěl jsem zažít něco podobného na vlastní oči a věřil jsem, že kometa C/2011 L4 (PanSTARRS) bude tou, která mi nabídne velkolepý zážitek. Ať už to bylo z jakéhokoliv důvodu, musel jsem ji prostě vidět…

Společné pozorování – Marek Biely a Tonda Judytka

Dne 16. března 2013 měl přijít onen den D, tedy den, kdy spatřím svou první kometu v životě. Připravil jsem si vyhledávací mapky a krátce po západu Slunce jsem společně s dalšími třemi členy rodiny vyrazil na lov na kopec nad letištěm v Medlánkách. Obloha byla krásně průzračná, teplota se pohybovala kolem -2 °C a na zemi ležely zbytky sněhu. Kometu jsme ale neviděli, ani já, ani nikdo jiný. Časem jsem zjistil, že chyba byla v tom, že jsem nevytiskl dostatečně podrobné vyhledávací mapky (že je kometa slabší, než se očekávalo, jsem nevěděl – odhady jasnosti u komet jsem v té době ještě nesledoval). K dispozici jsme měli pouze triedr 8×30, a protože se kometa nacházela ještě poměrně nízko nad obzorem, jako naprostým amatérům se nám ji nepodařilo najít. S tím jsem se ale nechtěl smířit hlavně já a o týden později jsme vyrazili znova. Obloha nebyla ani zdaleka tak kvalitní jako předtím, pokrývala ji vysoká oblačnost, někde tenčí, jinde tlustší. V místech, kde se měla nacházet kometa, jí ale naštěstí moc nebylo. Dalším problémem však byl svit Měsíce ve fázi mezi první čtvrtí a úplňkem. Kometu jsme hledali asi půl hodiny, a když už jsme chtěli odjet, najednou jsem v triedru zahlédl mlhavou hvězdičku. Podíval jsem se do vyhledávacích mapek, které už byly kvalitnější než o týden dříve. A skutečně! Šlo o moment, kdy jsem spatřil svou první kometu v životě. Poté se přes triedr podívali i ostatní a taktéž kometu uviděli. To mi ale nestačilo, vydrželi jsme ještě chvilku a až byla ještě větší tma, spatřili jsme kometu já a můj otec dokonce pouhým okem. Nebyl to sice ten pohled, jaký jsme očekávali předtím, ale cíl byl splněn. A to nebylo všechno…

Společné pozorování – Marek Biely a Tonda Judytka

Čas šel dál a já jsem se začal o komety zajímat čím dál víc. Začal jsem o nich psát články na svůj nově vytvořený web a koupil jsem si binokulár 20×80, jenž je mým hlavním pozorovacím přístrojem dodnes. V květnu 2013 jsem jakožto svou druhou kometu spatřil C/2012 F6 (Lemmon), na třetí jsem si musel počkat až do října toho roku a byla jí 2P/Encke. Můj zájem o komety dále rostl, takže jsem se zkontaktoval s Jakubem Černým a Martinem Maškem, kteří je pozorovali už dlouhé roky a zároveň o nich psali články, mimo jiné pro web kommet.cz. Tito dva velmi ochotní pánové fungovali v dalších letech jako mí mentoři a především díky nim jsem se toho o kometách dozvěděl to, o čem jsem dříve ani nesnil. Díky Jakubovi jsem od konce roku 2013 začal přispívat jako redaktor pro kommet.cz a astro.cz, o rok později jsem se zkontaktoval s Petrem Valachem a články jsem začal psát i pro web ExoSpace.cz. Naopak můj osobní web na začátku roku 2015 skončil, jelikož bych za něj musel platit, což se mi v 16 letech opravdu nechtělo. Mezitím jsem ovšem i nadále pilně pozoroval, viděl jsem další množství komet a dvě z nich – C/2013 R1 (Lovejoy) a C/2014 Q2 (Lovejoy) – i pouhým okem. Nejvíce pozorování za rok, celkem 69, jsem nasbíral v roce 2015. Za tento počin jsem byl oceněn ruskou společností CometBase, diplom mi přišel na začátku roku 2016. To byl rok, kdy jsem tolik nepozoroval, protože na obloze nebylo mnoho jasných komet, ale o komety jsem se samozřejmě i nadále zajímal a psal jsem o nich články.

Postupem času jsem poznával nové a nové lidi, a to jak z Česka, tak ze zahraničí. Stal jsem se přispěvatelem a v některých případech i administrátorem mnoha celosvětových skupin zabývajících se kometami, které dodnes sdružují veškeré zájemce o tyto nádherné vesmírné objekty. Zároveň se ale začala měnit i moje role ve společnosti. Poznal jsem totiž několik lidí nacházejících se přibližně ve věku, v němž jsem se začal o komety zajímat i já, takže jsem cítil, že je mou povinností se jim věnovat, abych se tak odvděčil těm, kteří se po celou dobu mého dospívání věnovali mně.

Marek Biely a Tonda Judytka na semináři v říjnu 2016

Ale zpátky k pozorování. V první polovině roku 2017 má pozorovatelská aktivita opět vzrostla, přiletělo totiž hned několik jasných komet, například 41P/Tuttle-Giacobini-Kresák, C/2015 V2 (Johnson) či C/2017 E4 (Lovejoy). Od léta už ale nebylo prakticky co pozorovat, možná jednu nebo dvě komety na hranici mého dosahu, který se současnou technikou činí asi 10 až 11 mag [společně s binokulárem 20×80 vlastním ještě 7,6cm Newtonův dalekohled a občas pozoruji i dalšími přístroji (spíše vypůjčenými), ale jak jsem už zmínil, binokulár 20×80 zůstává doposud mým hlavním pozorovacím přístrojem]. Nedostatek jasných komet na obloze mi paradoxně příliš nevadil, připravoval jsem se totiž na maturitní zkoušku, kterou jsem letos v květnu úspěšně složil. Nyní mám zase o něco více času a od léta by mohly být opět viditelné i nějaké ty jasnější komety, což se mi náramně hodí. Věřím také, že bych mohl být opět o něco aktivnější i ve své redaktorské činnosti a rovněž směrem do budoucna plánuji investovat do kvalitnějšího pozorovacího přístroje; ačkoliv tohle bude potřeba pořádně promyslet, protože v Brně se toho kvůli světelnému znečištění tak jako tak moc vidět nedá (evidentně si budu muset najít nějaké pozorovací místo mimo Brno, a to pokud možno desítky kilometrů daleko).

Brno

Na závěr doplním ještě několik statistických údajů. Dodnes (k 3. 6. 2018) jsem spatřil 29 různých komet, z toho 3 pouhým okem. Nejjasnější kometa, kterou jsem kdy viděl, byla s jasností 3,7 mag C/2014 Q2 (Lovejoy), nejslabší byla s jasností 11,2 mag C/2015 F3 (SWAN). Od roku 2013 do roku 2017 jsem v každém roce zaznamenal mezi 23 a 69 pozorováními, celkově jsem již přesáhl 200 záznamů. Nejdelší ohon jsem viděl u komety C/2013 R1 (Lovejoy), a to 16. prosince 2013, kdy měl délku 2,5°. Nejdifúznější komety, které jsem kdy viděl, byly 154P/Brewington a C/2015 F3 (SWAN) s DC=0, nejkondenzovanější naopak byla 2P/Encke s DC=8. Celou sbírku mých pozorování komet si můžete prohlédnout například zde: https://exospace.cz/kometarni-kronika-marka-bielyho/

Předseda redakční rady, redaktor, vedoucí astronomické sekce

Jsem z Brna a již téměř od malička se zajímám o astronomii, nejvíce pak o pozorování komet. Ty mě uchvátily od příletu jasné vlasatice C/2011 L4 (PanSTARRS). Mezi mé další zájmy patří meteorologie (konkrétně především bouřky) a sport (zejména fotbal, tenis, cyklistika a Formule 1). Studuji na vysoké škole, konkrétně pak obor Geografie na Masarykově univerzitě.

Permanent link to this article: https://exospace.cz/marek-biely-jak-jsem-se-dostal-k-pozorovani-komet/

2 komentáře

1. Vic

Zdar!
    Gratuluju k úspěšnému složení maturity!
    Věřím, že do konce letošního roku přibude mnoho nových zářezů na tvém binokuláru. Třicátá kometa už netrpělivě čeká. Teď se akorát nabízí jasná C/2016 M1 (PanSTARRS). Je třeba si ale pospíšit!
    Vic KaL ◊!