↑ Zpět na Píší jinde

Články na stránce Kosmonautix.cz

Přehled posledních článků na stránce Kosmonautix.cz.

• Jak se ve vesmíru „nezbláznit“

Astronauti na palubě Mezinárodní kosmické stanice i jejich zdravotnická podpora na Zemi jsou připraveni řešit širokou paletu zdravotních problémů, ke kterým může v průběhu kosmické mise dojít. Může jít například o úrazy, bolesti zubů, různá závažná interní onemocnění, jako například poruchy srdečního rytmu, ale může jít i o potíže psychiatrické. I astronaut je jen člověk, a jako takového jej mohou v průběhu kosmické mise potkat potíže, jako jsou závažné deprese, záchvaty úzkosti, nespavost a tak podobně. Jak je postaráno o duševní zdraví astronautů? To je tématem následujících řádek.
  • ŽIVĚ A ČESKY: Minotaur IV vynese utajený náklad

V těchto dnech zažívá kosmonautika období plné odkladů. Doufejme, že se mezi ně nezařadí start, který má proběhnout ve středu v 15:00. Na základně Wallops v americké Virginii na východním pobřeží stojí raketa, která příliš často nestartuje - Minotaur IV. Tento nosič má za úkol vynést na neupřesněnou oběžnou dráhu utajený náklad pro Národní úřad vojenského kosmického zpravodajství NRO. Mise NROL-129 se tedy řadí mezi utajené projekty, což bývá pro diváky vždy atraktivní. Přidejme si k tomu skutečnost, že Minotaur IV zatím v našich komentovaných přenosech chyběl a poznáte, že jsme se při rozhodování, zda tento start odvysílat nebo ne, nemohli rozhodnout jinak.
  • Pandemie koronaviru odsune rentgenový teleskop

Téměř tříměsíční zastavení činnosti na Marshallově středisku kvůli zabránění šíření COVID-19 pravděpodobně způsobí odsun startu rentgenového teleskopu IXPE (Imaging X-ray Polarimetry Explorer). Ten měl podle původního plánu startovat v květnu 2021, ale jak uvedl zástupce NASA, nyní se stále počítá se startem v příštím roce, ale již v nějakém pozdějším měsíci. Teleskop IXPE má vynášet Falcon 9 z Kennedyho střediska na Floridě. Úkolem teleskopu bude měřit polarizaci vysokoenergetického rentgenového záření, sbírat data, která astronomům umožní studovat prostředí v okolí černých děr, neutronových hvězd a pulsarů - mimořádně hustých zhroucených pozůstatků, které zbyly po explozi obřích hvězd.
  • Aerodynamický kryt Vulcanu … tedy vlastně Atlasu V

Společnost United Launch Alliance se snaží snižovat náklady na starty při zachování kvalitních služeb pro zákazníky. Jedním z prostředků snížení cen je přechod k novému aerodynamickému krytu, který je levnější a jednodušší na výrobu. Technici nyní doručili první exemplář na floridský Mys Canaveral. Kryty označované jako OoA (Out-of-Autoclave) se použijí na příštích misích Atlasu V, aby s nimi měli technici ULA dost zkušeností ještě než do služby nastoupí nová raketa Vulcan. Tento krok by tedy měl snížit riziko komplikací u nového nosiče.
  • Svět nad planetou (91. díl)

První dny na palubě Miru byly pro Zaljotina a Kaleriho ve znamení oživování dosud spících systémů a uvádění komplexu do provozu. Krom toho se také věnovali vykládáním Progressu M1-1 a při té příležitosti se dostalo také na doplnění atmosféry v interiéru z nádrží náklaďáku. Netěsnost, která se projevila během pobytu předchozí expedice, přetrvávala a přestože se rychlost poklesu tlaku postupně snížila z 6 hPa za den až na 1,3 hPa za den, tlak v prostorách stanice se snížil na 750 hPa. To bylo přibližně o 200-250 hPa méně, než tomu bývalo normálně. K prvnímu „dofouknutí“ došlo 13. března, tedy ještě před příletem dvojice kosmonautů. Tehdy to však bylo jen pokusné navýšení tlaku o pouhých 53 hPa, aby byla prověřena vzduchová instalace nádrží na Progressu a systém přečerpávání plynů do útrob stanice. Nyní mohli na dofouknutí atmosféry dohlížet sami kosmonauti a pod jejich kuratelou byl vnitřní tlak v útrobách Miru zvýšen na 880 hPa. Pak se Zaljotin a Kaleri mohli pustit do hledání netěsnosti. Neměli však hledat s prázdnýma rukama, k tomuto účelu s sebou přivezli dva dedikované přístroje. Jeden zaznamenával svistot unikajícího vzduchu a druhý registroval lokální snížení teploty, které se u místa úniku očekávalo. Pokud si představíme velikost vnitřního prostoru Miru se všemi zákoutími, ventily a instalací, stála před dvojicí kosmonautů vskutku piplavá práce…
  • Proba-V předala štafetový kolík

Na náhledovém obrázku tohoto článku vidíme dvě evropské družice  - vlevo je zobrazena malá družice Proba-V, která ukončila své sedmileté sledování růstu vegetace na celé planetě. Ukončením její služby však toto sledování nekončí - pokračuje v něm družice Sentinel-3, která je na obrázku vpravo. Proba-V byla vypuštěna v roce 2013, aby zaplnila mezeru v globálním sledování vegetace. Šlo o mezeru mezi koncem služby francouzských družic Spot a nasazením družice Sentinel 3. Přístroj Vegetation na palubě družice Proba-V zmapuje oblast širokou 2250 kilometrů, takže každý den dokáže nasnímat celou planetu.
  • Falcon 9 poslouží jihokorejské armádě

Zatímco v minulých letech SpaceX velmi často vynášela náklady pro nejrůznější zákazníky, letos tvoří většinu nákladu jejich vlastní družice Starlink. Je to dáno tím, že SpaceX potřebovala „vyčistit frontu“, která se jí v průběhu let kvůli menší startovní frekvenci vytvořila. Nyní již firma nemá žádné zakázky ve frontě a čeká tedy na to, až bude dokončena stavba a testování dalších nasmlouvaných družic. Nyní tedy přišel čas vynést družici ANASIS-II (Army/Navy/Air Force Satellite Information System II), kterou bude provozovat Jihokorejská agentura pro vývoj obranných prostředků.
  • Tepelný štít pro první pilotovaný Orion

Technici na Kennedyho středisku nedávno dokončili pečlivou instalaci více než 180 bloků ablativního materiálu na tepelný štít pro kosmickou loď Orion, která v rámci mise Artemis II dopraví astronauty k Měsíci. Asi není potřeba zdůrazňovat, že právě tepelný štít patří k nejdůležitějším částem celé lodi Orion. Jeho úkolem bude ochránit posádku v kabině před teplotou zhruba 2800 °C, což odpovídá zhruba polovině teploty na povrchu Slunce. Právě na takovou teplotu se totiž tepelný štít rozpálí při vstupu do zemské atmosféry při návratu od Měsíce.
  • Kosmotýdeník 408 (6.7. – 12.7.)

Je pravé nedělní poledne a to už více jak sedm let znamená, že je čas na pravidelný souhrn událostí v kosmonautice v uplynulých sedmi dnech. Dnes máte tematicky opravdu na výběr! Podíváme se jak na poslední gravitační manévr sondy Parker Solar Probe, který proběhl před pár hodinami, ale třeba i na renovaci jedné z antén sítě Deep Space Network. Dále vás čeká připravovaný start Falconu 9 se zajímavým prvním stupněm a zamíříme i na Mezinárodní kosmickou stanici za jedním emotivním videem. Přeji vám dobré čtení a hezkou neděli.
  • ŽIVĚ A ČESKY: Klapne tentokrát start Falconu?

Nejprve kvůli technické závadě a pak kvůli počasí musel být odložen start rakety Falcon 9 od SpaceX, která má za úkol vynést nejen devátou várku družic Starlink, ale i dvě snímkovací družice BlackSky Global. Raketa s prvním stupněm, který zažije již svůj pátý start, má odstartovat v sobotu v 16:54 SELČ z floridské rampy 39A. Start budeme i tentokrát vysílat s českým komentářem, takže pokud máte čas a chuť, budeme rádi, když se k nám přidáte.

Permanent link to this article: https://exospace.cz/pisi-jinde/kosmonautix-clanky/