↑ Zpět na Filmy a videa

OBSERVATOŘE
NÁVŠTĚVY KOMET
A PLANETEK

4. 10. 1957: Start první umělé družice světa Sputnik 1

4. října 1957 celý svět překvapil Sovětský svaz vypuštěním první umělé družice světa. Start téměř nepovedený, nakonec však zdařilý, na jehož konci byla celosvětová senzace. Startem Sputniku 1 se kosmické závody rozběhly naplno.

Úspěšný první start z Vostočného

28. dubna 2016 ve 4:01 SELČ odstartovala první raketa z nového ruského kosmodromu Vostočnyj – Sojuz-2.1a dopravil na oběžnou dráhu družici Michail Lomonosov (o váze 645 kg) ke studiu kosmického záření a paprsků gamma, dále experimentální družici pro sledování Země Aist 2D a nanodružici CubeSat, kterou vytvořili ruští studenti.

Podrobnosti na spaceflightnow.com.

Hubbleův vesmírný dalekohled

Tento dokument nám vzrušujúcou formou sprostredkuje výlet do historického zákutia vzniku Hubblovho teleskopu. Dozvedáme sa, že vývoj a let do vesmíru malo mnoho úskalia. Keď bol po mnohoročných prípravách konečne pripravený vzlietnuť, explodoval raketoplán Challenger a letka raketoplánov bola uzemnená na 3 roky. Až raketoplán Discovery ho v apríli 1990 odniesol do vesmíru. Ani tam trable nekončia – vada na primárnom zrkadle. Až do prvej servisnej misie visel osud teleskopu na vlásku. Na konci dokumentu uvidíme i kultové obrázky vytvorené Hubblovým teleskopom, ktoré najviac rozšírili naše poznanie o vesmíre alebo najviac zasiahli našu tužbu spoznávať nevídane. Odporúčame každému záujemcovi o Vesmír dokument zhliadnuť.

3. 12. 2015 – start družice LISA Pathfinder