↑ Zpět na Píší jinde

Příspěvky na stránce Náš vesmír

Sdílejte...Tweet about this on TwitterShare on Google+0Share on Facebook0Share on LinkedIn0Share on Tumblr0Email this to someoneBuffer this page

Podívejte se na přehled posledních článků na stránce Náš vesmír.

• Mise ESA k Jupiteru opouští rýsovací prkna

Výzvy v oblasti zásobování elektrickou energií, ochrany před magnetickým polem, vysokými dávkami radiace a zároveň striktní podmínky planetární ochrany – to jsou jen některé z kritických otázek, které je třeba vzít v patrnost ve chvíli, kdy nadešel čas, aby se nová sonda ESA JUICE (Jupiter Icy Moons Explorer) začala z rýsovacích prken přesouvat do dílen.
  • Odpověď je 42

Čtyřicet dva je odpověď, ale jaká je otázka? Vědci z University of Zurich chtěli zjistit, jak se buňky imunitního systému adaptují na stav beztíže, tak je poslali ve spolupráci s ESA jakou součást experimentu na Mezinárodní kosmickou stanici.
  • Výběr míst pro přistání mise ExoMars 2020 byl zúžen na dvě

Pro přistání roveru mise ExoMars 2020 byla vybrána dvě místa, která měla v dávné historii velké množství vody, a to
  • Seznamte se, prosím: Sylvia, Romulus a Remus

Sylvia je jednou z největších planetek, obíhajících ve vzdálenosti 3,5 AU od Slunce v hlavním pásu asteroidů mezi drahami Marsu a Jupiteru. Na základě analýzy elementů její dráhy byla zařazena do rodiny asteroidů Cybele. Sylvia je mimořádná tím, že je první planetkou, u které byly zjištěny dva měsíce.
  • Z hmoty vypuzené černou dírou se rodí nové hvězdy

Výzkum provedený pomocí dalekohledu ESO/VLT odhalil procesy formování hvězd v mohutných proudech hmoty, které do svého okolí vyvrhují superhmotné černé díry ukryté v jádrech galaxií. Jedná se o první potvrzená pozorování hvězdotvorby probíhající v tomto typu extrémního kosmického prostředí. Objev má řadu důsledků pro naše chápání vlastností galaxií a jejich vývoje. Výsledky byly zveřejněny ve vědeckém časopise Nature.
  • Tam nahoře

Na tomto snímku vypadá velmi velký dalekohled ESO (VLT, Very Large Telescope) jako dalekohled velmi malý! Díky perspektivě je obtížné odhalit na vrcholu Cerro Paranal v chilské poušti Atacama siluety čtyř 8.2m hlavních dalekohledů, které tvoří VLT.
  • Astronomové mají problém s výskytem lithia v mladém vesmíru

V uplynulých desetiletích se vědci potýkali s problémem, který se týká teorie Velkého třesku (Big Bang Theory – BBT). Z této teorie vyplývá, že by ve vesmíru mělo být třikrát více lithia, než kolik jej ve skutečnosti pozorujeme. Proč je zde takový nesoulad mezi předpovědí a pozorováním? Než se ponoříme do tohoto problému, vraťme se poněkud zpět v čase.
  • Mimořádně příznivý návrat komety 41P/Tuttle-Giacobini-Kresák

Rok 2017 nabízí příznivý návrat hned dvou výrazných komet objevených československými astronomy. Na přelomu ledna a února 2017 to byla kometa s označením 45P/Honda-Mrkos-Pajdušáková, nyní se do období své nejlepší viditelnosti dostává kometa 41P/Tuttle-Giacobini-Kresák. Ta je momentálně viditelná malými triedry mimo prostředí měst a v následujících dnech bude ještě zjasňovat. V tomto roce má nejpříznivější návrat za posledních 200 let. Kometa je navíc známa svými nepředvídatelnými zjasněními, které souvisí s povrchovou aktivitou na jejím jádře.
  • SERIÁL: Hlubinami vesmíru s doc. Markem Wolfem

O činnosti Astronomické ústavu Univerzity Karlovy a o studiu astronomie. Hostem pořadu je doc. RNDr. Marek Wolf, CSc., tehdejší ředitel, dnes zástupce ředitele Astronomického ústavu Univerzity Karlovy.
  • Venuše: Krátká exkurze do horkého pekla

FOTOGALERIE | Pokud byste se mohli podívat na Venuši radarovýma očima, pak byste spatřili opravdové peklo, nebo alespoň předpeklí. Toto opravdu není vhodné místo pro život (alespoň na povrchu), ale pro geology je to učiněný ráj, neboť Venuše má z geologického hlediska se Zemí mnoho společného.

Permanent link to this article: https://exospace.cz/pisi-jinde/nas-vesmir/