Pro 08 2016

Geminidy letos přesvítí Měsíc

Sdílejte...Tweet about this on TwitterShare on Google+Share on FacebookShare on LinkedInShare on TumblrEmail this to someoneBuffer this page

Jako v každém roce i letos zaznamenáme v půli prosince, přesněji v době okolo 14. 12., maximum meteorického roje Geminid. Letošní podmínky na pozorování tohoto tradičního roje, který podle všeho pochází z drolící se planetky (3200) Phaethon, však budou extrémně nepříznivé. Zrovna na 14. prosince totiž vychází úplněk. V maximu většinou padá až 70 meteorů za hodinu, letos by měl být jejich počet právě kvůli Měsíci, jenž bude ještě ke všemu dalším superúplňkem (ale už ne tak velkým jako v listopadu), zredukován až na polovinu. Protože jsou Geminidy obecně lépe pozorovatelné na ranní obloze, doporučuje se v letošním případě pozorování ještě před maximální frekvencí, tedy někdy v období 9. – 12. prosince, kdy bude padat už alespoň 20 meteorů za hodinu a ještě nebudou přesvícené Měsícem. Druhé pravidlo ale platí jen v případě, když budete pozorovat až těsně před začátkem astronomického soumraku.

Geminidy 2016 v doprovodu měsíčního úplňku (Stellarium)

Permanent link to this article: https://exospace.cz/geminidy-letos-presviti-mesic/

Pro 06 2016

Sluneční erupce protrhla zemskou magnetosféru

Indický mionový detektor GRAPES-3 (Gamma Ray Astronomy PeV EnergieS phase-3), největší a nejcitlivější zařízení k monitorování kosmického záření, zachytil 22. 6. 2016 vysokoenergetický výtrysk kosmického záření, pocházejícího z naší Galaxie, s energií ~20GeV. Předtím však došlo ke sluneční erupci a vyvrhnutí slunečního plazmatu směrem k Zemi. Oblak se poté srazil se Zemí a stlačil zemskou magnetosféru, která jindy má poloměr kolem 1 milionu kilometrů, o desítky tisíc kilometrů. To mělo za následek značnou geomagnetickou bouři doprovázenou polárními zářemi a narušeným rádiovým přenosem. Vědci z projektu GRAPES-3 pak po simulaci události dospěli k závěru, že náraz sluneční plazmy natrhlo zemskou magnetosféru a umožnilo relativně slabému svazku kosmického záření z galaktické exploze proniknout až na Zemi.

Mionový detektor GRAPES-3 (wikipedia.org)

Mionový teleskop GRAPES-3 vystopoval trhlinu v magnetickém poli Země (osel.cz)

Permanent link to this article: https://exospace.cz/slunecni-erupce-protrhla-zemskou-magnetosferu/

Pro 06 2016

Členové ExoSpace.cz fotí (VI.)

petr-zima-6V dalším dílu přehledů obrázků od členů naší redakce ExoSpace.cz vám ukážeme fotky nastupující zimy od Petra Plicky ze dne 4. 12. 2016 a připomínku na jaro a návštěvu Petra Valacha v okolí Cementárny Radotín dne 7. 5. 2016.

Číst dále »

Permanent link to this article: https://exospace.cz/clenove-exospace-cz-foti-vi/

Objevené a znovuobjevené komety v září 2016

c2005a1-stephane

Ilustrační foto – Takbou Stephane vyfotil rozpadlou kometu C/2005 A1 (LINEAR) (aerith.net)

Měsíc září skončil z hlediska objevených a znovuobjevených komet spíše průměrným dojmem. Nalezeny byly 4 nové komety, další dvě pak byly znovuobjeveny. Na rozdíl od srpna už se ale v některých případech jednalo i o zajímavější a perspektivnější kometární objekty. Číst dále »

Permanent link to this article: https://exospace.cz/objevene-znovuobjevene-komety-zari-2016/

Pro 05 2016

První snímky ze sondy TGO hotovou senzací

cassis_filters

Synchronní mapování povrchu Marsu kamerou CaSSI (youtube.com)

Evropská sonda TGO (Trace Gas Orbiter), součást mise ExoMars 2016, která od 19. října obíhá kolem Marsu, pořídila první sérii snímků povrchu Marsu a odeslala je na Zemi. Ačkoliv se jedná pouze o zkušební snímky, jsou ohromující jak co do kvality, tak rozlišení.

Číst dále »