Led 22 2017

Sledujte planety, spatříte už i Saturn

Sdílejte...Tweet about this on TwitterShare on Google+Share on FacebookShare on LinkedInShare on TumblrEmail this to someoneBuffer this page

Na obloze je v těchto dnech možné spatřit až 6 planet. Večernímu nebi dominuje jasná Venuše, jen kousek od ní směrem doleva a nahoru se nachází o poznání slabší, jemně načervenalý Mars. Oba objekty se vejdou do zorného pole menšího triedru (31. ledna se do jejich těsné blízkosti dostane i Měsíc). Když jej budete mít po ruce, můžete s ním zkusit vyhledat i planety Uran a Neptun, za normálních podmínek nepozorovatelné pouhým okem. Ty se nacházejí v souhvězdí Ryb, respektive Vodnáře. Druhá polovina noci pak patří Jupiteru, jenž i nadále tvoří dvojici s hvězdou Spica ze souhvězdí Panny. A v ranních hodinách vychází na jihovýchodě v souhvězdí Hadonoše konečně také Saturn, jehož jasnost činí zhruba 0,5 mag. Jedinou nepozorovatelnou planetou je tak v současnosti Merkur.

Venuše a Mars na večerní obloze spolu s Měsícem 31. 1. 2017 (Stellarium)

Jupiter v sousedství Spiky (Stellarium)

Saturn se srpkem Měsíce, 24. 1. 2017 (Stellarium)

Permanent link to this article: https://exospace.cz/sledujte-planety-spatrite-uz-i-saturn/

Nový pohľad na Daphnis

Saturnov mesiac Daphnis na zábere zo sondy Cassini (wikipedia.org)

Keďže sa sonda Cassini postupne dostáva bližšie k prstencom v takzavom „veľkom finále“, dostáva sa bližšie aj k Saturnovim pastierskym mesiacom. Jedným z týchto mesiacov je aj Daphnis, veľký len okolo 8 kilometrov. Daphnis obieha Saturn v Keelerovej medzere, ktorá sa nachádza vo vonkajšom prstenci A. Bol objavený roku 2005 fotografickým týmom Cassini, v roku 2006 bol pomenovaný po pastierovi a potomkovi Titanov v gréckej mytológii.

Číst dále »

Permanent link to this article: https://exospace.cz/novy-pohlad-daphnis/

Blízký průlet planetky 2005 EE

Blízkozemní asteroid 2005 EE, jehož velikost je odhadována na vcelku slušných 100÷330 metrů v průměru, proletěl 15. ledna 2017 v 7:23 SEČ relativně těsně kolem Země. Jednalo se ovšem o průlet bezpečný, v době největšího přiblížení dělilo naši planetu a asteroid téměř 0,07 AU, neboli 26,63 vzdáleností Měsíce. Planetka byla objevena 1. března 2005 observatoří Catalina Sky Survey. S periodou necelých 4,5 let se k Zemi znovu přiblíží v květnu 2021.

Trajektorie planetky 265482 (2005 EE) (jpl.nasa.gov)

265482 (2005 EE) (jpl.nasa.gov)

Permanent link to this article: https://exospace.cz/blizky-prulet-planetky-2005-ee/

Led 20 2017

Země pohledem kosmických sond (a kosmonautů)

„Rodinný portrét“ planét Slnečnej sústavy. Fotografia Zeme je horný riadok druhá snímka (sciencedaily.com)

V tomto článku se zaměříme na několik skvostných snímků naší planety Země z různých míst Sluneční soustavy. Postupně tak uvidíte křehkost a nicotnost našeho světa, naší planety, která je nám vším a je naším domovem.

Číst dále »

Permanent link to this article: https://exospace.cz/zeme-pohledem-kosmickych-sond-kosmonautu/

Led 17 2017

Karel Pacner: I člověk, který si sáhne po nebi, může zůstat prostým člověkem

pacner

Spisovatel Karel Pacner

K úmrtí amerického astronauta Eugena Cernana se vyjádřil i český spisovatel a publicista Karel Pacner. Ten měl možnost se s ním opakovaně vidět a hovořit s ním. Poprvé při Cernanově první návštěvě v Československu v roce 1974. Nejen o pozadí tohoto setkání je rozhovor, který si nyní můžete přečíst i vy.

Číst dále »