Komety vizuálně v době novu 1. 10. 2016

Sdílejte...Tweet about this on TwitterShare on Google+Share on FacebookShare on LinkedInShare on TumblrEmail this to someoneBuffer this page
144p-wilson

Kometa 144P/Kushida na snímku Huntera Wilsona z roku 2009 (aerith.net)

Po dalším úplňku, tentokrát z 16. září, Měsíc opět směřuje do fáze novu. To je samozřejmě příhodné pro slabé, difúzní objekty, jakými jsou třeba komety. Těch na přelomu září a října uvidíme podle všeho stejně jako před měsícem, tedy osm. Číst dále »

Permanent link to this article: https://exospace.cz/komety-vizualne-dobe-novu-1-10-2016/

Snežná hranica hviezdy V883 Orionis

v883_art

Okolie hviezdy V883 Ori v predstave maliara (eso.org)

Astronómovia pomocou sústavy radioteleskopov ALMA objavili zaujímavý úkaz u práve sa rodiacej hviezdy v hviezdnom systéme V883 Orionis.

Každá hviezda má snežnú hranicu, kde sa voda mení z kvapalného skupenstva na pevný, čiže v ľad. Mladá hviezda v V883 Orionis zvýšila náhle svoj jas a snežná hranica sa posunula do vzdialeností 40 AU. V predstave 40 AU vychádza na vzdialenosť Pluta od Slnka.

Obvykle nevidíme snežnú hranicu, pretože je veľmi blízko a je pre nás neviditeľná v súčasností. Máme to šťastie, že sme vystihli tú pravú chvíľu. A gratulujeme ďalšej hviezde, ktorá prešla skúškou dospelostí (čiže sa dostala do kategórie hviezd hlavnej postupnosti).

Číst dále »

Permanent link to this article: https://exospace.cz/snezna-hranica-hviezdy-v883-orionis/

LibreOffice vs. Microsoft Office – video

mso_loJe lepší Microsoft Office 2016 nebo LibreOffice 5.2?

Podívejte se na toto video. Jeho autor, Chris Navarre, se snaží o objektivní zhodnocení dvou hlavních programových částí – Wordu/Writeru a Excelu/Calcu. Je to velmi stručný úvod, takže nečekejte nějakou mimořádnou hloubku. Nicméně si k videu dovolíme komentář.

Číst dále »

Permanent link to this article: https://exospace.cz/libreoffice-vs-microsoft-office-video/

Zář 25 2016

Vyhlížejte kužel zvířetníkového světla

V době rovnodenností, tedy dvakrát do roka, jsou z našich zeměpisných šířek ideální možnosti pro spatření kuželu zvířetníkového neboli zodiakálního světla. Zatímco v březnu je viditelné večer, v září jej zpozorujeme na ranní obloze. Zvířetníkové světlo tvoří drobné částečky prachu. Viditelné je pouze v oblastech s kvalitní oblohou, tedy pokud možno bez světelného znečištění a rušivého vlivu Měsíce. Nejbližší nov nastává 1. října, právě kolem toho data tím pádem bude nejlepší možnost pro pozorování tohoto krásného astronomického úkazu.

zodiacal light

Zodiakální světlo na pláži ostrova Rarotonga
(astronom.cz, foto: Petr Horálek)

Permanent link to this article: https://exospace.cz/vyhlizejte-kuzel-zviretnikoveho-svetla/

Zář 24 2016

Vypuštění HST – komentované video

Start raketoplánu Discovery s dalekohledem HST (v popředí raketoplán Columbia se připravuje na let s astronomickou družicí Astro-1) (wikipedia.org)

Let STS-31 raketoplánu Discovery, který se uskutečnil ve dnech 24. až 29. dubna 1990, byl po prvním letu k Měsíci bezpochyby nejvýznamnější kosmonautickou výpravou v historii. Discovery při něm do výšky 600 km umístil Hubbleův vesmírný teleskop. Jednalo se o nejobjemnější užitečné zatížení, jaké do té doby raketoplán nesl. Pro dosažení správné výšky vyšplhal více jak dvakrát výše než při běžných letech raketoplánu. Od dob Apolla nebyl člověk od Země dále. Hubbleův dalekohled poté naprosto dramaticky proměnil náš pohled na Vesmír jako celek, jeho vývoj i složení, jako i jeho částí – planet Sluneční soustavy, exoplanet, jiných hvězd, galaxií. Žádné jiné zařízení a žádný jiný vědecký přístroj nikdy v historii tak výrazně nezasáhl do našeho chápání přírody jako právě tento.

Číst dále »