Srp 25 2016

Globálna mapa trpasličej planéty Ceres

Sdílejte...Tweet about this on TwitterShare on Google+Share on FacebookShare on LinkedInShare on TumblrEmail this to someoneBuffer this page

Globálne topografická mapa trpasličej planéty Ceres (nasa.gov)

Vedci na základe dát zo sondy DAWN zostavili topografickú mapu tejto trpasličej planéty. Uverejnená bola v septembri 2015.

Čo prináša táto komplexná mapa?

Minimálne tucet názvov objektov na povrchu, ako sú napríklad hory či krátery. Na mape sú využite falošne farby, ktoré rozlišujú výšku terénu. Mapa je podrobnejšia ako podobná topografická mapa planetky Vesty.

Okrem tejto zaujímavej mapy vedci počas skúmania povrchu zistili tri explózie vysokoenergetických elektrónov, a to na základe pozorovania ďalšieho z prístroja Ceresu, ktorý sa zameriava na na gama žiarenie a neutrónovú spektrálnu analýzu. Tieto explózie, ako vysvitlo, nie sú ničím iným, než len interakcie medzi slabou atmosférou Ceresu a slnečným vetrom.

Sonda Dawn Ceres mapuje už od 6. marca 2015.

Dawn Team Shares New Maps and Insights about Ceres (nasa.gov)

Permanent link to this article: https://exospace.cz/globalna-mapa-trpaslicej-planety-ceres/

Srp 25 2016

Inteligentní domácnost s Raspberry Pi 3

raspberry-releV tomto článku si ukážeme, jak s pomocí mobilního telefonu, relé modulu a Raspberry Pi 3 ovládat různá zařízení v domácnosti. Podíváme se i na několik tipů pro chytrou domácnost.

Budete potřebovat Raspberry Pi 3 s nainstalovaným Raspbianem Jessie, mobilní telefon s aplikací MyPi (k dispozici v Google Play a AppStore), relé modul a volitelně také spínací tlačítko. Pro experiment jsme použili tento modul s dvojicí relé.

Čtěte dále ≫

Permanent link to this article: https://exospace.cz/inteligentni-domacnost-s-raspberry-pi-3/

Srp 24 2016

Čínski amatéri nafotili nadoblačný blesk

Pri pozorovaní tohtoročných Perzeidov sa čínskym amatérom podaril zachytiť husársky kúsok. Zachytili horúci jet (resp. prúd), ktorý trval menej ako sekundu, pomocou digitálneho fotoaparátu. Ide o špeciálny typ blesku, jehož začiatok je z neďalekého burkoveho mračna, a smeroval dále hore k ionosfére. Udalosť bola zaznamenaná neďaleko pohoria Šikengkong. Tento úkaz bol oficiálne prijatý len pred niekoľkými rokmi.

Kto vie, koľko hlásení UFO má tento prirodzený jav na svedomí.

gigantic-jet

Mohutný výboj nad čínskym pohorím Šikengkong (apod.nasa.gov)

Astronomy Picture of the Day (apod.nasa.gov)

Permanent link to this article: https://exospace.cz/cinski-amateri-nafotili-nadoblacny-blesk/

Srp 23 2016

Testování motorů RS-25 budoucí rakety SLS

RS-25Dne 18. 8. 2016 došlo ke zkušebnímu 7,5minutovému zážehu motoru RS-25 na standu ve Stennisově centru. V průběhu zážehu byl dosažen tah na úrovni 109 % nominálního tahu. Motory RS-25 jsou vylepšenou verzí hlavní pohonné jednotky raketoplánu Space Shuttle, motoru SSME, a stanou se hlavní pohonnou jednotkou plánované rakety SLS s nosností 130 tun.

Číst dále »

Permanent link to this article: https://exospace.cz/testovani-motoru-rs-25-budouci-rakety-sls/

Srp 21 2016

Komety vizuálně v době novu 1. 9. 2016

43P-Jager

Snímek komety 43P/Wolf-Harrington od Michaela Jägera (aerith.net)

Dne 18. srpna prošel Měsíc opět fází úplňku a nyní couvá směrem k novu. To znamená, že se v nadcházejících dnech opět otevře okénko pro pozorování na tmavé obloze, nejprve zvečera, postupně se rozšíří i do ranních hodin. Tato situace bude příznivá pro pozorování slabých, mlhavých objektů, jako jsou galaxie, mlhoviny, hvězdokupy a nebo třeba i komety. Počet těch vizuálně viditelných se poněkud rozroste, oproti 6 kometám z předchozí lunace jich na přelomu srpna a září uvidíme podle všeho osm.

Oblohu nám nyní neopouští žádná kometa z předchozí lunace. Naopak dvě přibudou. Jedná se o krátkoperiodickou vlasatici 43P/Wolf-Harrington, jež se vynořila na ranní obloze a hned se nejspíše stane nejjasnější kometou na obloze. Po konjunkci se Sluncem spatříme opět už i kometu C/2015 V2 (Johnson), která bude viditelná nepřetržitě až do léta příštího roku, kdy se přestěhuje na jižní oblohu při maximu jasnosti 6÷7 mag. Tato kometa by ale měla být jen jednou z pěti, které bychom v první polovině roku 2017 měli spatřit i menšími triedry. Zní to slibně, ale musíme si ještě počkat. Nyní se pojďme podívat na osmičku vizuálně viditelných komet v nadcházející lunaci.

Číst dále »