↑ Zpět na Píší jinde

Příspěvky na Novinkách z kosmonautiky

Sdílejte...Tweet about this on TwitterShare on Google+0Share on Facebook0Share on LinkedIn0Share on Tumblr0Email this to someoneBuffer this page

Podívejte se na přehled posledních článků na stránce Novinky z kosmonautiky.

• 23.06.2017

Z komplexu LC-39A na Cape Canaveral odstartovala v 19:10 UT nosná raketa Falcon 9, která pod aerodynamickým krytem nese první telekomunikační bulharskou družici BulgariaSat-1. První stupeň rakety po splnění svého úkolu motoricky přistál asi 9 minut po vzletu na prámu v Atlantském oceánu; přistání bylo tvrdší než se předpokládalo. Druhý stupeň dopravil družici na parkovací dráhu a později na přechodovou dráhu, na níž se družice asi 35 minut po startu z Floridy oddělila od horního stupně rakety.

V 18:04 UT odstartovala z PU-4/43 kosmodromu Pleseck nosná raketa Sojuz-2.1v, která na oběžnou dráhu vynesla blíže nespecifikovanou vojenskou družici. Podle informací ruského ministerstva obrany start a navedení na oběžnou dráhu proběhly normálně.

Pozemní sledovací stanice v Plzni na svých webových stránkách uvedla, že česká družice VZLUSat-1, která byla na oběžnou dráhu dopravena indickou raketou PSLV-C38, se úspěšně oddělila od horního stupně a asi tři hodiny po vzletu byly stanicí zachyceny její první signály. Družice má ve složeném stavu tvar 2U CubeSat (20×10×10 cm) a hmotnost 2 kg; na dráze po rozložení má rozměry 35×10×10 cm. Na palubě družice jsou tři experimenty: rentgenový dalekohled, detektor atomárního kyslíku a vodíku a jeden technologický experiment. Plná funkčnost družice bude moci být prokázána po testech, které potrvají několik dnů.

Ze Satish Dhawan Space Centre (Sriharikota) odstartovala v 03:59 UT (9:29 hod. místního času) nosná raketa PSLV-C38, která na oběžnou dráhu nese 31 družic. Hlavním užitečným zatížením je družice Cartosat-2 a jako druhotné užitečné zatížení je 30 nanodružic z 15 států (včetně jedné z Česka - VZLUSat a jedné ze Slovenska - skCUBE). Po normálním průběhu vzletu a první fáze letu byla 16 minut po startu dosažena základní oběžná dráha ve výšce asi 505 km, na níž se oddělila družice Cartosat-2 a po ní se oddělily i všechny nanodružice.

Astronaut NASA Richard Alan Mastracchio (*1960) oznámil na twitteru, že ke dni 16. června odešel do výslužby a po více než 20 letech opouští kosmickou agenturu (v týmu astronautů byl od května 1996 do července 2015). Mastracchio se mezi roky 2000 a 2014 účastnil čtyř misí raketoplánu, při nichž uskutečnil devět výstupů do volného vesmíru. Po odchodu z NASA byl bývalý astronaut jmenován ředitelem pro komerční zásobovací služby ve firmě Orbital ATK.

Astronomové Kat Volk a Renu Malhotra z Univerzita of Arizona řekli, že našli náznaky existence planety ve vzdálených oblastech Sluneční soustavy. Astronomové analyzovali roviny oběžných drah objektů v Kuiperově pásu a zjistili, že dráhy objektů ve vzdálenosti 50 až 80 AU od Slunce jsou skloněny o 8° ve srovnání s většinou bližších objektů. Náklon není vysvětlitelný gravitačním působením známých těles a nejpravděpodobnějším objasněním je, že se ve vzdálenosti asi 60 AU od Slunce nachází planeta velikosti Marsu.

Ve čtvrtek 22. června v 09:30 UT byla z Wallops Flight Facility ve Virginii vypuštěna sondážní raketa Terrier Improved Orion se studentskými experimenty RockOn a RockSat-C. Hlavice s vědeckými přístroji vystoupila do výšky 72 mil (asi 116 km), sestoupila na padáku a přistála na hladinu Atlantského oceánu. Užitečné zatížení bylo vyloveno a studenti poté zahájili analýzu získaných dat. Pokus byl součástí akce Rocket Week at Wallops, jíž se zúčastnilo téměř 130 studentů se svými učiteli.

James Webb Space Telescope (JWST) byl umístěn do vakuové komory A ve středisku NASA Johnson Space Center v Houstonu a zde budou technici testovat, zda teleskop může pracovat při velmi nízkých teplotách. Během testů, které budou probíhat asi tři měsíce, bude v komoře udržována teplota kolem 37 K (asi -236°C). JWST je společným projektem amerického NASA, Evropské kosmické agentury a Kanadské kosmické agentury.

Čínská nákladní kosmická loď Tianzhou 1, která se ve středu oddělila od modulu Tiangong-2, přešla na samostatnou dráhu a bude pokračovat v některých experimentech. Z nákladní lodi bude uvolněn CubeSat a následně se opět připojí k modulu Tiangong-2 a uskuteční třetí sérii pokusů s přečerpáváním pohonných hmot mezi oběma tělesy.

Pohled do minulosti (23. června):
    2007 02:44 - z mobilní rampy na ostrově Kauai byla odpálena antiraketa SM-3; dostup asi 160 km
    2007 02:40 - ze základny Barking Sands odstartovalo cílové těleso na raketě Castor; dostup asi 150 km
    1987 13:26 - z LC47 Cape Canaveral byla vypuštěna meteorologická raketa Rocketsonde; dostup 65 km
    1987 07:37 - z kosmodromu Pleseck byla nosnou raketou Kosmos vypuštěna družice Kosmos 1861
    1977 23:23 - ze základny Kwajalein byla vypuštěna meteorologická raketa Rocketsonde; dostup 76 km
    1977 21:30 - ze základny Barking Sands byla vypuštěna meteorologická raketa Rocketsonde; dostup 56 km
    1977 15:01 - ze základny Primrose Lake byla vypuštěna meteorologická raketa Rocketsonde; dostup 70 km
    1977 12:09 - z ostrova Ascension byla vypuštěna meteorologická raketa Rocketsonde; dostup 64 km
    1977 09:16 - z SLC3W na Vandenberg AFB byla nosnou raketou Atlas F/SVS vypuštěna družice NTS 2
    1967 - z ponorky SSBN 623 ponořené u Cape Canaveral byla odpálena balistická raketa Polaris A2; dostup 1000 km
    1967 - ze základny Black Mesa byla k testovacímu letu odpálena balistická raketa Pershing 1; dostup asi 180 km
    1967 - z komplexu 395-B na Vandenberg AFB byla odpálena balistická raketa Titan 2; dostup asi 1300 km
    1957 - ze základny Kapustin Jar odstartovala sondážní raketa R-2A; dostup asi 100 km

• Čtvrtek - 22. 6. 2017

Na Satish Dhawan Space Center (Sriharikota) byl v čase T-28 hodin spuštěn závěrečný odpočet startu nosné rakety PSLV-C38, která na oběžnou dráhu vynese družici Cartosat-2 a jako druhotné zatížení 30 nanodružic. Odpočet odstartoval v souladu s rozhodnutím MRR (Mission Readiness Review) a výboru LAB (Launch Authorisation Board) 22. června v 5:29 hod. místního času (21.6. ve 23:59 UT) a první operací bylo tankování nádrží čtvrtého stupně (PS4) nosné rakety.

Oddělení NASA Exploration Systems Development připravuje revizi plánů mise EM-1 (Exploration Mission) a chystá se oficiálně oznámit zpoždění minimálně do konce roku 2018 s cílovým termínem 2019. Přezkumné řízení je naplánováno na 27. až 19. červen a jejím hlavním úkolem bude posoudit stav přípravy nosiče SLS (Space Launch System), kosmické lodi Orion a podrobného plánu letu. Při EM-1 má být Orion naveden na translunární dráhu a po obletu Měsíce má přistát v Tichém oceánu.

Britská vláda v rámci Brexitu zpracovává novou legislativu, která umožní vypouštění nosných raket z britského území a která umožní překonat závislost na zahraničních startovních službách. V současné době Británie pracuje jako člen Evropské kosmické agentury a pomáhá financovat evropské programy, např. navigační systém Galileo a observatoř PLATO. Financování evropských programů by se mohlo odchodem Británie z EU zkomplikovat (pro projekt PLATO Británie původně přislíbila 25 miliónů liber).

Přestože je v Rusku vyvíjena nová kosmická loď Federacija, domnívá se RKK "Energija", že kosmická loď Sojuz bude i nadále využívána jako "kosmické taxi". Sojuz by mohl být využíván pro kosmickou turistiku a současně se studuje možnost upravit kosmickou loď pro oblety Měsíce. Sojuzy jsou v různých modifikacích používány od roku 1967 až do současnosti, kdy létá verze Sojuz MS.

Generální ředitel RKK "Energija" Vladimir Solncev v rozhovoru s novináři na pařížském aerosalónu v Le Bourget znovu potvrdil, že ruský modul Nauka bude k Mezinárodní kosmické stanici vypuštěn v roce 2018. Podle Solnceva už o termínu nejsou pochyby a současně je to mezní termín. Modul Nauka je určen pro plnohodnotnou vědeckou práci kosmonautů a současně bude sloužit k uskladnění některých materiálů.

V blízkosti Země prolétá planetka 2005 LW3, odhadovaná velikost je mezi 90 a 280 metry, maximální přiblížení ve 21:07 UT na vzdálenost 0,06016 AU (23,39 vzdálenosti Měsíce), planetka byla poprvé pozorovaná 5. června 2005 - Siding Spring Survey.

Pohled do minulosti (22. června):
    1987 23:06 - ze základny Barking Sands byla vypuštěna meteorologická raketa Rocketsonde; dostup 67 km
    1987 13:11 - ze základny Andoya odstartovala sondážní raketa Super Loki; dostup asi 80 km
    1987 13:00 - z námořní plošiny byla vypuštěna meteorologická raketa M-100B; dostup 80 km
    1987 12:30 - ze základny Andoya odstartovala sondážní raketa Super Loki; dostup 84 km
    1987 11:29 - ze základny Andoya odstartovala sondážní raketa Viper 3A; dostup 114 km
    1977 23:15 - ze základny Kwajalein byla vypuštěna meteorologická raketa Rocketsonde; dostup 77 km
    1977 22:00 - ze základny Point Mugu byla vypuštěna meteorologická raketa Rocketsonde; dostup 73 km
    1977 21:56 - ze základny Barking Sands byla vypuštěna meteorologická raketa Rocketsonde; dostup 73 km
    1977 21:27 - ze základny Point Mugu byla vypuštěna meteorologická raketa Rocketsonde; dostup 87 km
    1977 21:24 - ze základny Barking Sands byla vypuštěna meteorologická raketa Rocketsonde; dostup 89 km
    1977 20:25 - ze základny Poker Flat byla vypuštěna meteorologická raketa Rocketsonde; dostup 70 km
    1977 19:11 - ze základny Fort Churchill odstartovala sondážní raketa Super Loki (F158); dostup 72 km
    1977 18:14 - ze základny White Sands byla vypuštěna meteorologická raketa Rocketsonde; dostup 72 km
    1977 18:00 - ze základny Fort Churchill odstartovala sondážní raketa Super Loki (F157); dostup asi 75 km
    1977 16:40 - v rámci experimentu Krenkel 77B odstartovala sondážní raketa MMR-06; dostup 59 km
    1977 16:30 - z LC43 Cape Canaveral byla vypuštěna meteorologická raketa Rocketsonde; dostup 68 km
    1977 16:25 - ze základny Fort Churchill byla vypuštěna meteorologická raketa Loki Dart; dostup 65 km
    1977 16:09 - ze základny Antigua byla vypuštěna meteorologická raketa Rocketsonde; dostup 57 km
    1977 15:42 - ze základny Wallops Island byla vypuštěna meteorologická raketa Rocketsonde; dostup 76 km
    1977 15:31 - z LC43 Cape Canaveral byla vypuštěna meteorologická raketa Rocketsonde; dostup 94 km
    1977 15:00 - ze základny Thumba byla vypuštěna meteorologická raketa M-100; dostup 80 km
    1977 15:00 - ze základny Thulle AFB byla vypuštěna meteorologická raketa Rocketsonde; dostup 69 km
    1977 14:00 - ze základny Chejsa byla vypuštěna meteorologická raketa M-100; dostup 83 km
    1977 14:00 - v rámci experimentu Krenkel 77B odstartovala sondážní raketa MMR-06; dostup 60 km
    1977 13:29 - z ostrova Ascension byla vypuštěna meteorologická raketa Rocketsonde; dostup 66 km
    1977 11:31 - ze základny El Arenosillo odstartovala sondážní raketa Super Loki; dostup asi 100 km
    1977 08:00 - z kosmodromu Bajkonur byla nosnou raketou Sojuz-U vypuštěna družice Kosmos 920
    1967 - ze základny Emba (Kazachstán) odstartovala sondážní raketa MR-12; dostup asi 90 km
    1967 - z kosmodromu Pleseck byla odpálena balistická raketa R-16U; dostup asi 1210 km
    1967 23:51 - z děla na ostrově Barbados byla vystřelena granátraketa Martlet-2; max. výška 110 km
    1967 21:57 - nad Edwards AFB se uskutečnil zkušební let 3-60-90 raketoplánu X-15A; max. výška 25,05 km
    1967 02:47 - z děla na ostrově Barbados byla vystřelena granátraketa Martlet 2; max. výška 107 km
    1957 - ze základny Akita byla k testovacímu letu vypuštěna sondážní raketa Kappa 3; dostup asi 30 km
    1957 - ze základny Kapustin Jar byla odpálena balistická raketa R-12 (M2-3); dostup asi 400 km

• Středa - 21. 6. 2017

Společnost SpaceX na twitteru oznámila úspěšný statický test motorů prvního stupně nosné rakety Falcon 9 a potvrdila termín startu 25. června 2017. Statický test se uskutečnil na startovní rampě SLC-4E na Vandenberg AFB a motory při něm pracovaly 3,5 vteřiny. Raketa Falcon 9 ponese při svém vzletu sadu družic typu Iridium Next.

Společnost SES oznámila, že v návaznosti na výrazné anomálie v provozu družice AMC-9 převádí její vysílání na jiné družice s cílem minimalizovat narušení provozu; společnost současně zkoumá možnosti obnovení běžného provozu. První závady se projevily v sobotu 17. června v ranních hodinách a firma SES přijala okamžitá opatření a kontaktovala svoje zákazníky. Družice AMC-9 byla vypuštěna v roce 2003 a obsluhovala v pásmech Ku a C zákazníky v USA a Mexiku.

Na Mezinárodním aerosalónu v Le Bourget podepsali Robert Lightfoot, administrátor NASA, a Roberto Battiston, prezident Italské kosmické agentury (ASI), dohodu, která definuje podmínky spolupráce při přípravě mise IXPE (Imaging X-ray Polarimetra Explorer). Družice IXPE ponese tři dalekohledy schopné měření polarizace rentgenového záření emitovaného kosmickými zdroji. Kromě NASA a ASI jsou dalšími partnery projektu Stanford University, McGill University a Massachusetts Institute of Technology.

Na Mezinárodní kosmické stanici probíhá testování na chování při vibracích nového typu solárních panelů, které mají výrazně nižší hmotnost a velikost. Panel ROSA (Roll-Out Solar Array) se skládá ze středového křídla a z pružného materiálu obsahujícího fotovoltaické články; po celé délce panelu jsou úzké trubky z kompozitního materiálu. Panely ROSA lze snadno přizpůsobit různým velikostem.

Evropská kosmická agentura schválila plány na stavbu a vypuštění kosmického teleskopu PLATO, jehož hlavním úkolem bude pátrat po exoplanetách podobných Zemi. Myšlenka podobného teleskopu se zrodila v roce 2014, kdy ESA zkoumala myšlenku nového kosmického teleskopu. Projektový manažer Laurent Gizon upřesnil, že PLATO bude sledovat vibrace hvězd a na základě jejich analýzy budou vypočítány možné planetární soustavy. Podle stávajícího plánu by mohl být teleskop PLATO vypuštěn v roce 2026 a na dráze by měl fungovat minimálně čtyři roky.

Generální ředitel RKK Energija Vladimir Solncev řekl, že první letové zkoušky nové ruské nosné rakety střední třídy Sojuz-5 mohou být zahájeny před rokem 2022. Sojuz-5 bude mít zcela nový druhý stupeň a raketa bude schopná startovat z plovoucího kosmodromu Sea Launch (kde nahradí ukrajinskou Zenit-SL) a ze startovního komplexu 45 na kosmodromu Bajkonur. Nosná raketa Sojuz-5 bude vybavena modernizovanými motory RD-171.

Pohled do minulosti (21. června):
    2007 15:14 - francouzská armáda odpálila ze základny Biscarosse balistickou raketu MSBS M51; dostup asi 1000 km
    2007 05:38 - ze základny White Sands odstartovala sondážní raketa Terrier Orion (NASA 12.059GT); dostup 130 km
    1987 12:09 - z námořní plošiny byla vypuštěna meteorologická raketa M-100B; dostup 85 km
    1977 16:00 - ze základny White Sands odstartovala sondážní raketa Black Brant 5C (NASA 21.45NP); dostup 179 km
    1967 - z kosmodromu Bajkonur byla odpálena balistická raketa UR-100 (Ja10704-01T); dostup asi 1000 km
    1967 - z kosmodromu Pleseck byla odpálena balistická raketa R-16U (T 22502-02); dostup asi 1210 km
    1967 - z LF03 na Vandenberg AFB byla odpálena balistická raketa Minuteman 1B; dostup asi 1300 km
    1967 - z plavidla EAG-154 plujícího u Vandenberg AFB byla odpálena balistická raketa Polaris A3; dostup asi 500 km
    1967 - z plavidla EAG-154 plujícího u Vandenberg AFB byla odpálena balistická raketa Polaris A3; dostup jen 10 km
    1967 19:49 - ze základny White Sands odstartovala sondážní raketa Aerobee 150 (NASA 04.179UA); dostup 210 km
    1967 19:02 - ze základny Wallops Island odstartovala sondážní raketa Javelin (NASA 8.26UI); dostup 792 km
    1967 10:07 - ze základny Kapustin Jar byla vypuštěna meteorologická raketa M-100; dostup asi 80 km
    1897 - narodil se Jurij Vasiljevič Kondratjuk (†1942), průkopník sovětské raketové techniky

• Úterý - 20. 6. 2017

Vypuštění bulharské telekomunikační družice BulgariaSat-1, které bylo plánováno na dnešek, bylo odloženo. Družice bude vypuštěna nosnou raketou Falcon 9 společnosti SpaceX v novém termínu 23. června. Pro vypuštění bulharské družice bude použita raketa, která má první stupeň již jednou letěný exemplář.

Kosmická agentura NASA v tiskové zprávě oznámila, že kosmický teleskop Kepler objevil nových 219 kandidátů exoplanet, z nichž 10 je pravděpodobně podobných Zemi a nacházejí se v tzv. zóně života. Kepler, který byl vypuštěn v březnu 2009, už celkem objevil 4034 kandidátů exoplanet, u nichž již bylo v 2335 případech potvrzeno, že se jedná o exoplanety.

Emilien Fabacher z Institut de l'Aéronautique et de l'Espace při Université de Toulouse navrhl, aby vysloužilé družice a další kosmický odpad byly z oběžných drah odstraňovány pomocí magnetických sil. Družice likvidující odpad při takové operaci může zůstat v bezpečné vzdálenosti (10 až 15 metrů) a nemusí přijít do přímého kontaktu s cílovým objektem. Silné magnetické pole by mohlo být generováno za použití supravodiče chlazeného na teplotu několika Kelvinů. Fabacherův výzkum je rovněž podporován Evropskou kosmickou agenturou v rámci probíhajícího projektu Networking/Partnering Initiative.

Společnost Arianespace a firma OHB Italia Spa (výrobce družice) oznámily, že podepsaly kontrakt na vypuštění družice Italské kosmické agentury PRISMA (Precursore Iperspettrale della Missione Applicativa). Družice bude vypuštěna v roce 2018 z kosmodromu Centre Spatial Guayanais nosnou raketou Vega. PRISMA je družicí pro dálková průzkum vybavená modernizovaným optoelektronickým přístrojem s hyperspektrálním senzorem a s panchromatickou kamerou se středním rozlišením.

Ředitel ruské státní korporace "Roskosmos" Igor Komarov řekl, že Roskosmos neplánuje účast v projektu čínské orbitální stanice a při jejím budování. Komarov potvrdil dřívější informace zveřejněné ve sdělovacích prostředcích, že Čína takovou možnost Rusku nabídla, ale v současné době neexistují konkrétní plány ani dohody. Komarov svůj postoj odůvodnil tím, že se čínská stanice bude pohybovat po dráze s nevhodným sklonem dráhy k rovníku.

Generální ředitel RKC "Progress" Aleksandr Kirilin řekl na aerosalónu v Le Bourget 2017, že v průběhu následujících dvou let bude z kosmodromu Centre Spatial Guayanais vypuštěno osm nosných raket typu Sojuz-ST, čtyři v každém roce. Pro letošní rok už byly oba plánované starty uskutečněny.

Na kosmodromu Bajkonur byl na technickou stanici převezen urychlovací stupeň Fregat, který bude ve dnech 20. až 24. června vybaven komponenty paliva a stlačenými plyny. Urychlovací stupeň bude použit spolu s nosnou raketou Sojuz-2.1a k vypuštění družice Kanopus-B-IK a několika menších družic na tři různé oběžné dráhy. Start je naplánován ze startovního komplexu 31 na 14. července 2017.

Indická kosmická agentura ISRO oznámila, že nosná raketa PSLV-C38 odstartuje z kosmodromu Satish Dhawan Space Centre (Sriharikota) 23. června. Raketa ponese jako hlavní užitečné zatížení družici Cartosat-2 o hmotnosti 712 kg a jako doplňkové zatížení 29 nanodružic ze 14 zemí - Rakouska, Belgie, Chile, Česka (VZLUsat 1), Finska, Francie, Německa, Indie, Itálie, Japonska, Litvy, Lotyšska, Slovenska (skCUBE), Velké Británie a USA. Celkově raketa vynese zatížení o hmotnosti asi 955 km.

Nákladní kosmická loď Tianzhou 1 se v pondělí 19. června ve 14:55 hod. pekingského času (06:55 UT) oddělila od modulu Tiangong-2, odletěla do vzdálenosti asi 5 km a poté začala nákladní loď modul obloukem oblétat. Nákladní loď byla k modulu Tiangong-2 připojeny 22. dubna a dvakrát (27.4. a 15.6.) testovala přečerpávání paliva mezi oběma objekty. Experimenty jsou součástí přípravy stavby čínské stálé orbitální stanice.

V blízkosti Země prolétají v průběhu dne planetky:
    2017 LW, odhadovaná velikost je mezi 15 a 47 metry, maximální přiblížení v 16:20 UT na vzdálenost 0,04020 AU (15,63 vzdálenosti Měsíce), planetka byla poprvé pozorovaná 13. června 2017 - Mt. Lemmon Survey;
    2017 LG1, odhadovaná velikost je mezi 26 a 82 metry, maximální přiblížení v 19:31 UT na vzdálenost 0,06563 AU (25,52 vzdálenosti Měsíce), planetka byla poprvé pozorovaná 15. června 2017 - Mt. Lemmon Survey.

Pohled do minulosti (20. června):
    1987 19:05 - ze základny Chejsa byla vypuštěna meteorologická raketa M-100B; dostup 86 km
    1987 02:57 - ze základny Point Mugu byla vypuštěna meteorologická raketa Rocketsonde; dostup 70 km
    1987 02:31 - z SLC3W na Vandenberg AFB byla nosnou raketou Atlas E vypuštěna družice USA 26 (DMSP S-9)
    1977 23:35 - ze základny Kwajalein byla vypuštěna meteorologická raketa Rocketsonde; dostup 75 km
    1977 17:34 - ze základny Point Mugu byla vypuštěna meteorologická raketa Rocketsonde; dostup 74 km
    1977 16:23 - z LC43 Cape Canaveral byla vypuštěna meteorologická raketa Rocketsonde; dostup 69 km
    1977 15:52 - ze základny Thule AFB byla vypuštěna meteorologická raketa Rocketsonde; dostup 68 km
    1977 14:03 - ze základny Antigua byla vypuštěna meteorologická raketa Rocketsonde; dostup 74 km
    1977 13:44 - z ostrova Ascension byla vypuštěna meteorologická raketa Rocketsonde; dostup 67 km
    1967 - ze základny Kapustin Jar byla odpálena balistická raketa R-14; dostup asi 675 km
    1967 - z kosmodromu Pleseck startovala nosná raketa Voschod s družicí typu Zenit-4; raketa havarovala
    1967 16:19 - z SLC4W na Vandenberg AFB byla nosnou raketou Titan 3B vypuštěna družice OPS 4282
    1967 15:45 - ze základny White Sands odstartovala sondážní raketa HJ Nike; dostup asi 45 km
    1967 10:06 - ze základny Kapustin Jar byla vypuštěna meteorologická raketa M-100; dostup 64 km
    1957 - z LC1 Cape Canaveral startovala balistická raketa Snark N-69E; raketa selhala
    1927 - narodil se Richard T. Mittauer (†1.7.1973), americký novinář; 1959-75 působil v tiskovém oddělení NASA
    1927 - narodil se William Ashley Bradfield (†9.6.2014), australský amatérský astronom, věnoval se kometám

• Pondělí - 19. 6. 2017

Tisková agentura Xinhua vydala zprávu, že družice Zhongxing-9A, která odstartovala 18. června v 16:10:28 UT (neoficiální čas), nedosáhla plánovanou přechodovou oběžnou dráhu pro závadu na třetím stupni nosné rakety CZ-3B; přesný důvod závady nyní šetří China Aerospace Science and Technology Corporation (CAST). Současná dráha družice je ve výšce 193 - 16357 km se sklonem k rovníku 25,68°. Podle informací CAST byly na družici vyklopeny panely slunečních baterií a komunikační antény a družice pracuje normálně.

Ředitel společnosti SpaceX Elon Musk nastínil v článku, který vyšel v minulém týdnu v časopise New Space, své budoucí plány, zejména o svých představách letů na Mars. Musk odhaduje, že náklady na vybudování marsovské kolonie o 12 lidech budou asi 10 miliard dolarů na osobu. Kolonisté budou muset pro zpáteční cestu vyprodukovat palivo z místních zdrojů. Musk předpokládá, že první lety v souvislosti s pilotovanou misí na Mars mohou být zahájeny v roce 2023.
    Celý dokument je k dispozici na: http://online.liebertpub.com/doi/full/10.1089/space.2017.29009.emu.

Firma Avio ve svém zařízení v Colleferro dokončila testování nového raketového motoru na tuhé pohonné látky P120C, který je největším monolitickým motorem na světě. Motor je navržen tak, aby mohl být využíván na nosných raketách Vega C a Ariane 6, jejichž první uvedení do provozu se předpokládá v letech 2019 a 2020. Nový motor bude nyní zaslán na Centre Spatial Guayanais ve Francouzské Guyaně, kde bude pokračovat testování.

V 10:00 hod. místního času zahajuje v pařížském Le Bourget tradiční 52e Salon International de l'Aéronautique & de l'Espace, který potrvá do neděle 25. června; pro veřejnost bude aerosalón přístupný ve dnech 23. až 25. června. Pařížský aerosalón je největší výstavou letecké a kosmické techniky na světě, které se v posledních letech zúčastňovalo každoročně přes 2000 vystavovatelů z celého světa (v letošním roce je přihlášeno 2379 vystavovatelů).

Generální ředitel firmy "Glavkosmos puskovyje uslugi" (GK Launch Services) Denis Lyskov řekl pro list Kommersant, že firma plánuje rozpracovat nové prostředky pro komerční vypouštění družic. Základem se stane nosná raketa Sojuz-2, která bude kombinovaná s různými urychlovacími bloky a bude tak možné ji přizpůsobit požadavkům každého zákazníka. Cílem firmy Glavkosmos je postupně ovládnou alespoň 50 procent světového trhu na vypouštěcí služby v oblasti raket lehké třídy při současném snižování ceny za jednotlivý start.

Čínská oficiální místa zatím nevydala žádnou informaci o včerejším startu nosné rakety CZ-3B s telekomunikační družicí ZHongxing-9A. Tato situace, vzhledem k dřívějším zkušenostem, vyvolává pochybnosti o úspěšném navedení družice na oběžnou dráhu, případně se spekuluje, že družice byla vynesena na tak nízkou oběžnou dráhu, že její využití pro původní účely nepřipadá v úvahu. Také NORAD/USSTRATCOM zatím nevydalo zprávu o nových objektech na oběžné dráze.

Pohled do minulosti (19. června):
    2007 - ze základny Pameungpeuk byla ke zkušebnímu letu vypuštěna raketa RX-250-LPN; dostup 50 km
    1997 14:00 - z LC47 Cape Canaveral byla vypuštěna meteorologická raketa Rocketsonde; dostup 65 km
    1987 11:05 - ze základny Andoya odstartovala sondážní raketa Viper 3A; dostup 113 km
    1987 07:01 - z námořní plošiny Krenkel odstartovala sondážní raketa MMR-06; dostup 59 km
    1977 23:15 - ze základny Kwajalein byla vypuštěna meteorologická raketa Rocketsonde; dostup 78 km
    1967 14:30 - ze základny White Sands byla vypuštěna meteorologická raketa Arcas; dostup asi 50 km
    1957 - z Wallops Island byla v rámci zkoušek návratu hlavice vypuštěna raketa typu Honest John; dostup asi 30 km
    1957 - ze základny Wallops Island byla v rámci testů vypuštěna raketa Nike (F4H-1); dostup asi 10 km
    1917 - R. H. Goddard přijal zálohu 20.000 dolarů na vývoj raketových zbraní

• Neděle - 18. 6. 2017

Přibližně v 16:08 UT (19.6. 00:08 hod. místního času) odstartovala ze startovního komplexu LC-2 kosmodromu Xichang Satellite Launch Center čínská nosná raketa CZ-38/G2, která vynesla na základní oběžnou dráhu telekomunikační družici Zhongxing-9A. Družice bude později dopravena na stacionární oběžnou dráhu a zakotvena nad 92° v.d.
    Čínské oficiální zdroje vypuštění rakety CZ-3B do 19:30 UT nepotvrdily.

ARCA Space Corporation oznámila, že v srpnu vypustí ze Spaceport America (Nové Mexiko) svůj demonstrátor číslo 3, který by měl vystoupil do výšky kolem 100 km. Demonstrátor bude vybaven novým typem lineárního raketového motoru (Aerospike Engine), který poprvé poletí na hranice vesmíru. Použití nového typu motorů, jež jsou úspornější než současné raketové motory, by mohlo zlevnit dopravu užitečného zatížení do vesmíru.

K. Sivan, ředitel Vikram Sarabhi Space Center, uvedl, že na konec července nebo začátek srna se připravuje vzlet nosné rakety PSLV-C39, která dopraví na oběžnou dráhu družici IRNSS-1H. Nová družice bude vypuštěna jako náhrada za IRNSS-1A, u které selhaly všechny tři palubní atomové hodiny. Náhradní družice musí být vypuštěna, aby zůstal regionální družicový navigační systém plně funkční.

V blízkosti Země prolétá planetka 2017 LV, odhadovaná velikost je mezi 11 a 34 metry, maximální přiblížení ve 13:30 UT na vzdálenost 0,01751 AU (6,81 vzdálenosti Měsíce), planetka byla poprvé pozorovaná 13. června 2017 - Mt. Lemmon Survey.

Pohled do minulosti (18. června):
    1997 14:02 - z kosmodromu Bajkonur bylo nosnou raketou Proton-K vypuštěno sedm družic Iridium
    1997 10:01 - z LF10 na Vandenberg AFB byla odpálena balistická raketa Minuteman 3; dostup asi 1300 km
    1997 02:00 - ze základny Ryori byla vypuštěna meteorologická raketa MT-135P; dostup 54 km
    1987 21:33 - z kosmodromu Bajkonur byla nosnou raketou Ciklon-2 vypuštěna družice Kosmos 1860
    1987 07:24 - z kosmodromu Pleseck byla nosnou raketou Sojuz-U vypuštěna družice Resurs-F1
    1977 - v oblasti základny Edwards AFB se uskutečnil let v atmosféře raketoplánu Enterprise (OV-101)
    1977 23:15 - ze základny Kwajalein byla vypuštěna meteorologická raketa Rocketsonde; dostup 79 km
    1977 10:30 - z kosmodromu Pleseck byla nosnou raketou Kosmos vypuštěna družice Kosmos 919
    1977 00:30 - ze základny Eareckson byla vypuštěna meteorologická raketa Rocketsonde; dostup 52 km
    1967 - ze základny Eglin byly k testovacím letům vypuštěny dvě rakety Loki Dart PWN-8B; dostup asi 20 km
    1967 20:32 - ze základny Wallops Island odstartovala sondážní raketa Trailblazer 2; dostup asi 200 km
    1957 14:00 - ze základny Holloman byla vypuštěna sondážní raketa Aerobee Hi (USAF 78); dostup 171 km
    1937 - narodil se Vitalij Michajlovič Žolobov, 1963-81 byl v týmu sovětských kosmonautů

• Sobota - 17. 6. 2017

Čína vypustí stacionární telekomunikační družici Zhongxing-9A v neděli 18. června; nosná raketa CZ-3B odstartuje z kosmodromu Xichang Satellite Launch Center pravděpodobně krátce po 16:00 UT (podle místního času v pondělí 19.6. po 00:00 hod.). Družici o hmotnosti více než 5000 km vyrobila China Academy of Space Technology na základě platformy DFH-4. Zhongxing-9A bude na stacionární dráze zakotvena nad 92,2° v.d. a bude obsluhovat zákazníky v Číně, Hongkongu, Macau a na Tchaj-wanu.

Firma Orbital ATK připravuje na 12. září 2017 vypuštění lodi Cygnus OA-8E, kterou na oběžnou dráhu vynese nosná raketa Antares rampy Pad 0A na Wallops Flight Facility (předchozí loď Cygnus OA-7 byla vynesena z Cape Canaveral nosnou raketou Atlas 5). V případě potřeby by mohla loď odstartovat již v polovině srpna; Dale Nash, ředitel kosmodromu, naznačil, že Pad 0A by mohla být pro misi OA-8E k dispozici již koncem července. Cygnus má dopravit na Mezinárodní kosmickou stanici 7385 liber (asi 3350 kg) nákladu.

Sonda NASA MAVEN (Mars Atmosphere and Volatile Evolution Mission) dovrší 17. června 1000 pozemských dní na oběžné dráze kolem Marsu. Sonda byla vypuštěna v listopadu 2013 a od září 2014 se nachází na areocentrické dráze, z níž zkoumá horní vrstvy marsovské atmosféry. Data ze sondy umožnila odborníkům zjistit, jak marsovskou atmosféru ovlivňuje sluneční aktivita a sluneční vítr a přispěla k pochopení chování a změn marsovské atmosféry v průběhu času.

Deutschen Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR) zahájilo 14. června příjem návrhů v oblasti výzkumů pomocí sondážních raket a stratosférických balónů. Návrhy mohou podávat týmy z německých vysokých škol a univerzit nejpozději do 16. října 2017. Z přihlášených návrhů budou vybrány nejlepší, které dostanou možnost podrobné prezentace v DLR v Bonnu, a na základě prezentací budou vybrány týmy k realizaci experimentů. Předpokládá se, že bude vybráno asi 20 pokusů pro stratosférické balóny a dva pro sondážní raketu, která odstartuje ze základny Esrange (Švédsko) na konci roku 2018 nebo na začátku roku 2019.

Hlavní lékařská komise po vyhodnocení všech vyšetření Michaila Kornijenka, který absolvoval jednoroční misi na Mezinárodní kosmické stanici a na Zemi se vrátil v březnu 2016, došla k závěru, že kosmonaut je schopen účastnit se nového kosmického letu. Lékařská komise dále uznala schopnými účastnit se kosmických misí kosmonauty Sergeje Rjazanského a Aleksandra Misurkina; Rjazanskij by měl odletět na ISS 28. července a Misurkin 13. září 2017.

Středisko řízení letů oznámilo, že nanodružice, které byly dopraveny na Mezinárodní kosmickou stanici nákladní lodí Progress MS-06, budou na samostatné dráhy vypuštěny v polovině srpna během výstupu kosmonautů Fjodora Jurčichina a Sergeje Rjazanského do volného vesmíru. Kromě nanodružic a běžného materiálu byly na ISS dopraveny nové druhy potravin (např. klobásy Picolini s příchutí parmezánu a křenová omáčka) a čerstvá zelenina a ovoce (včetně 15 kg jablek).

V pátek 16. června proběhlo v NPO Energomaš první zasedání Rady hlavních konstruktérů zaměřených na vývoj raketových motorů. Přítomní konstruktéři posoudili strategii rozvoje raketových motorů a nastínili úkoly, které musí při vývoji raketových motorů řešit. V současné době zahrnuje Rada hlavních konstruktérů 39 specialistů, jejím předsedou byl zvolen Vladimir Čvanov, a jejich zasedání se budou konat nejméně jedenkrát za tři měsíce.

Ústav pro dálkový průzkum Země při Čínské akademii věd (CAS) oznámil, že obdržel první balíček dat z kosmického teleskopu, který byl vypuštěn 15. června z kosmodromu Jiuquan. Soubor dat o velikosti 2,1 GB, který přijala sledovací stanice v severní Číně, obsahuje velmi kvalitní údaje a nyní se zpracovává v Národním kosmickém středisku CAS. V následujících pěti měsících budou probíhat zkoušky systémů a aparatury, včetně kalibrací, a poté bude kosmický teleskop slavnostně uveden do provozu, který bude zaměřen zejména na sledování černých děr, pulsarů a gama záblesků.

V blízkosti Země prolétá planetka 2017 KU34, odhadovaná velikost je mezi 38 a 120 metry, maximální přiblížení ve 14:59 UT na vzdálenost 0,07487 AU (29,11 vzdálenosti Měsíce), planetka byla poprvé pozorovaná 30. května 2017 - Pan-STARRS 1, Haleakala.

Pohled do minulosti (17. června):
    1987 - ze základny Balasore byla vypuštěna meteorologická raketa RH-200; dostup asi 70 km
    1987 - z kosmodromu Pleseck byla odpálena balistická raketa RT-23U; dostup asi 1000 km
    1987 19:05 - ze základny Chejsa byla vypuštěna meteorologická raketa M-100B; dostup 87 km
    1987 16:30 - ze základny Kapustin Jar byla vypuštěna meteorologická raketa M-100B; dostup 85 km
    1987 14:07 - ze stanice Molodežnaja byla vypuštěna meteorologická raketa M-100B; dostup 79 km
    1987 12:00 - z ostrova Ascension byla vypuštěna meteorologická raketa Rocketsonde; dostup 63 km
    1987 11:45 - ze základny Thumba byla vypuštěna meteorologická raketa M-100B; dostup 80 km
    1987 11:03 - ze základny Andoya odstartovala sondážní raketa Viper 3A; dostup 115 km
    1987 07:01 - v rámci experimentu Krenkel 87B odstartovala sondážní raketa MMR-06; dostup 60 km
    1987 02:00 - ze základny Ryori byla vypuštěna meteorologická raketa MT-135P; dostup 56 km
    1977 18:23 - ze základny Point Mugu byla vypuštěna meteorologická raketa Rocketsonde; dostup 73 km
    1977 18:14 - ze základny Antigua byla vypuštěna meteorologická raketa Rocketsonde; dostup 69 km
    1977 18:14 - ze základny White Sands byla vypuštěna meteorologická raketa Rocketsonde; dostup 65 km
    1977 15:40 - ze základny Primrose Lake byla vypuštěna meteorologická raketa Rocketsonde; dostup 67 km
    1977 14:49 - z LC43 Cape Canaveral byla vypuštěna meteorologická raketa Rocketsonde; dostup 70 km
    1977 14:00 - ze stanice Molodežnaja byla vypuštěna meteorologická raketa M-100; dostup 89 km
    1977 13:44 - z LC43 Cape Canaveral byla vypuštěna meteorologická raketa Rocketsonde; dostup 66 km
    1977 12:38 - z ostrova Ascension byla vypuštěna meteorologická raketa Rocketsonde; dostup 65 km
    1977 07:23 - z kosmodromu Bajkonur byla nosnou raketou Ciklon-2 vypuštěna družice Kosmos 918
    1977 03:30 - ze základny Kapustin Jar byla nosnou raketou Kosmos vypuštěna družice Signe 3
    1977 02:00 - v rámci experimentu Krenkel 77B odstartovala sondážní raketa MMR-06; dostup 58 km
    1977 00:00 - ze základny Fort Sherman byla vypuštěna meteorologická raketa Rocketsonde; dostup 54 km
    1967 - z kosmodromu Pleseck byla odpálena balistická raketa RT-2 (Ja10300-23L); dostup asi 1000 km
    1967 - ze základny Eglin byla k testovacímu letu vypuštěna raketa Loki Dart PWN-8B; dostup 64 km
    1967 21:15 - z plošiny plující vIndickém oceánu odstartovala sondážní raketa M-100; dostup 90 km
    1967 16:28 - z plošiny plující vIndickém oceánu odstartovala sondážní raketa M-100; dostup 90 km
    1967 08:30 - ze základny Natal odstartovala sondážní raketa Javelin (NASA 8.50IE); dostup 991 km
    1967 02:36 - z Bajkonuru byla raketou Molnija vypuštěna pod označením Kosmos 167 sonda Venera; selhal 4. stupeň

• Pátek - 16. 6. 2017

Nákladní kosmická loď Progress MS-06, která byla vypuštěna 14. června z kosmodromu Bajkonur, se po dvoudenním letu přiblížila k Mezinárodní kosmické stanici. Přibližování a připojení lodi ke stykovacímu uzlu kontroloval z paluby stanice ruský kosmonaut Fjodor Jurčichin, jemuž asistoval Američan Jack Fischer. Přibližování a připojení ke stanici proběhlo v automatickém režimu a kosmonauti nemuseli do operace zasahovat. Nákladní loď se připojila ke stanici ve 14:37 hod. moskevského času (11:37 UT).

Americká kosmická agentura NASA rozhodla opustit projekt automatické sondy, která měla dopravit na selenocentrickou dráhu malý asteroid, k němuž měla následně zamířit pilotovaná mise. Důvodem je to, že v návrhu rozpočtu na finanční rok 2018 nebyly na tento projekt vyčleněny žádné finanční prostředky. Projekt s přesunutím asteroidu na oběžnou dráhu kolem Měsíce byl poprvé představen v roce 2013, ale nikdy nezískal širokou podporu a experti prohlašovali, že zbytečně blokuje finance potřebné pro přípravu pilotované mise k Marsu.

Němečtí vědci ve studii zveřejněné v časopise Optica uvádějí, že současné komunikační družice mohou být využity pro mezikontinentální kvantové komunikační systémy. Při výzkumu se ukázalo, že současné optické komunikační systémy mohou být využity pro vytvoření kvantových komunikačních systémů, což výrazně sníží náklady na jejich vývoj. Nyní jsou kvantové komunikační systémy vyvíjeny v Evropě, v Číně a ve Spojených státech.

Ruský vicepremiér Dmitrij Rogozin napsal na Facebooku, že startovní komplex pro supertěžkou rakety na kosmodromu Vostočnyj se začne budovat až po dokončení startovního komplexu pro Angaru A5M. Dokončení komplexu pro Angaru, který se začne stavět v roce 2018, se předpokládá v roce 2021.

Státní korporace Roskosmos se zúčastní tradiční Paris Airshow v Le Bourge, jež se koná ve dnech 19. až 25. června. Expozice, ve které se bude prezentovat řada ruských podniků aerokosmického sektoru, bude na ploše 215 čtverečních metrů a návštěvníci zde naleznou kosmickou techniku, modely nosných raket a urychlovacích bloků a interaktivní a multimediální zařízení. Letos uplyne 60 let od startu prvního Sputniku, a proto bude v Paříži vystavena také maketa tohoto satelitu.

Ve čtvrtek 15. června zahájily nákladní kosmická loď Tianzhou 1 a orbitální modul Tiangong-2 druhý pokus s přečerpáváním paliva; přečerpávání bude testováno po následující dva dny. Pokus navazuje na zkušební tankování provedené mezi oběma tělesy 27. dubna a jeho cílem je potvrdit získaná technická data. Zvládnutí přečerpávání paliva je nezbytnou podmínkou pro budování a dlouhodobý provoz kosmické orbitální stanice.

V blízkosti Země prolétají v průběhu dne planetky:
    2010 VB1, odhadovaná velikost je mezi 41 a 130 metry, maximální přiblížení v 05:21 UT na vzdálenost 0,02626 AU (10,21 vzdálenosti Měsíce), planetka byla poprvé pozorovaná 2. listopadu 2010 - Mt. Lemmon Survey;
    2017 LX, odhadovaná velikost je mezi 11 a 34 metry, maximální přiblížení v 07:56 UT na vzdálenost 0,00707 AU (2,75 vzdálenosti Měsíce), planetka byla poprvé pozorovaná 14. června 2017 - Mt. Lemmon Survey;
    2017 FE1, odhadovaná velikost je mezi 160 a 520 metry, maximální přiblížení ve 22:07 UT na vzdálenost 0,10267 AU (39,92 vzdálenosti Měsíce), planetka byla poprvé pozorovaná 18. března 2017 - Mt. Lemmon Survey.

Pohled do minulosti (16. června):
    1987 17:51 - z kosmodromu Pleseck byly nosnou raketou Kosmos vypuštěny družice Kosmos 1852 až 1859
    1977 - zemřel německý a americký raketový konstruktér Wernher von Braun (*23.3.1912)
    1977 - z ponorky SSBN 610 ponořené u Vandenberg AFB byla odpálena balistická raketa Polaris A3; dostup asi 1000 km
    1977 - z LF21 na Vandenberg AFB byla odpálena balistická raketa Minuteman 3; dostup asi 1300 km
    1977 21:00 - ze základny Poker Flat byla vypuštěna meteorologická raketa Rocketsonde; dostup 58 km
    1977 17:00 - ze základny Fort Sherman byla vypuštěna meteorologická raketa Rocketsonde; dostup 68 km
    1977 15:20 - ze základny Primrose Lake byla vypuštěna meteorologická raketa Rocketsonde; dostup 64 km
    1977 14:10 - z LC43 Cape Canaveral byla vypuštěna meteorologická raketa Rocketsonde; dostup 66 km
    1977 12:59 - z LC43 Cape Canaveral byla vypuštěna meteorologická raketa Rocketsonde; dostup 67 km
    1977 10:51 - z LC17B Cape Canaveral byla nosnou raketou Delta 2914 vypuštěna družice GOES 2
    1977 01:58 - z kosmodromu Pleseck byla nosnou raketou Molnija vypuštěna družice Kosmos 917
    1967 21:35 - z SLC1W na Vandenberg AFB byly raketou Thorad Agena D vypuštěny družice KH-4A 1042 a OPS 1873
    1967 10:37 - ze základny Natal odstartovala sondážní raketa Javelin (NASA 8.49IE); dostup asi 1100 km
    1967 04:44 - ze základny Kapustin Jar byla nosnou raketou Kosmos vypuštěna družice Kosmos 166

• Čtvrtek - 15. 6. 2017

Z kosmodromu Jiuquan Satellite Launch Center odstartovala dnes v 11:00 hod. místního času (03:00 UT) nosná raketa CZ-4B, která na oběžnou dráhu ve výšce kolem 550 km vynesla kosmický teleskop HXMT (Hard X-ray Modulation Telescope), originální název je Huiyan (慧眼), a malé družice Zhuai-1 01, Zhuai-1 02 a NuSat-3. Teleskop o hmotnosti asi 2500 kg má být využit pro zkoumání pulsarů a k vyhledávání gama záblesků. Teleskop měl být původně vypuštěn už koncem roku 2016, ale později byl jeho start odložen na březen a poté na červen 2017.

Mluvčí Výboru pro mimořádné události ministerstva vnitra Kazachstánu Ruslan Imakulov oznámil, že při pádu vyhořelého stupně nosné rakety Sojuz-2.1a, která nesla nákladní kosmickou loď Progress-MS-06, vznikl požár, při němž jeden člověk zahynul a další byl zraněn. Zahynuvší a zraněný vykonávali v pádové oblasti práce spojené s vyhledáváním a sběrem částí rakety. Po pádu objektu v Karagandské oblasti se vznítila suchá tráva a na likvidaci požáru se následně účastnilo 61 lidí se 22 požárními vozidly; požár byl ohlášen 14.6. v 19:25 hod. a zcela zlikvidován byl 15.6. kolem 03:31 hod. místního času.

NASA a firmy Orbital ATK a Lockheed Martin připravují na testovacím stavu firmy Orbital ATK v Promontory (Utah) první ze tří kvalifikačních statických testů (QM-1) záchranného systému pro kosmickou loď Orion. Zahájení testu je naplánováno na dnes (15.6.) ve 13:00 hod. místního času (19:00 UT). Motory záchranné rakety s celkovým tahem 1800 kN mají být spuštěny na 5 vteřin a jejich vektor tahu bude směřovat nahoru. Zkouška motorů má ověřit konstrukční změny, které byly provedeny po testech z roku 2008.

Generální ředitel společnosti SpaceX Elon Musk prezentoval v článku Making Humans a Multi-Planetary Species, uveřejněném na webových stránkách New Space, své představy o pilotovaných misích do vzdáleného vesmíru a o potřebných úkonech, které je nutné vykonat pro samostatnou kolonii na Marsu. Dále se zabývá konstrukcí kosmických lodí a raket, jež budou schopny dopravit astronauty a potřebné zásoby na Mars. Velkou výzvou je také požadavek na mnohonásobné zlevnění nákladů na dopravu materiálu - podle Muska až o 5 miliónů procent.

Společnost Virgin Group oznámila, že do funkce generálního ředitele nově vytvořené firmy Virgin Orbit byl jmenován Dan Hart, jenž předtím pracoval ve firmě Boeing. Firma Virgin Orbit byla zřízena k uspokojování zakázek na vypouštění malých družic na nízkou oběžnou dráhu a jmenování výkonného ředitele je posledním krokem při uvádění firmy do života.

Při startu nosné rakety Falcon 9 s několika družicemi Iridium NEXT (plánováno z SLC4 na 25. června ve 13:25 hod.) bude poprvé využit bezpečnostní systém AFSS (Autonomous Flight Safety System). Systém AFSS, který byl poprvé použit na Falconu 9 při startu z Cape Canaveral 17. února, by měl snížit náklady na vypuštění a současně nabízí zvýšenou bezpečnost. Tomuto vzletu bude premiérově velet nový velitel 30th Space Wing na Vandenberg AFB Michael Hough.

Dávná říční koryta nacházející se v blízkosti marsovského kráteru Lyot s průměrem 225 km vznikla působením vody, která vznikla roztavením ledu při dopadu. To, že vznikl rozsáhlý říční systém je přičítáno velikosti kráteru a přítomnosti velkého ledovce, což byl v historii ve středních šířkách na Marsu poměrně častý jev. Studie, která vznikla na základě snímků pořízených sondou MRO, byla zveřejněna v časopise Geophysical Research Letters.

OAO Glavkosmos už od 12. května zabezpečuje na kosmodromu Bajkonur předstartovní přípravu nosné rakety Sojuz-2.1a a urychlovacího bloku Fregat, který dopraví na tři různé oběžné dráhy družici Kanopus-V-IK a 70 malých družic. Družice jsou od velikosti 1U Cubesat až po mikrodružici o hmotnosti 120 kg a jejich majitelé jsou z USA, Německa, Japonska, Kanady, Norska a pět družic je ruských (z toho tři postavené na vysokých školách). Vypuštění je naplánováno na 14. července 2017.

Chongqing Morning Post napsal, že výzkumníci z Chongqingské univerzity vytvářejí miniekosystém, který má být v roce 2018 dopraven na Měsíci čínskou sondou Chang'e. Zařízení tvoří válcový zásobník velikosti 18×16 cm obsahující brambory a larvy hmyzu, včetně bource morušového. Cílem pokusu je zjistit, zda se mohou na Měsíci pěstovat brambory a zda zde může přežívat hmyz. Pokud se pokus podaří, bude to významný krok pro vytvoření plně fungující lidské kolonie na Marsu.

Pohled do minulosti (15. června):
    2007 - ze základny Barking Sands byla odpálena balistická raketa Terrier Orion; dostup 160 km
    2007 15:11 - z LC41 Cape Canaveral byla nosnou raketou Atlas 5 (401) vypuštěna družice USA 194 (Intruder 8)
    2007 02:45 - ze základny Woomera odstartovala k testovacímu letu raketa Talos Castor; dostup 530 km
    2007 02:14 - z kosmodromu Bajkonur byla nosnou raketou Dnepr vypuštěna družice TerraSAR-X
    1987 14:30 - z LC47 Cape Canaveral byla vypuštěna meteorologická raketa Rocketsonde; dostup 69 km
    1987 13:30 - z LC47 Cape Canaveral byla vypuštěna meteorologická raketa Rocketsonde; dostup 71 km
    1987 11:57 - ze základny Andoya startovala sondážní raketa Super Loki; raketa selhala
    1987 11:24 - ze základny Andoya odstartovala sondážní raketa Viper 3A; dostup 109 km
    1987 07:05 - z námořní plošiny Krenkel odstartovala sondážní raketa MMR-06; dostup 58 km
    1977 23:15 - ze základny Kwajalein byla vypuštěna meteorologická raketa Rocketsonde; dostup 76 km
    1977 21:27 - ze základny Barking Sands byla vypuštěna meteorologická raketa Rocketsonde; dostup 66 km
    1977 19:40 - ze základny Poker Flat byla vypuštěna meteorologická raketa Rocketsonde; dostup 70 km
    1977 17:57 - ze základny Point Mugu byla vypuštěna meteorologická raketa Rocketsonde; dostup 74 km
    1977 17:21 - ze základny Point Mugu byla vypuštěna meteorologická raketa Rocketsonde; dostup 63 km
    1977 16:36 - ze základny Wallops Island odstartovala sondážní raketa Super Loki; dostup 70 km
    1977 16:32 - ze základny Fort Churchill byla vypuštěna meteorologická raketa Loki Dart; dostup 65 km
    1977 16:30 - ze základny Fort Sherman byla vypuštěna meteorologická raketa Rocketsonde; dostup 63 km
    1977 16:24 - ze základny White Sands byla vypuštěna meteorologická raketa Rocketsonde; dostup 72 km
    1977 16:14 - ze základny White Sands byla vypuštěna meteorologická raketa Rocketsonde; dostup 101 km
    1977 15:59 - z LC43 Cape Canaveral byla vypuštěna meteorologická raketa Rocketsonde; dostup 95 km
    1977 15:35 - ze základny Wallops Island byla vypuštěna meteorologická raketa Rocketsonde; dostup 63 km
    1977 15:30 - z LC43 Cape Canaveral byla vypuštěna meteorologická raketa Rocketsonde; dostup 64 km
    1977 15:14 - ze základny Primrose Lake byla vypuštěna meteorologická raketa Rocketsonde; dostup 71 km
    1977 15:00 - ze základny Thumba byla vypuštěna meteorologická raketa M-100; dostup 83 km
    1977 14:43 - ze základny Wallops Island byla vypuštěna meteorologická raketa Rocketsonde; dostup 74 km
    1977 14:32 - z LC 43 Cape Canaveral byla vypuštěna meteorologická raketa Rocketsonde; dostup 67 km
    1977 14:00 - ze základny Chejsa byla vypuštěna meteorologická raketa M-100; dostup 86 km
    1977 14:00 - ze stanice Molodežnaja byla vypuštěna meteorologická raketa M-100; dostup 92 km
    1977 13:44 - z ostrova Ascension byla vypuštěna meteorologická raketa Rocketsonde; dostup 55 km
    1977 13:44 - ze základny Antigua byla vypuštěna meteorologická raketa Rocketsonde; dostup 68 km
    1977 12:10 - ze základny Kapustin Jar byla vypuštěna meteorologická raketa M-100; dostup 80 km
    1977 04:00 - v rámci experimentu Krenkel 77B odstartovala sondážní raketa MMR-06; dostup 59 km
    1977 03:00 - v rámci experimentu Krenkel 77B odstartovala sondážní raketa MMR-06; dostup 59 km
    1967 - z kosmodromu Bajkonur byla odpálena balistická raketa R-36; dostup asi 1000 km
    1967 18:09 - nad Edwards AFB se uskutečnil zkušební let 1-72-125 raketoplánu X-15A; max. výška 69,89 km
    1967 17:42 - ze základny Wallops Island byla vypuštěna meteorologická raketa Arcas; dostup 53 km
    1967 16:38 - z plovoucí plošiny v Indickém oceánu byla vypuštěna meteorologická raketa M-100; dostup 90 km

• Středa - 14. 6. 2017

V 09:20:13 UT odstartovala z komplexu 31/6 na kosmodromu Bajkonur nosná raketa Sojuz-2.1a, která na základní oběžnou dráhu vynesla nákladní kosmickou loď Progress MS-06. Necelých devět minut po startu se Progress oddělil od třetího stupně nosné rakety a zahájil samostatnou cestu k Mezinárodní kosmické stanici, k níž se má připojit v pátek 16. června přibližně v 11:42 UT ke stykovacímu uzlu modulu Zvezda. Předpokládá se, že Progress MS-06 zůstane ke stanici připojen asi dva měsíce.

Dale Nash, ředitel Virgina Space, řekl, že v září bude z kosmodromu na Wallops Island vypuštěna nosná raketa Antares 230, která k Mezinárodní kosmické stanici dopraví nákladní kosmickou loď Cygnus. Předběžný termín je stanoven na 12. září, tedy téměř 11 měsíců po posledním letu rakety Antares, ale Nash uvedl, že kosmodrom bude v případě potřeby připraven i dříve. Prezident firmy Orbital ATK Space Systems Group Frank Cullbertson potvrdil, že Antares poletí v pozdním létě.

Ruský vicepremiér Dmitrij Rogozin uvedl na facebooku, že na startovním komplexu raketoplánu Buran na kosmodromu Bajkonur se plánuje Muzeum úspěchů sovětské kosmonautiky. Montážní halu, v níž se raketoplán připravoval k letu, si prohlédli specialisté z vojensko-průmyslového komplexu Ruska.

Chruničevovo kosmické středisko oznámilo, že poslední raketa typu Rokot bude vypuštěna v prvním čtvrtletí 2018 a na oběžnou dráhu vynese evropskou družici Sentinel-3B. Nosná raketa Rokot je postavena na základě mezikontinentální balistické rakety UR-100NU, která byla doplněna o horní stupeň. První nosná raketa Rokot odstartovala v roce 2000 a od té doby tento typ rakety startoval 26krát a vynesl více než 60 družic.

Australská vláda v současné době přezkoumává zákon o kosmických aktivitách z roku 1998. Jedním z podnětů k tomu byly požadavky australských podnikatelů na zřízení národní kosmické agentury. Podle podnikatelů v oblasti kosmického průmyslu nové nebo malé australské firmy nemohou konkurovat zahraničním podnikům, které jsou podporovány kosmickými agenturami. Australská kosmická agentura by umožnila sjednotit národní zájmy, podpoří mezinárodní spolupráci a podpoří inovace.

Pohled do minulosti (14. června):
    1977 - ze základny Fort Bliss byla odpálena balistická raketa Pershing 1A; dostup asi 180 km
    1977 23:21 - ze základny Kwajalein byla vypuštěna meteorologická raketa Rocketsonde; dostup 79 km
    1977 18:30 - ze základny White Sands byla vypuštěna meteorologická raketa Rocketsonde; dostup 66 km