Led 13 2018

Pochází planetka 1I/’Oumuamua z hvězdokupy Plejády?

Oumuamua

Planetka ‘Oumuamua na společném snímku dalekohledů ESO a Gemini South (eso.org)

Na podzim 2017 byla objevena první mezihvězdná planetka, jež dostala označení nejprve jako kometa C/2017 U1 (PanSTARRS). Po detailních pozorováních bylo zjištěno, že kometární aktivitu neprojevuje, takže kometární písmeno C nahradilo asteroidální A. Díky tomu, že jsme zjistili právě onu skutečnost, že se jedná o mezihvězdný objekt, byl tento asteroid přejmenován na 1I/’Oumuamua. Na konci loňského roku se pak spekulovalo o možnosti navštívení Sluneční soustavy kosmickou lodí, ale tato teorie byla velmi rychle vyvrácena (dokonce jsme o planetce získali velmi konkrétní údaje, jež uvádíme na konci příspěvku). Nyní jsme se dozvěděli další zajímavou informaci. Fabo Feng z University of Hertfordshire detailně studoval pohyb tělesa a došel k závěru, že planetka k nám mohla přiletět ze zhruba 400 světelných let vzdálené hvězdokupy M 45 Plejády. Tam ji mohla vytvořit vysoce energetická událost, a to pravděpodobně kolize planet a nebo vznik nové hvězdy. Zatím je však předčasné tvrdit něco najisto, data nasbíraná z pozorování asteroidu bude nutné i nadále podrobně analyzovat. Na závěr ještě doplníme, že 1I/’Oumuamua je planetkou o rozměrech zhruba 230×35 metrů, pohybuje se rychlostí 26,3 km.s-1 ve vztahu ke Slunci, její povrch je šedý až načervenalý a jádro má patrně hlavně z ledu. Těleso podle všeho obsahuje rovněž hodně uhlíku.

Oumuamua

Fabo Feng, Hugh R. A. Jones: `Oumuamua as a messenger from the Local Association (arxiv.org)

Strange Origin of Alien Asteroid Oumuamua Reveals There Are Millions More Like It (outerplaces.com)
Mezihvězdná planetka Oumuamua by mohla pocházet z hvězdokupy Plejády (livingfuture.cz)

Permanent link to this article: https://exospace.cz/pochazi-planetka-1i-oumuamua-z-hvezdokupy-plejady/

Led 06 2018

Tekutá voda v dvoch stavoch

water

Miešanie oblastí s rôznou štruktúrou vody (červeno je vyznačená vysoká hustota vody, modro nízka) (sciencedaily.com)

Vedcom zo Štokholmskej univerzity sa podarilo zmapovať správanie jednej z najdôležitejšej látok na Zemi v dvoch rozdielnych stavov pri nízkych teplotách. Voda je totiž veľmi špeciálna látka, ktorá sa niektorými skutočnosťami líši od ostatných látok.

O svojom objave referovali v časopise Science.

3.67/5 (3)

Permanent link to this article: https://exospace.cz/tekuta-voda-v-dvoch-stavoch/

Pro 31 2017

Rok 2018 zahájí meteorický roj Kvadrantidy

Prvním významnějším astronomickým úkazem roku 2018 bude jako v jiných letech meteorický roj Kvadrantid. Ten jako vždy vyvrcholí v době kolem 4. ledna, kdy bývá možné v ostře ohraničeném maximu spatřit i přes 100 meteorů za hodinu. Tentokrát to však téměř jistě nevyjde, na ranní obloze, kde se v lednu nachází radiant roje (mezi souhvězdími Pastýře, Herkula a Draka), bude rušit Měsíc ve fázi krátce po úplňku, a rovněž předpověď počasí nevypadá ideálně. Pokud by se nakonec ale přeci jen vyjasnilo, rozhodně se pokuste na Kvadrantidy nezapomenout, mohli byste spatřit alespoň některé jasnější meteory či bolidy. Na závěr ještě doplníme, že mateřské těleso Kvadrantid je neznámé, nejčastěji se však v této souvislosti skloňuje jméno krátkoperiodické komety 96P/Machholz a nebo drolící se planetky či vyhaslé komety 2003 EH1.

kvadrantidy

Meteorický roj Kvadrantit v roce 2018 bude rušit Měsíc (Stellarium)

Kvadrantidy (cs.wikipedia.org)

Permanent link to this article: https://exospace.cz/rok-2018-zahaji-meteoricky-roj-kvadrantidy/

Pro 31 2017

Astronomický výhled pro rok 2018

zatmeni-opozice

Částečné zatmění Měsíce a opozice Marsu v červenci 2018 (Stellarium)

Rok 2017 se nám pomalu chýlí ke konci, takže je načase se pomalu zabývat rokem příštím. I v něm nás čeká spousta astronomických zážitků. Pojďme si shrnout alespoň ty nejdůležitější a nejzajímavější.

Stejně jako v jiných letech nás i v roce 2018 čeká mnoho meteorických rojů, z nichž jeden významný – Kvadrantidy – spatříme už na počátku ledna (byť pod vlivem Měsíce). Za zmínku zcela jistě budou stát i Lyridy, Perseidy, Leonidy či Geminidy.

První úplněk roku nás čeká už 2. ledna, ten další, z 31. ledna, bude možné označit termínem superúplněk.

Na své si v roce 2018 přijdou i pozorovatelé planet.

Absolutním vrcholem roku pak bude jednoznačně 27. červenec, kdy nás čekají hned dva velevýznamné úkazy. V prvé řadě půjde o asi nejočekávanější úplné zatmění Měsíce tohoto desetiletí, které potrvá 1 hodinu a 44 minut. V ten samý den zaznamenáme i nejvýznamnější opozici Marsu za poslední desítky let a na další desítky let dopředu. Rudá planeta toho dne dosáhne jasnosti až -2,8 mag a navíc ji nalezneme jen necelých 6 stupňů od Měsíce, nacházejícího se v plném zemském stínu! Na rok 2018 se tedy z hlediska astronomického můžeme opravdu těšit.

5/5 (1)

Permanent link to this article: https://exospace.cz/astronomicky-vyhled-pro-rok-2018/

Pro 30 2017

Honička na ISS

ISS

Mezinárodní kosmická stanice při pohledu z raketoplánu (wikimedia.org)

Prosinec 2017 představoval zátěžový test pro kosmonauty/astronauty na ISS i pozemní personál. Během tohoto měsíce se totiž jedna posádka vrátila, startovala další, jedna nákladní loď odplula, další dvě přiletěly. Podívejme se tedy na prosinec 2017 na ISS důkladněji.

5/5 (2)

Permanent link to this article: https://exospace.cz/honicka-na-iss/

Pro 27 2017

Pogo akumulátor pre raketu SLS vytlačený v 3D tlačiarni

rs-25_test

Test motora RS-25 dňa 13. decembra 2017 (nasa.gov)

Inžinieri z NASA 13. decembra 2017 úspešne otestovali raketový motor RS-25 pre vyvíjanú ťažko-tonážnu raketu SLS. Stalo sa tak vo Stennisově kozmickom stredisku v blízkosti Bay St. Louis v Mississippi. Test sprevádzala novinka v podobe jednej väčšej časti motoru vyrobenej v 3D tlačiarni.

5/5 (1)

Permanent link to this article: https://exospace.cz/pogo-akumulator-pre-raketu-sls-vytlaceny-v-3d-tlaciarni/

Pro 26 2017

Start rakety Falcon 9 v podobě nebeské ryby

falcon

Start rakety Falcon 9 23. 12. 2017, zachycený Craighem Bobchinem (apod.nasa.gov)

V sobotu 23. prosince 2017 časně z rána – ve Spojených státech byl ještě pátek večer – startovala z vojenského kosmodromu Vandenberg na západě Spojených států raketa Falcon 9 Upgrade, která pod aerodynamickým krytem ukrývala 10 družic telekomunikačního systému Iridium. Start byl úspěšný a družice se dostaly na plánovanou oběžnou dráhu. Fáze oddělování družic od druhého stupně rakety trvající 15 minut započala v 57. sekundě letu.

Číst dále »