Srp 17 2017

NICER na ceste za tajomstvom neutrónových hviezd

Umelecké stvárnenie experimentu NICER (wikipedia.org)

Na ISS bol zaháný 18mesačný program NICER (Neutron star Interior Composition Explorer), zameraný na štúdium stabilnej formy hmoty v jadre neutrónových hviezd. K ISS ho 3. 6. 2017 zaniesla kozmická loď Dragon od firmy SpaxeX.

Cieľom výskumu programu NICER sú extrémne gravitačné, elektromagnetické a jadrová fyzikálne prostredie, v ktorých je hustota hmoty väčšie ako v atómovom jadre; takými objekty sú napríklad spomenuté neutrónovej hviezdy. NICER vykonáva rotačnú spektroskopiu tepelného a netepelného žiarenia v mäkkom RTG pásme 0,2 až 12 keV.

Do ostrej prevádzky boli systémy programu NICER uvedené 14. júna. Všetky systémy fungujú, ako bolo naplánované.

Rozšírením programu NICER je program SEXTANT (Station Explorer for X-ray Timing and Navigation Technology), ktorý má za úlohu na základe dát z projektu NICER vytvoriť autonómny softvér, resp. RTG navigáciu vo Vesmíre s pomocou pulzarov.

Ako uvádza Jason Mitchell, ktorý má na starostí projekt SEXTANT, výstup z NICER sa bude porovnávať s doteraz získanými radiovymi modelmi.

NASA Neutron star mission begins science operations (sciencedaily.com)
Neutron Star Interior Composition Explorer (wikipedia.org)

Permanent link to this article: https://exospace.cz/nicer-ceste-za-tajomstvom-neutronovych-hviezd/

Srp 15 2017

Dragon CRS-12 nese na ISS superpočítač s Linuxem

dragon

Start rakety Falcon 9 s lodí Dragon (zásobovací let CRS-12) (nasa.gov)

14. 8. 2017 odstartovala ke stanici ISS nákladní loď Dragon společnosti SpaceX. Let nesl označení CRS-12 a byl 12. zásobovací misí Dragonu ke stanici. Celkem nese na stanici 2910 kg nákladu, přičemž 1652 je v hermetizované přední části a 1258 kg ve vnější, tzv. trunku. Na stanici Dragon dorazí ve středu 16. 8. 2017, bude zachycen manipulátorem a připojen k modulu Harmony. Na ISS pobyde 32 dní. Na složení nákladu se můžete podívat na Wikipedii.

Součástí nákladu bude i superpočítač Apollo 40 od firmy Hewlett-Packard. Jedná se o vysoce výkonný notebook, který má prověřit, zda mohou v podmínkách kosmického prostředí přežít delší čas výkonná počítačová zařízení. Experiment je součástí příprav letu na Mars. Notebook by měl vydržet fungovat přibližně rok. Je osazen operačním systémem Linux.

První stupeň po oddělení přistál v Přistávací oblasti 1 na Cape Canaveral.

SpaceX launches cargo capsule full of science experiments (spaceflightnow.com)
SpaceX CRS-12 (wikipedia.org)
SpaceX příští týden vynese na ISS superpočítač od HP (svethardware.cz)

5/5 (1)

Permanent link to this article: https://exospace.cz/dragon-crs-12-nese-na-iss-superpocitac-s-linuxem/

Srp 13 2017

Bouřky nad Brnem ve dnech 10. a 11. 8. 2017

Blesky z 9. na 10. 8. 2017 (ČHMÚ)

Ve dnech 10. až 11. srpna 2017 se vyskytly pro Brno nejsilnější bouřky za poslední 3 roky. S průběhem zvýšené bouřkové činnosti vás seznámí Marek Biely v tomto příspěvku.

Číst dále »

Permanent link to this article: https://exospace.cz/bourky-nad-brnem-ve-dnech-10-a-11-8-2017/

Srp 13 2017

Komety vizuálně v době novu 21. 8. 2017

2017O1-Ligustri

Snímek komety C/2017 O1 od Rolanda Ligustriho (universetoday.com)

Měsíc pomalu couvá do fáze poslední čtvrti, což znamená, že stojíme na prahu další lunace, v níž budeme mít příležitost k pozorování slabších a mlhavějších objektů, jakými jsou například i komety. A zatímco minule jsme měli na obloze 5 vizuálně pozorovatelných komet, nyní se dostáváme až na číslo 8. Bonusem jsou navíc prodlužující se noci a několik dalších komet na hraně vizuálního dosahu. Nadcházející lunace tak pozorovatele komet určitě potěší. Číst dále »

Permanent link to this article: https://exospace.cz/komety-vizualne-dobe-novu-21-8-2017/

Srp 12 2017

Objevené a znovuobjevené komety v červnu 2017

C/2015 ER61

Ilustrační foto – kometa C/2015 ER61 (PanSTARRS) na snímku Damiana Peache (aerith.net)

Měsíc červen roku 2017 dopadl z hlediska nově objevených a znovuobjevených komet průměrně. Nalezeny byly 3 nové komety, 3 další pak byly znovuobjeveny. Číst dále »

Permanent link to this article: https://exospace.cz/objevene-znovuobjevene-komety-cervnu-2017/

Srp 10 2017

Jasná kometa C/2017 O1 velkým příslibem podzimu

2017O1-Ligustri

Snímek komety C/2017 O1 od Rolanda Ligustriho (universetoday.com)

Dne 19. července 2017 byla systémem All-Sky Automated Survey for Supernovae (ASASSN) nalezena nová kometa s velmi zajímavou jasností 15,3 mag. Po několika dnech byla kometa označena jako C/2017 O1, zatím bez nějakého dalšího přívlastku, a to z politických důvodů. Ty však nebudeme rozvádět, raději se zaměříme na pro nás důležitější zprávu. Tou je skutečnost, že výpočty dráhy komety pro nás dopadly mimořádně příznivě a v letošním co do komet už tak velice úspěšném roce se můžeme těšit na ještě jeden jasný přírůstek. Číst dále »

Permanent link to this article: https://exospace.cz/jasna-kometa-c-2017-o1-velkym-prislibem-podzimu/

Srp 09 2017

Perseidy 2017 pod vlivem Měsíce

perseidy

Poloha radiantu Perseid a Měsíce 13. 8. 2017 (Stellarium)

Svit Měsíce ve fázi krátce před poslední čtvrtí letos ovlivní meteorický roj Perseidy, který bude mít jako tradičně maximum okolo 12. nebo 13. srpna. Radiant roje, tedy místo na obloze, z něhož meteory zdánlivě vylétávají, má své místo, jak lze poznat z názvu roje, v souhvězdí Persea. Ač můžeme v letech, kdy pozorování meteorů neruší Měsíc, pozorovat až 150 meteorů do hodiny, letos by měl jejich počet klesnout zhruba na polovinu. Před pozorovatelem navíc stojí výzva, zdali pozorovat před půlnocí, kdy je radiant roje ještě poměrně nízko nad obzorem, a nebo si počkat do druhé poloviny noci, kdy sice vyjde Měsíc, ale radiant se bude nacházet už dostatečně vysoko na obloze. Rozhodnutí je čistě individuální. Perseidy jsou ale jedním z těch meteorických rojů, které se vyplatí pozorovat i několik dnů před maximem či po něm (hlavně v tomto případě – Měsíc bude vycházet den ode dne později a jeho osvětlená část tak bude stále menší). Nezbývá než doplnit, že mateřskou kometou roje je 109P/Swift-Tuttle, a popřát všem šťastné pozorování!

Permanent link to this article: https://exospace.cz/perseidy-2017-pod-vlivem-mesice/