Bře 29 2017

Venuše viditelná na denní i ranní obloze!

Venuše prošla v sobotu 25. března dolní konjunkcí se Sluncem. V ní se ale od slunečního kotouče nacházela až 8° daleko, za příhodných pozorovacích podmínek (jasno, průzračné nebe) jsme ji tedy celou dobu mohli pozorovat díky jasnosti kolem -4 mag na denní obloze. To samozřejmě platí i nyní. Výhodnější, a v této době neprávem opomíjenou variantou je ovšem pozorování Venuše na obloze ranní. Venuše vychází téměř hodinu před Sluncem, její vyhledání tak nečiní problém ani za těchto podmínek. Z planety Venuše se tak během dvou týdnů stala z večernice opět jitřenka (to je u nás možné jen při dolní konjunkci, při té horní bychom Venuši neviděli několik měsíců).

venuše

Planeta Venuše coby jitřenka 1. 4. 2017 (Stellarium)

Permanent link to this article: https://exospace.cz/venuse-viditelna-denni-i-ranni-obloze/

Bře 27 2017

NGC 5907 ULX: Nejsvítivější a nejvzdálenější pulsar ve Vesmíru

NGC 5907 ULX

Komponovaný snímek galaxie NGC 5970 z prohlídky SDSS (Sloan Digital Sky Survey) s daty z rentgenových družic Chandra a Newton (bílé a modré body); na grafu pak je světelná křivka pulzaru NGC 5907 ULX (nasa.gov)

Rentgenová observatoř Newton objevila velmi neobvyklý pulsar, označený NGC 5907 ULX. Podle dostupných informací totiž jde o neutronovou hvězdu, jež jasností převyšuje aktuálně druhý nejjasnější známý pulsar až desetinásobně (dokonce je až tisíckrát jasnější, než se vědci původně domnívali, že je u pulsarů vůbec možné). Jedná se zároveň o nejvzdálenější objekt tohoto typu ve vesmíru – měl by být od nás vzdálený až 50 miliónů světelných let.

Číst dále »

Permanent link to this article: https://exospace.cz/ngc-5907-ulx-nejsvitivejsi-nejvzdalenejsi-pulsar-ve-vesmiru/

Bře 26 2017

Vesmírné pohledy (IV.) – Mars pěkně zblízka

Sedimentární vrstvy v Uzboi Vallis (nasa.gov)

Sonda Mars Reconnaissance Orbiter, americký marťanský vyzvědač, je i po jedenáctileté službě v pilném provozu. Podívejme se na několik úchvatných snímků, které tato sonda poskytuje s bezprecedentním rozlišením, řádově desítek centimetrů na pixel.

Číst dále »

Permanent link to this article: https://exospace.cz/vesmirne-pohledy-iv-mars-pekne-zblizka/

Bře 25 2017

Ideální podmínky pro Messierovský maraton

V úterý 28. března se Měsíc dostane do fáze novu. A právě v období kolem posledního zimního, respektive prvního jarního novu, nastávají takřka dokonalé podmínky pro všechny milovníky pozorování deep-sky objektů, kteří si chtějí vyzkoušet svou dovednost ve vyhledávání hvězdokup, mlhovin a galaxií z takzvaného Messierova katalogu. Takových objektů máme celkem 110, šance na spatření všech během jedné noci je sice malá, ale zkušený pozorovatel se dokáže dostat přes stovku. O Messierovský maraton se ale může pokusit kdokoliv. Stačí mít počítačové planetárium (například Stellarium nebo Skychart) s katalogy deep-sky objektů a určitý počet předem naspaných hodin (zpravidla se pozoruje od večera až do rána, byť sem tam s nějakými přestávkami). Pokud se o Messierovský maraton pokusíte, přejeme vám hodně štěstí a jasnou, průzračnou oblohu!

Vybrané objekty Messierova katalogu

Orlí mlhovina – hvězdokupa M16 spojená s mlhovinou (Stellarium)

m45

Otevřená hvězdokupa M45 (Stellarium)

Kulová hvězdokupa M13 v Herkulu (Stellarium)

Galaxie M31 a M33 (Stellarium)

Permanent link to this article: https://exospace.cz/idealni-podminky-messierovsky-maraton/

Bře 25 2017

Planety pozorovatelné na konci března 2017

Jak jsme již informovali před několika málo týdny, Venuše v těchto dnech prochází dolní konjunkcí se Sluncem, takže je dočasně nepozorovatelná. Na obloze ji ale velmi důstojně zastupují ostatní planety. Na večerní obloze můžeme těsně u sebe, v případě kvalitní oblohy i pouhým okem, spatřit planety Merkur a Uran. V neděli 26. března 2017 je čeká konjunkce. Výš nad obzorem se rovněž na večerní obloze nachází i Mars, zatímco Jupiter v té době najdeme přesně na opačné straně oblohy, jelikož se blíží do opozice se Sluncem. Nejlépe je viditelný krátce po půlnoci. Další pozorovatelnou planetou je Saturn, ten však zpozorujeme až na ranní obloze, navíc jen nepříliš vysoko nad jižním obzorem. Neptun je, stejně jako Venuše, nepozorovatelným objektem.

merkur-uran-mars