Srp 18 2018

Mars Express: Na Marsu je kapalná voda!

mars_voda_composed

Detekce kapalné vody na Marsu: Vlevo oblast kolem jižního pólu, která bylo zkoumána, uprostřed stopy radaru MARSIS a vpravo podpovrchový radarový profil vytipované oblasti (esa.int)

Evropská sonda Mars Express na Marsu detekovala vodu v kapalné formě. Dlouho očekávaný objev oznámili vědci z Evropské kosmické agentury, která sondu postavila a spravuje.

Číst dále »

Permanent link to this article: https://exospace.cz/mars-express-na-marsu-je-kapalna-voda/

Srp 15 2018

Zatmění Měsíce a opozice Marsu – zážitky

zatmeni

Porovnání zatmění Měsíce z ledna a července 2018 na koláži Petra Horálka (astronom.cz)

Přinášíme vám svědectví Marka Bielyho a Petra Valacha z redakce ExoSpace.cz o jejich pozorování „zatmění Měsíce století“ 27. července 2018.

Číst dále »

Permanent link to this article: https://exospace.cz/zatmeni-mesice-a-opozice-marsu-zazitky/

Srp 11 2018

Eta Carinae ako potencionálny zdroj vysokoenergetických častíc

eta-car

Hmlovina homunculus, vzniknutá v roku 1840 po explózii Eta Carinae (nasa.gov)

Nová štúdia od NASA poukazuje na vzťah medzi urýchľovaním častíc a vznikom tvrdého RTG žiarenia v hviezdnom systéme Eta Carinae. Článok pod vedením Kenjiho Hamaguchiho vyšiel v časopise Nature 2. júla 2018.

Číst dále »

Permanent link to this article: https://exospace.cz/eta-carinae-ako-potencionalny-zdroj-vysokoenergetickych-castic/

Srp 05 2018

Sledujte kometu 21P/Giacobini-Zinner

Po zániku komety C/2017 S3 (PanSTARRS) se pozornost pozorovatelů komet obrací ke krátkoperiodické 21P/Giacobini-Zinner. Ta má letos velmi příznivý návrat a pohybuje se jen nedaleko od Země, takže je i relativně jasná (její aktuální jasnost činí přibližně 9 mag). To ale není všechno, kometa bude v nadcházejících týdnech i nadále zjasňovat a na přelomu srpna a září pravděpodobně dosáhne až 7 mag, díky čemuž by se měla stát snadným cílem i pro menší triedry. Půjde o nejjasnější kometu zbytku léta a podzimu, jasnější bude až kometa 46P/Wirtanen, jež by mohla být v prosinci viditelná i pouhým okem. Pokuste se tedy kometu 21P/Giacobini-Zinner zpozorovat, jedná se o velmi zajímavé zpestření současných velmi teplých nocí.

Permanent link to this article: https://exospace.cz/sledujte-kometu-21p-giacobini-zinner/

Srp 03 2018

Mars Scout Helicopter: První kosmická helikoptéra

mars-svout-helicopter

Umělecká představa helikoptéry mise Mars 2020 (v pozadí rover) (wikipedia.org)

Rover mise Mars 2020 tentokrát vyrazí k Marsu i s malou helikoptérou. V březnu 2018 o tom rozhodlo vedení NASA. Bude to tak vůbec poprvé, co se zařízení tohoto typu dostane na jiný objekt ve Sluneční soustavě.

Číst dále »

Permanent link to this article: https://exospace.cz/mars-scout-helicopter-prvni-kosmicka-helikoptera/

Srp 02 2018

Perseidy 2018 slibují skvělé pozorovací podmínky

Meteorický roj Perseidy (NASA, flickr.com)

Všichni nadšení pozorovatelé meteorických rojů již pravděpodobně s napětím očekávají maximum letošního roje Perseidy, jejichž pozorovací podmínky budou takřka ideální. Občasné Perseidy můžeme sledovat už v těchto dnech, ale o víkendu 11. – 12. srpna 2018 jich může být viditelných i více než 100 do hodiny. A co více, hned 13. srpna ráno bude Měsíc v novu, takže pokud vyjedete daleko za město, budete svědky nádherné a v případě pěkného počasí ničím nerušené podívané. Navštívit můžete například akci LEPEX, kterou pořádá Společnost pro MeziPlanetární Hmotu a která se koná v Zachotíně na Vysočině. Na místě budou k dispozici i velké dalekohledy určené pro pozorování komet, planet, deep-sky objektů a mnoho dalšího.

Permanent link to this article: https://exospace.cz/perseidy-2018-slibuji-skvele-pozorovaci-podminky/

Čvc 31 2018

C/2017 S3 (PanSTARRS): Druhá zaniklá kometa v roce 2018

C-2017-S3-jager

Kometa C/2017 S3 (PanSTARRS) na animaci Michaela Jägera z 30. 7. 2018 (spaceweathergallery.com)

Kometa C/2017 S3 (PanSTARRS) zanikla. Dva outbursty, které v minulých týdnech prodělala, evidentně rozdělily jádro na mnoho malých úlomků a štěpení komety poté podle všeho pokračovalo. O tom, že jádro komety již není kompletní, jsme se mohli poprvé přesvědčit z fotografií, které byly pořízeny 26. července. Po C/2017 T1 (Heinze) jsme tak svědky letošního druhého kometárního zániku. Kometa C/2017 S3 (PanSTARRS) se i nadále blíží ke Slunci, takže se dá očekávat, že se postupem času úplně vypaří. Tento proces už ale sledovat nebudeme, pozůstatek komety totiž na ranní obloze klesá stále více k obzoru a během nejbližších dnů definitivně přestane být pozorovatelný.

Permanent link to this article: https://exospace.cz/c-2017-s3-panstarrs-druha-zanikla-kometa-v-roce-2018/