Kvě 23 2017

26. 5. 2017 bude Měsíc nejblíž k Zemi v tomto roce

V pátek 26. května 2017 bude Měsíc v přízemí. To není až tak neobvyklá zpráva, děje se tak totiž zhruba jednou za měsíc. Tentokrát bude obě vesmírná tělesa dělit přesně 357 207 km, což znamená, že tohle přiblížení se Měsíce k Zemi bude nejbližší v celém roce 2017. Pozorování velkého Měsíce si ovšem neužijeme. Přízemí nastává v pátek ve 3:20 SELČ, kdy bude Měsíc ve fázi pouhých 5 hodin a 36 minut po novu. Ze Země tak náš vesmírný souputník nebude pozorovatelný. V tomto případě nás tedy nečeká ani superúplněk (jejich sérii jsme si užili ve druhé polovině loňského roku). Letos to navíc s velkými úplňky obecně nebude příliš příznivé. Ke konci roku sice nastane několik přízemí v době poblíž měsíčního úplňku, ale to nás bude od Měsíce dělit vždy větší vzdálenost než v pátek 26. května.

Permanent link to this article: https://exospace.cz/26-5-2017-bude-mesic-nejbliz-k-zemi-tomto-roce/

Kvě 20 2017

Objevené a znovuobjevené komety v dubnu 2017

Lovejoy-Fichtl

Snímek komety C/2017 E4 (Lovejoy) od Rolanda Fichtla (aerith.net)

Letošní duben nenavázal na co do počtu nově objevených komet velmi úspěšné měsíce leden, únor a březen. Nalezeny totiž byly pouze 3 nové komety. Žádná další pak nebyla znovuobjevena.

Všechny tři v dubnu nalezené komety byly objeveny v první půli měsíce, tudíž ve svém názvu obsahují písmeno G (s písmenem H tak letos patrně nebude existovat žádná kometa). Každá z těchto komet se shoduje také v objeviteli. Dominance havajského teleskopu PanSTARRS byla tentokrát naprosto jednoznačná, nikomu jinému se letos v dubnu objevit kometu nepodařilo.

Číst dále »

Permanent link to this article: https://exospace.cz/objevene-znovuobjevene-komety-dubnu-2017/

Kvě 20 2017

Možné vysvětlení původu molekulárního kyslíku na kometě 67P

67P-Rosetta3

Kometa 67P/Churyumov-Gerasimenko na snímku ze sondy Rosetta (space.com)

Ačkoliv sonda Rosetta společně s landerem Philae svou misi u komety 67P/Churyumov-Gerasimenko už ukončila, tu a tam se stále najde nějaká zajímavost zjištěná z povrchu či okolí komety, která stojí za zmínku. A přesně to se stalo i nyní – vědci totiž tvrdí, že jsou na stopě způsobu, kterým kometa 67P/Churyumov-Gerasimenko produkuje molekulární kyslík.

Číst dále »

Permanent link to this article: https://exospace.cz/mozne-vysvetleni-puvodu-molekularniho-kysliku-komete-67p/

Kvě 18 2017

Komety vizuálně v době novu 25. 5. 2017

Johnson-Fichtl2

Kometa C/2015 V2 (Johnson) na snímku Rolanda Fichtla (aerith.net)

Pomalu, ale jistě se dostáváme do období dalšího novoluní. Květnový nov nastává 25. dne v měsíci, což už v tuto chvíli alespoň v první polovině noci prospívá pozorování difúzních objektů, jakými jsou například i komety. Těm ovšem na druhou stranu uškodí začátek absence astronomické noci, která v našich zeměpisných šířkách nenastává přibližně od konce května do poloviny července. Výsledkem zmíněných okolností je to, že na obloze uvidíme pouze pět komet. Dobrou zprávou je, že hned tři z nich jsou poměrně jasnými objekty. Protipólem je ale skutečnost, že ne každá z komet má vhodné pozorovací podmínky. Číst dále »

Permanent link to this article: https://exospace.cz/komety-vizualne-dobe-novu-25-5-2017/

Kvě 15 2017

NROL-76: První vojenská družice pro společnost SpaceX

nrol76-start

Start rakety Falcon 9 s družicí NROL-76 (spaceflightnow.com)

1. května 2017 odstartovala z kosmodromu na mysu Canaveral raketa Falcon 9R FT společnosti SpaceX, aby na nízkou oběžnou dráhu vynesla špionážní družici NROL-76. Byla to první realizovaná vojenská zakázka SpaceX a první vojenská družice, kterou Falcon 9 vynesl. První stupeň poté přistál nedaleko místa startu.

Číst dále »

Permanent link to this article: https://exospace.cz/nrol-76-prvni-vojenska-druzice-spolecnost-spacex/

Kvě 15 2017

Vzpoura kosmonautů ve Hvězdném Městečku

padalka

Ruský kosmonaut Gennadij Padalka (technet.idnes.cz)

Ve Hvězdném Městečku u Moskvy, centru příprav ruských kosmonautů, vypukla vzpoura kosmonautů. Ti v čele s Gennadijem Padalkou, ruským rekordmanem pobytu ve vesmíru, obvinili šéfa Gagarinova střediska pro výcvik kosmonautů Jurije Lončakova, že lhal o důvodech ukončení další přípravy kosmonautů Olega Kotova, Romana Romaněnka a Padalky, když prohlásil, že tito tři kosmonauti na vlastní žádost (kvůli zhoršenému zdraví) přípravu ukončili. Realita je podle Padalky jiná. Kotov byl podle něj Lončakovem vyhozen, Padalka, který se chystal na další let, byl z letu vyňat (bez dalšího angažmá), další kosmonauti, Sergej Volkov, Sergej Revin a Alexandr Samokuťjajev, odešli, protože vyhlídka na let pro ně neexistovala.

Aféra dává nahlédnout do zákulisí ruské kopsmonautiky a do problémů, které ji léta svazují. Bližší rozbor najdete v článku ing. Karla Pacnera na Technetu.

„Vzpoura“ mezi ruskými kosmonauty se propírá v novinách (technet.idnes.cz)

Permanent link to this article: https://exospace.cz/vzpoura-kosmonautu-ve-hvezdnem-mestecku/

Kvě 13 2017

Hodinky astronautů

omega-watch

Hodinky astronautů od firmy Omega (nasa.gov)

Hodinky Speedmaster Professional firmy Omega byly jednou z mála věcí programu Apollo, které nebyly vyrobeny přímo pro kosmické lety. Jednalo se o komerční hodinky, které byly běžně k dostání a které úřad NASA v roce 1962 objednal pro astronauty. Tyto hodinky se vyznačují vysokou trvanlivostí, uvnitř jsou drahokamy, moderní verze je samonabíjecí pohybem ruky a má průhlednou zadní stěnu (verzi s průhlednou zadní stěnou ale astronauti nevyužívali). Astronauti hodinky uvnitř lodí nosili normálně na ruce, mimo kosmickou loď je měli pomocí suchého zipu připevněné na vnější straně skafandru. Dodnes je nosí řada astronautů.

První měsíční hodinky, které patřily Neilu Armstrongovi, zůstaly v lunárním modulu, kde je Armstrong využil jako zálohu pro časovač, který selhal. Druhé hodinky, Buzze Aldrina, se ztratily začátkem 70. let při převozu do Smithsonova muzea. Hodinky dalších účastníků Apolla skončily v muzeích, ale přesný soupis zatím není k dispozici.

Omega Speedmaster Professional Chronographs (nasa.gov)