↑ Zpět na Píší jinde

Příspěvky na OSEL.cz

Podívejte se na přehled posledních článků na OSEL.cz.

• Hořčík transdermálně?

Pokud, tak jen minimálně...
  • Dinosauří Apollo 11

…aneb Největší úspěchy posledních padesáti let dinosauří paleontologie
  • Rostoucí (nebo klesající) oblačnost je důsledek (nebo příčina) oteplení

Až vám někdo bude tvrdit, že v otázce klimatu má věda jasno a diskuse skončila, vzpomeňte si na tento článek.
  • Death by Dark Matter: Ultimátním detektorem temné hmoty jsou lidská těla

Fyzici loví temnou hmotu ve statistikách úmrtí. Při pátrání po temných makrech si položili zásadní otázku: Kolik lidí v uplynulých deseti letech zahynulo podezřelou smrtí, která by připomínala zásah makrem, letícím vesmírem hypersonickou rychlostí?
  • Muskův Neuralink pomocí implantátu připojil opičí mozek k počítači

Neuralink vyvíjí důmyslné rozhraní, které umožní symbiózu mezi člověkem a počítačem. Postavili i robota, který takové rozhraní vloží do mozku potkana. Spasí nás interface Neuralinku před apokalypsou umělých inteligencí?
  • Rámanudžanův stroj automaticky chrlí domněnky pro základní konstanty

Nad některými vědeckými příběhy jen nevěřícně kroutíte hlavou. Tenhle zahrnuje indického matematického génia z přelomu 19. a 20. století, obrácení toku matematiky a oživení steampunkové přezdívky výpočetní silou dnešních počítačů ve virtuálním stroji.
  • Unikátní escherovský čip simuluje interakce částic v hyperbolické geometrii

Kvantové interakce částic jsou pekelně složité. V Princetonu si na jejich simulaci udělali pozoruhodný čip, který je sice normálně 2D, ale zdařile simuluje interakce v hyperbolickém, čili neeukleidovském prostoru. A také je poctou M. C. Escherovi.
  • Glyfosát odsouzený

Mezi významné české „influencery“ v oblasti toxikologie patří vystudovaný pedagog a bývalá reportérská hvězda televize Nova Jan Tuna. Jeho publicistický pořad „A DOST!“ mě již několikrát nahnal ke klávesnici, jenže když jsem pak při korektuře začal z napsaného textu mazat sarkasmy a vulgární výrazy, nezbylo nic. Doufám, že tentokrát to dopadne lépe……
  • Co prozradily tarbosauří zuby

…aneb Pár vět o ekosystémech „asijského T. rexe“
  • Na jižním pólu Měsíce bude brzy husto

Na odvrácené straně Měsíce přistál čínský modul. Je to poprvé, kdy se to lidstvu povedlo. O přistání se pokusil první soukromý měsíční modul Beresheet izraelské neziskové organizace SpaceIL. Startuje indický měsíční modul. Své měsíční programy už realizuje nebo plánuje kromě zmíněné Číny a Indie řada států: USA, Rusko, Japonsko i evropská kosmická agentura ESA. K Měsíci se chystají i další soukromé přistávací moduly. Podívejme se, jak návrat lidí k Měsíci probíhá a co vše se plánuje.
  • Jak stabilizovat velké erupce plazmatu při fúzi? Spuštěním malých erupcí

Ve fúzním reaktoru je vlastně kousek hvězdy. Nesmírně žhavé plazma, které není snadné zkrotit. V tokamacích se objevují erupce plazmatu, které mohou poškodit stěny reaktoru. Takovým velkým erupcím mohou zamezit série malých erupcí, které je možné vyvolat pravidelným vstřikováním malých granulí beryllia do fúzního plazmatu.
  • Australská umělá inteligence SAM vyvinula první vakcínu

Až doteď jsme látky do vakcín navrhovali my. Teď to přebírají umělé inteligence. A jako obvykle jim to jde lépe, nežli nám. Inteligence SAM navrhla novou látku, která podstatně zesiluje účinky vakcíny proti chřipce. V Austrálii, kde čelí velkému počtu případů chřipky, včetně řady úmrtí, něco takového uvítají.
  • Mnoho podob Luny a jak se chovat při zatmění Měsíce

V úterý 16. července večer nás čeká zatmění Měsíce, zhruba od 22 hodin do jedné v noci momentálního času. Pokud kdo nebyl dostatečně poučen, co všechno se při tom děje a jak se náležitě chovat, může si to doplnit třeba podle Plútarcha.
  • Aktivisté milují hesla, momentálně frčí „Zemi nekompromisně zalesnit!“

Těm, kteří si rádi dělají selfíčka s transparenty na chladicích věžích, poněkud klesla popularita poté, co se jejich alternativy ukázaly být nereálné anebo jen za cenu výrazného poklesu ekonomiky, snížení životní úrovně spolu s návratem ke spalování fosilních paliv. Možnost vycouvat ze šlamastiky po anglicku nabídla nedávná klimatologická studie, a tak se odstavení atomovek pomalu odsouvá do ztracena a prioritou a cílem se stává boj proti klimatické změně s globální výsadbou miliard stromů.
  • Fyzici pořídili úplně první snímek kvantového entanglementu

Kvantová fyzika je plná duchů, jako je slavný kvantový entanglement. I když o něm slyšel už skoro každý, tak tenhle fenomén zatím ještě nikdo nevyfotil. Tým britských fyziků to nedávno dokázal a udělal snímky kvantově provázané dvojice fotonů.

Permanent link to this article: https://exospace.cz/pisi-jinde/osel-cz/