↑ Zpět na Píší jinde

Příspěvky na OSEL.cz

Podívejte se na přehled posledních článků na OSEL.cz.

• Ničitel z pustiny Bisti

…aneb Pár vět o druhu Bistahieversor sealeyi
  • Wolfe Disk je podezřele tvarovanou galaxií z úsvitu vesmíru

Záření velmi vzdáleného kvasaru prozradilo podivuhodnou galaxii DLA0817g, zvanou „Wolfe Disk“, vzdálenou 12,5 miliardy světelných let. Jen málokdo čekal, že by v tak mladém vesmíru mohla být galaxie tvořená chladným diskem rotující hmoty.
  • Distanční nebeské divadlo (účinkují: Venuše, Měsíc a Merkur)

Kosmické divadlo splňuje nepřísnější standardy vzájemné distance aktérů i distance od diváků rozmístěných na povrchu Země. Venuše, Merkur a Měsíc předvedou tři konjunkce a jednu elongaci, to vše v poslední dekádě května a začátkem června. Představení začínají v rozumnou večerní hodinu, jsou zdarma, ale výhled na severozápadní obzor si musí diváci zajistit sami.
  • Kvantoví fyzici uvařili rekordní polévku s 15 biliony entanglovaných atomů

Nový rekord s množstvím kvantově provázaných atomů padl ve směsi rubidia s dusíkem, která nebyla ani extrémně zmražená, ani v pokojové teplotě, ale dokonce žhavá. Horký entanglement fungoval při teplotě téměř 177 °C a byl překvapivě stabilní. Kvantové triky se dostávají do varu!
  • Jak dobrý čich měli tyranosauři?

…aneb Pár vět o nosu krále dinosaurů
  • Zastaví nošení roušek šíření pandemického viru? Křečci dávají palec nahoru!

Důmyslné experimenty s křečky zlatými jako jedny z prvních přesvědčivě potvrzují, že nošení roušek má velký, nejspíš zcela zásadní význam pro brždění šíření pandemie covid-19. Bojovníci proti rouškám jsou smutné postavy dnešní doby. Koronaviry jim nejspíš ani nepoděkují.
  • Jaderný minireaktor velikosti pivního sudu bude mít 3D tištěné "jádro"

V laboratořích ORNL by v roce 2023 měli spustit minireaktor, který se stane bouřlivou novinkou v jinak překvapivě konzervativním a vůči změnám velmi rezistentním jaderném průmyslu. Heliem chlazený minireaktor Transformational Challenge Reactor bude mít velmi výkonné a přitom levné 3D tištěné jádro z karbidu křemíku.
  • Jak daleko jsme pokročili k jaderné fúzi?

V současné době byla dokončena budova, ve které bude termojaderný reaktor ITER, a bude možné přistoupit k instalování samotného tokamaku. Začne se tak sestavovat vakuová nádoba pro plazma, supravodivé magnety a další konstrukce tohoto zařízení. Využijme tento klíčový zlom ke shrnutí našich znalostí o možnosti využití termojaderné fúze.
  • Plexisklo s bismutem nabízí levnou a praktickou ochranu proti záření

Materiály, které nás chrání před ionizujícím zářením, bývají masivní, těžké a pěkně jedovaté. Polymer PMMA smíchaný s oxidem bismutitým a tvrzený UV zářením by mohl změnit pravidla této hry. Je velmi lehký, levný a jeho výroba není nic složitého.
  • Galileo Galilei, problémy a inkvizice

Geniální technik a pozorovatel občas uvízl v zajetí své představy, občas se nechal unést svým misijním záměrem, někdy i zvláštnostmi své povahy. Opravdu se Země točí? A nebyl taky skrytý epikúrejec? Inkvizice ho naštěstí odsoudila „jen“ za kázeňský přestupek.
  • All about dinosaurs

…aneb Co bychom měli o dinosaurech vědět nejen v karanténě
  • Umělá inteligence Margarita přepisuje proslovy. Na Trumpově řeči zkolabovala

Politici zahrnují veřejný prostor množstvím projevů, postů a tvítů. Jejich analýza by mohla prozradit leccos zajímavého. Pokud je ale takový politik mediálně plodný, tak je to doslova nadlidský úkol. Jako stvořený pro umělé inteligence. Ani ony to ale nemají s politiky jednoduché.
  • Tři dobré zprávy

Vedle těch špatných, že se s koronaviry budeme muset naučit žít se v záplavě informací o nově nakažených a těch, kteří svůj boj s COVID-19 vzdali, optimistické zprávy poněkud ztrácejí. Nebude na škodu si tři z těch nejnovějších, připomenout.
  • Hacknutá sinice vyrábí fotosyntézou spoustu vodíku

Solární energetika je fajn, ale vodík je dnes v řadě ohledů praktičtější. Co to dát dohromady a vyrábět vodík fotosyntézou? V takovém případě jsou po ruce fotosyntetičtí mikrobi. Sinice s přestavěným fotosyntetickým aparátem dokáže růst a ještě k tomu vyrábí velké množství vodíku.
  • Příbuzný ze zlého snu: Karbonský přízrak tullimonstrum je nejspíš obratlovec

Ramanova mikrospektroskopie vystopovala ve fosiliích legendárního tullimonstra proteiny obratlovců. Jak se zdá, měli jsme opravdu velmi podivného vzdáleného příbuzného, který obýval pobřežní mělčiny tropického moře před zhruba 300 miliony let.

Permanent link to this article: https://exospace.cz/pisi-jinde/osel-cz/