↑ Zpět na Píší jinde

Příspěvky na OSEL.cz

Podívejte se na přehled posledních článků na OSEL.cz.

• Zombie článek: Biofilm z mrtvých bakterií skvěle těží elektřinu z potu

Elektrická bakterie Geobacter sulfurreducens vyrábí a vede elektřinu. Shodou okolností to dělá lépe mrtvá než živá, což ji předurčuje pro biofilmy, které získávají elektřinu při vypařování vody. Elektrické články s mrtvými geobaktery se vyloženě nabízejí pro nositelnou elektroniku. V budoucnu by se mohly stát základem vypařovací energetiky.
  • Umělé protonické synapse fungují milionkrát rychleji než lidské

Inženýři MIT vyvinuli nové programovatelné analogové rezistory, které jsou základním stavebním prvkem umělých synapsí. Namísto elektronů v nich proudí protony. Rezistory využívají pevný elektrolyt z fosfosilikátového skla, který obsahuje nanopóry, jimiž mohou procházet protony, ale nikoliv elektrony.
  • U pobřeží Papui v roce 2014 zřejmě dopadl mezihvězdný objekt

Objekt známý jako CNEOS 2014-01-08 by mohl být mezihvězdného původu. Nejnověji to potvrzuje částečně odtajněná informace velitelství Space Operations Command, jejichž utajovaný satelit hraje v tomto případu významnou roli. Pokud všechno sedí, tak máme v Tichém oceánu mezihvězdný balvan. Teď už jenom stačí ho najít a zrodí se mezihvězdný výzkum.
  • Pohupováním po hladině vpřed

Vrcholí léto, teplotní třicítky lákají k vodě. Jestli máte kánoe, surfové prkno nebo paddleboard a zvídavou povahu, můžete zkusit, jestli plavidlo přinutíte plout i bez pádla či plachty. A ne silou rukou, nýbrž nohou. Vědci nabízejí fyzikální vysvětlení, jak to funguje.
  • Európske smernice pre prevenciu srdcovocievnych chorôb predmetom sporu

Kardiovaskulárne ochorenia, medzi ktoré patrí aj ischemická choroba srdca alebo cievne mozgové príhody, sú najčastejšou príčinou smrti v Európe. Európska kardiologická spoločnosť v rámci svojej činnosti venuje pozornosť prevencii týchto ochorení a vydáva odporúčania, väčšinou podložené veľkými štúdiami. Ako prichádzajú nové poznatky, odporúčania sa upravujú, niekedy aj menia. Spochybňované bývajú zriedka – ale stalo sa.
  • Webbův teleskop je k nezastavení: Galaxie z vesmíru starého 235 milionů let

Vesmírný dalekohled Jamese Webba ulovil kandidáta na rekordně vzdálenou galaxii CEERS-93316. Pozorujeme ho ve vesmíru jen 235 milionů let po Velkém třesku. Skutečná vzdálenost tohoto objektu s rudým posuvem z = 16,7 činí asi 35 miliard světelných let, kvůli rozpínání vesmíru.
  • Vzácná etrusko-korintská amfora v Praze (nebo kde)

Po stručném představení stylu a předmětu si ukážeme detaily půvabně namalovaných zvířat bájných i reálných a jejich pastýře, takový pohodový bestiář. Pak zmínka o (ne)dostupnosti vázy, porovnání s nabídkou světových sbírek a minimalistické poučení o Etruscích.
  • Pozoruhodná gejzírová mořská elektrárna UniWave 200 předčila očekávání

Experimentální platforma UniWave o výkonu 200 kW má za sebou rok zkušebního provozu v Bassově průlivu mezi Tasmánií a Austrálií. Podle vyjádření společnosti Wave Swell Energy funguje ještě lépe, než čekali. Jde o zásadní úspěch a gejzírovou elektrárnu čeká produkce ve velkém.
  • Když se výzkum od pravdy odkloní

Příběh, který hrozí i zpětně nepříznivě ovlivnit důležitou oblast výzkumu Alzheimerovy nemoci začal potajmu před 16 lety. Nyní po odhalení spěje snad k dohlednému rozuzlení.
  • Brouk z tiskárny mění barvu, lastura se otevírá

O 4D tisku, který si razí cestu k nám, spotřebitelům
  • Neptačí dinosauři vyhynuli během 24 hodin

…aneb Nejhorší den v dějinách života na Zemi?
  • Polymerové cihly z průmyslového odpadu na sobě drží bez malty

Polymer ze síry, řepkového oleje a dicyklopentadienu poslouží k výrobě cihel, které je možné spojit jen díky nastříkání aminového katalyzátoru, který se později odpaří. Cihly pak drží jako přilepené, jsou velmi lehké a odolné. Při jejich výrobě se spotřebuje mnohem méně energie než kvůli betonu.
  • Americká agentura NRC dala zelenou prvnímu malému modulárnímu reaktoru

Malé modulární štěpné reaktory IV. generace klepou na dveře. Souhlas americké komise NRC s designem společnosti NuScale znamená, že by v roce 2029 měla být spuštěna první elektrárna s modulárními reaktory „Carbon Free Power Project“ v Idahu. Tyto bezpečné a levné reaktory by mohly podstatně vylepšit pověst jádra a získat přízeň veřejnosti.
  • Když jde spermie na vandr

Těžko si představit těžší úděl než má spermie. Její vývoj trvá desítky dní, aby nabyla tak bizarního tvaru. Pohyblivost jí umožňuje extrémně dlouhou a těžkou cestu, přitom její poslání je až na konci této odyssei: oplození vajíčka. Klíčem k úspěchu je hrstka proteinů a hlavně jejich modifikací, které má spermie sbalené na cestu.
  • Výsadková loď USS Essex testuje palubní 3D tiskárnu na součástky

Pentagon sází na aditivní výrobu. USS Essex se právě účastní největšího námořního cvičení světa RIMPAC 2022 se 3D tiskárnou na tekutý kov od Xeroxu. 3D tiskárna si moc neoddechne a vyrábí rozmanité kovové součástky, které potřebují na lodích během plavby. Pokud tiskárna obstojí, 3D tisk se zřejmě rozšíří v námořnictvu i u jiných jednotek.

Permanent link to this article: https://exospace.cz/pisi-jinde/osel-cz/