↑ Zpět na Píší jinde

Příspěvky na OSEL.cz

Podívejte se na přehled posledních článků na OSEL.cz.

• Vesmír září podstatně víc, než by měl. Může za to temná hmota?

Přístroj LORRI na palubě sondy New Horizons zjistil, že záření optického pozadí vesmíru je asi dvojnásobné oproti předpokladům. Pokud nejde o omyl, jedním z možných vysvětlení je rozpad axionů, jestli ovšem existují a tvoří temnou hmotu. Jisté to zdaleka není, ale je to zajímavá motivace pro budoucí výzkum.
  • Syntetičtí biologové vyrobili minimální bakterii schopnou pohybu

Japonský tým si vypůjčil sedm genů ze spiroplazmy, maličké bakterie bez buněčné stěny, která má zvláštní šroubovicovitý tvar a je schopná samostatného pohybu. Vložili je do upravené mykoplazmy a získali tím první „syntetický“ organismus syn3, který má tvar a schopnosti pohybu spiroplazmy. Buněční mikroboti jsou zase o něco blíž.
  • Psí schopnost učit se slova je obdivuhodná, ale experimenty ukazují i limity

Kolik názvů hraček se naučí váš pes? Pozná španělštinu od maďarštiny? A platí, že některá plemena si k člověku vytvářejí silnější vazbu než jiná?
  • Strategický stealth bombardér B-21 Raider se konečně představil veřejnosti

Příznivci stealth bombardérů se konečně dočkali. Northrop Grumman, kteří od roku 2015 vyvíjejí nový strategický letoun B-21 Raider, představili nový stroj na Edwardsově letecké základně v Kalifornii. Detailních informací zatím mnoho nezveřejnili. US Air Force by měli první Raidery dostat v roce 2026 nebo 2027.
  • Fyzici "vytvořili" červí díru: Jako simulaci v kvantovém procesoru Sycamore

Chceme lépe poznat červí díry, abychom je mohli najít. Ale abychom je mohli najít, potřebujeme je lépe poznat. Tenhle začarovaný kruh pomáhají rozetnout náročné počítačové simulace. Američtí fyzici využili kvantový procesor Sycamore k realistické simulaci fungování průchozí červí díry v reálném světě a fungovalo jim to.
  • Objeven nový druh daspletosaura

… aneb Představení dalšího obřího tyranosaurida
  • Zuřivé rozervání hvězdy supermasivní dírou vyslalo extrémně jasný záblesk

Extrémně jasný záblesk AT 2022cmc, který letos v únoru odhalilo šikovné zařízení Zwicky Transient Facility, je podle astronomů rekordní událost TDE, tedy sežrání neopatrné hvězdy supermasivní černou dírou. Byla nejjasnější a také nejvzdálenější, jakou jsme doposud pozorovali. Výtrysk energie a hmoty zmučené hvězdy směřoval přímo k Zemi, i když z naprosto bezpečné vzdálenosti 8,5 miliard světelných let.
  • Velký železný meteorit ukrývá na Zemi neznámé minerály

Dvoumetrový, těžký, tajemný kámen poutal pozornost několika generací domorodých Somálců. Když odborníci zjistili, že jde o meteorit, odvezli ho. V malém vzorku zaslaném do kanadské Univerzity v Albertě vědci objevili nové minerály.
  • Rolls-Royce poprvé zažehli letecký turbovrtulový motor na vodík

Výrobce leteckých motorů Rolls-Royce a letecký dopravce easyJet společně vyvíjejí a testují letecké motory upravené na vodíkový pohon. Teď uspěli s pozemními testy vodíkové varianty turbovrtulového motoru Rolls-Royce AE 2100-A. Ve druhé sérii testů přijde na řadu turbodmychadlový motor Rolls-Royce Pearl 15 ve vodíkové úpravě.
  • Životospráva, zázraky a pastorace pythagorejců

Nejedli boby? Byli vegetariáni nebo stačilo nejíst maso bílého kohouta? Drželi celibát? Nosili šperky? Kterou botu si obouvat nejprve? Rizika silnic, lázní a chrámů. Alegorické výklady. Mistrovo obřadné vystupování a zlaté stehno. Objev systematické pastorace.
  • Dánsko připravuje Projekt Greensand, aneb nacpi uhlík do ropného chřtánu

Představte si ropné pole pod dnem Severního moře, z něhož byla vytěžena ropa i zemní plyn, ale zůstaly tam ropné plošiny. Dánský projekt počítá s tím, že pošlou uhlík opačným směrem. Ropu a zemní plyn pod mořem nahradí zkapalněný oxid uhličitý. V roce 2030 tam chtějí ukládat 8 milionů tun uhlíku ročně.
  • Nový termoelektrický materiál levně a bezpečně vyrábí elektřinu z tepla

Soudobé termoelektrické materiály pro výrobu elektřiny z horka bývají nákladné a toxické. Nedávno vyvinutý termoelektrický materiál je založený na mědi, manganu, germaniu a síře, přičemž je podstatně méně drahý a jedovatý. Zároveň je stabilní do teploty 400 °C, což mu umožňuje těžit elektřinu z horka ve většině dnešních průmyslových zařízení.
  • Vlci nakažení toxoplazmou se mnohem častěji stávají vůdcem smečky

Slavný jednobuněčný manipulátor toxoplazma se chce za každou cenu dostat do definitivního hostitele. Přitom mimoděk působí na mozky mezihostitelů, jako jsou vlci v Yellowstone a určitě i jinde. Infikovaný vlk je odvážnější a méně ochotně ustupuje ve vlčích konfliktech. Proto se vlci s toxoplazmou velmi často stávají alfa samcem.
  • Turecký tryskový bojový dron Kızılelma testuje pojíždění na ranveji

Baykar intenzivně vyvíjí tryskový stíhací dron, který je nadzvukový, stealth a může operovat z menších letadlových lodí. Pro Turecko by to mohlo být řešení problému s bojovými letouny, jemuž čelí po vyřazení z programu F-35 Joint Strike Fighter. Otázkou je, jak kvalitní umělou inteligenci bude mít turecký autonomní tryskáč k dispozici.
  • Čína zdokonaluje monitoring kosmického počasí

Ať si z hlediska politického o Čině myslíme cokoliv, nelze této velmoci nepřiznat, že její státem cíleně řízený a dobře financovaný vědeckotechnický pokrok dosahuje obdivuhodné úspěchy. Nevyjímaje výzkum a dobývání kosmu, což bezpochyby souvisí i s vojenskými zájmy. Na horní příčky žebříčku obřích moderních pozemních teleskopů se příští rok zařadí i sluneční radioteleskop Daocheng.

Permanent link to this article: https://exospace.cz/pisi-jinde/osel-cz/