↑ Zpět na Píší jinde

Příspěvky na OSEL.cz

Sdílejte...Tweet about this on TwitterShare on Google+0Share on Facebook0Share on LinkedIn0Share on Tumblr0Email this to someoneBuffer this page

Podívejte se na přehled posledních článků na OSEL.cz.

• Povalujících se plastových obalů nás měli začít zbavovat motýlci, jenže!

"Housenky zavíječe voskového dokáží strávit polyetylen, jeden z nejběžnějších plastů." Tak se to píše v české i anglické verzi Wikipedie. Soudě podle toho, co nyní zveřejnili němečtí vědci, tato formulace brzo zmizí. A spolu s tím se rozplynou i představy, jak se o vršící se kupy plastu postarají farmy housenek s jejich bakteriemi a enzymy.
  • Brainternet: Biomedicínští inženýři napojili lidský mozek online

Chcete mít mozek na internetu? Stačí mobilní čtečka EEG, Raspberry Pi a připojení k síti.
  • Kde se bere matematika? Objevy, nebo vynálezy?

V letošním roce jsme měli štěstí na nová vydání řady kvalitních populárně-naučných knih. Jednu z nich představuje také Je Bůh matematik? od Maria Livia, původní profesí astrofyzika. Kniha se v zásadě zabývá filozofií matematiky, speciálně pak otázkou, zda matematické objekty mají nějak realitu nezávislou na fyzickém světě či lidské mysli (matematický platonismus). S tím souvisí problém, zda matematické poznatky tedy spíše vynalézáme a vytváříme, nebo objevujeme. A za další je tu i hádanka, proč je svět vůbec matematický, respektive matematika poskytuje prakticky jediný jazyk pro jeho komplexnější popis.
  • Pije? Nepije?

Zistiť prítomnosť alkoholu (presnejšie etanolu alebo etylalkoholu) v tele dnes nie je problém. Dokáže to aj tester za pár eúr. Ale preukázať dlhodobé požívanie alkoholu nie je tak jednoduché. Práve tí, u ktorých ho treba zistiť, mávajú viac alebo menej pochopiteľný záujem utajiť ho.
  • Moloch od řeky Styx

…aneb Představení zajímavého pachycefalosaurida
  • Nová analýza supernov zpochybňuje existenci temné energie

Co si počít s přízrakem temné energie? Možná existuje a možná taky ne. Zrychlování rozpínání vesmíru je možná jenom iluze. Budou Perlmutter, Schmidt a Riess vracet Nobelovu?
  • Nový ceratopsid ze souvrství Hell Creek

…aneb Představuje se „Duranteceratops“
  • Nedávný severokorejský jaderný výbuch doprovázel tajemný otřes

Kdepak Yetti nebo Lochneska. Druhý otřes po Kimově nejnovější explozi, to je nefalšovaná záhada. Seismologové si zatím marně lámou hlavy s tím, o co vlastně mohlo jít.
  • Jak myši zvládají plicní infekce? Přemluví plísně, aby se zabily

Ze školních dob si ho pamatujeme jako kropidláka. Ukazovali nám ho v mikroskopu, protože se dá snadno "sehnat". Daří se mu prakticky na všem. Od cibule a hroznového vína přes arašídy až po celou ledničku. Občas napadne i naše plíce a potom tomu říkáme aspergilóza. Myši jsou této infekci vystaveny mnohem více, a přesto jí odolávají. Teď už víme proč a poznatek by měl jít využít i u lidí.
  • Cesta do hlubin termitovy duše

Vydejte se s českými vědci nejen za nejrychlejšími tvory zemské souše, ale i za sebevražednými atentátníky a dalšími pozoruhodnými tvory.
  • Odstartoval vznik života na Zemi před miliardami let jaderný gejzír?

Co když se život zrodil ve fascinujících fontánách na mladé Zemi, které poháněl radioaktivní teplo z rozpadu uranu-235? Máme další hypotézu o vzniku života na Zemi, až časem se ale ukáže, jak obstojí.
  • V Caltechu postavili čip s optickou kvantovou pamětí, který pracuje se světlem

Nový čip dovede uložit informaci v podobě fotonů. Zatím je sice udrží jenom po dobu 75 nanosekund, ale i tak to je docela slušný začátek velkolepých kvantových sítí
  • Historie prvního dinosaura

…aneb Nové informace o objevu megalosaura
  • Neurální sítě potkávají Einsteina ve vesmíru

Umělé inteligence analyzují gravitační čočky ve vesmíru 10 milionkrát rychleji než my. Brzy se pustí do práce.
  • Lieky, ktorých predpisovanie by mal lekár prehodnotiť

Nie všetky lieky účinkujú presne tak, ako ich výrobca tvrdí a ako pacienti očakávajú. Často nie sú tak účinné, ako by sa patrilo, alebo sa prejavia príliš závažné nežiadúce účinky. Aj keď boli svojho času úradmi schválené na používanie, u mnohých by mali lekári uvážiť, či ich pacientom budú ďalej predpisovať. Zvlášť, ak aj bez nich užívajú celé hrste iných tabletiek a kapslí.

Permanent link to this article: https://exospace.cz/pisi-jinde/osel-cz/