↑ Zpět na Píší jinde

Příspěvky na OSEL.cz

Podívejte se na přehled posledních článků na OSEL.cz.

• Pokrok v oblasti malých modulárních reaktorů v roce 2020

Minulý rok byl první rok provozování plovoucí jaderné elektrárny Akademik Lomonosov, dokončení se blíží malý modulární vysokoteplotní reaktor HTR-PM chlazený plynem. I v práci na dalších projektech se v minulém roce podařilo dosáhnout značného pokroku. Reaktor NuScale obdržel obecnou licenci v USA. Podívejme se na loňský vývoj podrobněji.
  • Ve vesmíru mohou být červí díry. Jak bychom je mohli najít?

Rovnice obecné relativity ukrývají červí díry. A stále není vyloučeno, že by mohly existovat. Jak ale červí díry najít? Jednou z možností je pátrat po zvláštních zdrojích gama záření, které by mohlo vznikat při střetávání hmoty, vyvrhované z červí dírou, s hmotou v okolním vesmíru. Byl by to opravdu kapitální úlovek.
  • Případ falešné identity: Ze supernovy se vyklubalo něco mnohem exotičtějšího

Robotické teleskopy nikdy neusínající sítě ASAS-SN ulovily pozoruhodný objekt. ASASSN-14ko je zdroj periodických záblesků ze srdce galaxie ESO 253-G003, které se opakují jednou za 114 dní. Nejspíš jde o supermasivní černou díru, která právě rve na kusy neopatrnou hvězdu. Při každém oběhu si utrhne asi tak 3 Jupitery hmoty.
  • Bakterie na pomoc s nemocí COVID19. Překvapivé souvislosti

Helicobacter pylori nemá dobrou pověst. WHO jej dokonce označuje za jediného známého bakteriálního patogena, způsobujícího karcinom žaludku. Jenže ono je to asi trochu složitější a ukazuje se, že Helicobacter pylori nás může ochránit nejen před salmonelózou a dalšími průjmovými nemocemi, autoimunitami, esofageálním karcinomem, ale zdá se i před závažným průběhem infekce COVID19.
  • Galaktická observatoř NANOGrav zřejmě zachytila gravitační šepot vesmíru

Projekt NANOGrav detailně pozoruje vybrané pulzary v Mléčné dráze a hledá v jejich zběsilé blikání nenápadné odchylky. Ty by měly být projevem gravitačního šepotu vesmíru, který jako bezbřehý oceán omývá všechny objekty ve vesmíru. Něco opravdu našli, ale ještě bude nutné potvrdit, jestli je to jackpot.
  • Jak tyranosauři vstávali ze země

…Aneb Fascinující objev stop napřimujícího se krále dinosaurů
  • Nipah je další smrtící hrozbou ze stínu netopýra

Koronaviry nás zaskočily, ale nakonec se s nimi vypořádáme. To ale neznamená, že bychom měli viry pustit z hlavy. V netopýrech i v jiných tvorech neustále běží nemilosrdná evoluce, která kdykoliv může vymyslet nové vražedné překvapení, před nímž budu koronaviry blednout závistí. Nedávno vzniklý virus Nipah zabije až 75 procent nakažených. Naštěstí se šíří mnohem hůř než pandemický koronavirus.
  • Nevídané stvoření ve hvězdné zoo: Spletenec bílých trpaslíků v neonové mlze

V neonové mlhovině IRAS 00500+6713 sedí objekt J005311, který vznikl srážkou bílých trpaslíků. Selhala jim roznětka a neodpálili se jako supernova. Namísto toho vznikl žhavý, zářivý, rychle rotující, hodně magnetický a divoce zvracející spletenec, který se v astronomicky dohledné době zhroutí do neutronové hvězdy.
  • Jakou relativní hustotu měli dinosauři

…aneb Pár vět o biomechanice vládců druhohor
  • Mléko jako protijed?

„Může mlíko působit jako protied? Můj děda mi vyprávěl, že když pracoval v chemičce, fasovali půllitr mlíka denně jako prevenci proti otravě. Mohlo to fungovat?“
  • Výroba nanografitu v mikrovlnce by mohla nabídnout nové využití pro uhlí

Uhlí je teď za zenitem. Ve světě je spousta uhelných dolů, ale poptávka po uhlí se postupně rozplývá. Nový, snadný a relativně levný postup výroby vysoce ceněného nanografitu, který má dnes široké využití, nabízí alternativní využití uhlí, které by mohlo být zajímavé i v našich končinách.
  • Ohlédnutí za minojskou Krétou

Rekapitulace života na Krétě střední a pozdní doby bronzové, teď už ne chronologicky, ale podle zajímavých témat a pěkných předmětů.
  • Vznikly primordiální černé díry jako supermasivní gravitina?

V mladičkém vesmíru pozorujeme supermasivní černé díry. Jak se tam ale mohly objevit tak rychle? Řešením by mohla být supersymetrická gravitina, která by zvládla vytvořit zárodky černých děr ve žhavém vesmíru, ještě před vznikem hvězd, díky svým unikátním vlastnostem. Gravitina jsou ovšem hypotetická, a to hned dvojnásobně.
  • Teraformujeme trpasličí planetu Ceres megasatelitem z místních surovin?

Už by to chtělo nějaké vesmírné základny. Měsíc je už nejspíš hotová věc. Na Mars asi také dojde, snad ještě za našich životů. Ale co dál? Jako jeden ze slibných světů se nabízí trpasličí planeta Ceres, která již hraje roli první pořádné lidské vesmírné kolonie v seriálu s příznačným názvem Expanse.
  • Dinosauří statistika za rok 2020