↑ Zpět na Píší jinde

Příspěvky na OSEL.cz

Podívejte se na přehled posledních článků na OSEL.cz.

• Mimozemské Dysonovy sféry bychom mohli nalézt u bílých trpaslíků

Jestli někde v Mléčné dráze funguje pokročilá mimozemská civilizace, která má sklony budovat megastruktury, mohla by je postavit u bílých trpaslíků. Jejich předností je stabilita a dodávání energie po dlouhé miliardy let. Pátrání byla zatím neúspěšná, ale teď se do věci mohou vložit pokročilé infračervené teleskopy jako JWST.
  • Cement tvořený bakteriemi z odpadních materiálů

Singapurští vědci smíchali odpadní produkty z místních chemických výrob, přidali moč a bakterie, čímž získali kapalinu, jež stmeluje nejen písek lépe než ve vodě rozmíchaný cement.
  • Receptor rozhodující o osudu mozkové kmenové buňky

Když neurální kmenové buňky ve zdravých mozkových strukturách tvoří nové neurony a glie, je důležité, aby přetrvávaly a obnovovaly se. Když jsou ale součástí zhoubného nádoru, je právě to nežádoucí. Vědci jsou na stopě mechanizmu, který životaschopnost kmenových buněk v mozku reguluje.
  • Nejrychlejší logické hradlo by mohlo milionkrát zrychlit počítače

Precizní práce s laserovými paprsky vedla k průlomu ve femtosekundových elektrických pulzech generovaných laserem. Výsledkem je petahertzové logické hradlo, nejrychlejší v historii. Na obzoru se rýsuje elektronika světelných vln (lightwave electronics).
  • Virtuální teleskop EHT má druhý skalp – naši supermasivní černou díru

Po týdnech napětí je to venku! Tým virtuálního Teleskopu horizontu událostí EHT dnes představil první pořádný snímek našeho milého domácího monstra, supermasivní černé díry Sgr A*. Pořízení tohoto snímku bylo přitom mnohem náročnější než u prvního snímku tohoto druhu, který ještě před covidem zachytil supermasivní černou díru M87*.
  • Berete melatonin? Zhorší se vám dech

Poté, co vyšla kniha "The Melatonin Miracle" od renomovaných gerontologů Pierpaoliho, Regelsona a Colemana, začali mnozí považovat melatonin za zázračný prostředek proti stárnutí. Hojně se předepisuje i na nespavost a k překonávání „jet lagu“. Většinou je volně dostupný v lékárnách a v obchodech „zdravé výživy“ jako potravní doplněk. Reklamy se předhánějí ve vychvalování konzumace melatoninu k udržení výkonnosti, a tak není divu, že se pro mnohé tento hormon stal jakousi modlou. Nejen jim je určen tento článek. Je o poznatku z Tohoku University a říká, že konzumace melatoninu má i stinnou stránku.
  • Nejvýkonnější rentgenový laser světa pálí milionkrát za sekundu

V laboratořích SLAC National Accelerator Laboratory je připravený k práci extrémně výkonný rentgenový laser s volnými elektrony, ve vylepšené verzi LCLS-II. Tento systém může zobrazit jednotlivé atomy nebo toky energie mezi atomy a molekulami. Měl by přinést průlomy v chemii, biologii nebo kvantové mechanice.
  • Nejrychleji prchajícím nápadníkem je pavouk

Samečci druhu Philoponella prominens se po splnění úkolů od své vyvolené vzdalují tak překotně, že jejich zrychlení dosahuje hodnoty 200 metrů za sekundu na druhou. K takovému úprku mají vybavení i pádný důvod. Kdo má svůj „katapult“ pošramocený, nebo ho nedokáže včas aktivovat, stává se hlavním chodem svatební hostiny.
  • Je za spontánními mutacemi DNA kvantová mechanika?

Podle nové studie stojí přinejmenším za částí transkripčních chyb, které vedou ke vzniku mutací v DNA, hektické kvantové tunelování neposedných protonů. Tyto částice, jak tvrdí počítačové simulace, by měly bleskurychle tunelovat skrz vodíkové vazby mezi nukleotidy. Když se ve chvíli rozštěpení takové vazby protony zrovna nacházejí na „špatné“ straně, může dojít k mutaci.
  • Kórycká jeskyně nad Delfami

Z Delf do svahů Parnasu, přes útesy Fedriád k jeskyni s kultem od neolitu po konec antiky, do hájemství Pana a nymf. Prý se odtud konaly průvody dolů do Delf s novorozeným Dionýsem, zatímco nahoře na Parnasu Apollónův kněz tančil k jeho poctě. Předtím zde Tyfón věznil Dia, pak zase Zeus Tyfóna, a Apollón tu možná zabil dračici Delfys.
  • Chytrý kit Quicksink změní „hloupou“ bombu na ničivou zbraň proti lodím

Ponorková torpéda nejsou na potápění lodí špatná. Ponorky ale nejsou vždy k mání a výstřel torpéda je velice nákladný. Američtí vojenští vývojáři vytvořili kit Quicksink, s jehož pomocí lze obyčejnou gravitační pumu změnit na sofistikovanou munici, která potopí loď jediným přesným zásahem, za zlomek nákladů na ponorkové torpédo.
  • Jak zabít invazní slávičku? Šanci nabízejí BioBullets

Slávička mnohotvará umí děsivé invaze ve stojaté i pomalu tekoucí vodě, které mohou přinášet astronomické finanční ztráty. Důmyslné BioBullets obsahují směs solí, která slávičky zabije, v líbivém převleku, aby přelstily slávičky, které se živí jako opatrní filtrátoři.
  • Začalo se připravovat vypouštění tritiové vody ve Fukušimě

Ve Fukušimě se začíná pracovat na přípravě realizace vypouštění tritiové vody. Připravují se konkrétní projekty na potřebná zařízení a metody. Hledá se shoda na postupech kontroly vypouštěné vody pod mezinárodním dohledem, který by zvýšil důvěru obyvatel doma i v zahraničí v nezávadnost úlovků místních rybářů. Reálně by mělo být vypouštění zahájeno do dvou let.
  • Proč lidé tolik trpí nádory? Díl viny zřejmě nese rozbitý gen BRCA2

BRCA2 je velký a důležitý protein, který opravuje poškozenou DNA. Při překotné evoluci lidského druhu se kácel les a nehledělo se na třísky. Jednou z „třísek“ bohužel byla mutace v nejdůležitější části sekvence BRCA2, kvůli které se snížila účinnost oprav proteinem BRCA2 o 20 procent. To přispívá k nápadně vysokému počtu rakovin u lidí.
  • Léčba cholesterolem?

Zhruba každý třetí pacient, který zemře v nemocnici, má sepsi. Vědci z Kentucky a Michigenu jsou přesvědčeni, že řadě z nás by v takových případech zachránilo život podávání syntetického cholesterolu. K tomuto tvrzení je přivedly výsledky pokusů na hlodavcích. Podání syntetického cholesterolu myšky před sepsí chránilo a zvýšilo jim míru přežití. Stejně tak by tomu mělo být i u lidí.

Permanent link to this article: https://exospace.cz/pisi-jinde/osel-cz/