↑ Zpět na Píší jinde

Příspěvky na OSEL.cz

Podívejte se na přehled posledních článků na OSEL.cz.

• Tatínkovy vzpomínky zapsané do spermií

Na svět přicházíme s geny od rodičů a když dospějeme, tak je zase my předáváme svým potomkům. Jenže se ukázalo, že ratolestem dáváme i něco navíc, co naši rodiče neměli. Nejde o majetek a nesouvisí to ani s rákoskou podpořeným vzorem chování. Kde se tato „poučení“ ve spermiích nachází, když nejsou v genech?
  • Kvantový kompas nabízí navigaci bez satelitů

Britští kvantoví inženýři postavili první praktický kvantový akcelerometr. S takovou vychytávkou nepotřebujete ke spolehlivé navigaci GPS ani žádné jiné satelitní navigace. Kvantový kompas slibuje pozoruhodné civilní i vojenské aplikace.
  • První čínský terminátor je poněkud přeplácaný zbraněmi

Čínská armáda se zhlédla v ruských terminátorech. Postavili si vlastního, který je mohutně obrněný i vyzbrojený. Možná až moc vyzbrojený. Celkem 7 zbraňových systémů k sobě podle prvních ohlasů příliš nepasuje. Asi až pořádná bitva ukáže, jak na tom čínský terminátor vlastně je.
  • Tokamak SPARC nabízí levnější a rychlejší cestu k fúzní energii

Dramatický pokrok ve vývoji nových supravodivých materiálů posouvá fúzní energetiku blíže k realitě. Inženýři MIT plánují postavit průlomový tokamak SPARC, který bude díky velmi výkonným magnetům menší, rychlejší a hlavně i levnější než obvykle.
  • Bionická nanotech houba vyrábí solární elektřinu

Superhrdina nemusí být savec. Nemusí to být ani živočich. Novým hrdinou je neohrožený žampion v nanotechnologickém kostýmu. A jeho superschopností je výroba elektřiny ze slunečního záření. Podobné hybridy s nanotechnologiemi budeme, doufejme, vídat stále častěji.
  • Nový neuromorfní superpočítač SpiNNaker tvoří 1 milion procesorových jader

SpiNNaker je největším neuromorfním počítačem světa. Může simulovat vybrané oblasti mozku v reálném čase nebo třeba testovat rozsáhlé neurální sítě pro pokročilé mobilní roboty. Počet simulovaných neuronů SpiNNakera zhruba odpovídá tisícině procenta lidského mozku.
  • Skutečný příběh obřího obratle

…aneb Jaký byl osud Copeova „křehkého“ amficélia?
  • Mobil, lidská práva a nádory na mozku

„Zakázat mobil o přestávkách považuji ale za naprosté barbarství, ignoranci a naprosto nulovou reflexi současnosti. A…jo, napíšu to, jako odebrání jednoho ze základních lidských práv. Můžeme to chápat například jako zákaz používat svůj vlastní majetek ve svém soukromém a volném čase (!).“ – tak takhle se na serveru „Tajný učitel“ rozohnil jeden z otců, který se obával o svobodu a zdravý vývoj svého potomka. Jsem také otec, kterému nejsou tyto otázky lhostejné, akorát můj úhel pohledu zkresluje jiná profesní deformace. Takže nesouhlasím….
  • Čínská policie využívá Watrix – rozpoznává osoby podle chůze

aneb jak se startupu založenému před dvěma roky již sešlo 100 million yuanů, což je více než 300 milionů korun.
  • Informační karta burianosaura

…aneb Aktualizace článku po devíti letech
  • Mohl by mezihvězdný objekt 'Oumuamua být mimozemskou plachetnicí?

Mezihvězdný návštěvník 'Oumuamua rozhodně nebyl typickým vesmírným balvanem. Možná představuje nový typ mezihvězdného materiálu. A není úplně vyloučené, že šlo o porouchanou nebo i funkční hvězdnou plachetnici.
  • Superpočítač na ISS nabídne astronautům lepší výkon a spojení

Nový systém Spaceborne Computer od Hewlett-Packard Enterprise zlepší výpočetní komfort Mezinárodní vesmírné stanice i spojení mezi orbitou Země a pozemními operátory. Jestli se mini-superpočítač osvědčí, tak jeho následovníci budou fungovat v prostoru Marsu i jiných zajímavých objektů Sluneční soustavy.
  • Rozloží Andrej Babiš českou energetiku?

Současná vystoupení ministryně průmyslu a obchodu Marty Novákové a předsedy vlády Andreje Babiše o nové energetické koncepci znamenají dramatickou změnu. Hlavní jeho vyhlášení, ve kterém se rozhodl přinejmenším odložit rozhodnutí o stavbě nových jaderných bloků a místo toho zvažuje prodloužení provozu Dukovan na 60 let, znamená odstoupení od stávající energetické koncepce, která chtěla nahradit uhelné bloky jadernými a obnovitelnými zdroji.
  • V explozích supernov modrých veleobrů se rodí exotická hmota

V nitru modrých veleobrů by se měly rozpadat protony a neutrony na kaši, čili kvark-gluonové plazma. Díky tomu mohou tyto extrémní giganti explodovat jako supernovy a zanechat po sobě ve vesmír hybridní hvězdu s náplní ze kvarkové hmoty.
  • Megaraptoři

…aneb Byli „velcí lupiči“ příbuznými tyranosaurů?

Permanent link to this article: https://exospace.cz/pisi-jinde/osel-cz/