↑ Zpět na Píší jinde

Příspěvky na OSEL.cz

Podívejte se na přehled posledních článků na OSEL.cz.

• Extrémní vesmír: Na supermasivní černou díru padá hmota 30% rychlosti světla

Britští astronomové pozorovali krmení supermasivní černé díry aktivního galaktického jádra Seyfertovy galaxie PG1211+143, vzdálené přes 1 miliardu světelných let. Hmota do ní sviští rychlostí 100 tisíc kilometrů za sekundu, což je pořádná jízda.
  • Lidská oogonie z umělého vaječníku

Gayům se otevírá možnost si ze svých buněk vypěstovat „ženská“ vajíčka a oplodňovat je spermiemi svého partnera. Také fanynkám toužícím mít potomka se svým idolem se rozšiřuje okruh možností bez nutnosti mít „styk“. Nějakou dobu již měly možnost nechat si v laboratoři vypiplat „spermie“ z vlasového folikulu nebo buňky kůže milované osoby, ale teď se spektrum možností rozšiřuje o další variantu. Podvodně získanou tělní buňku svého fetiše si mohou nechat transformovat ve vajíčko. Ne, nejde o omyl, to jen Japonci z pěstování časného stadia lidských zárodečných buněk v umělém vaječníku udělali realitu.
  • Americká armáda vyvíjí mobilní reaktory pro elektřinu do válečných zón

Představte si, že na bojiště, základnu, výzkumnou stanici, do města zničeného hurikánem nebo třeba na gigantický koncert přijede nenápadný náklaďák se štěpným mikroreaktorem, který poskytne jeden megawatt elektřiny po dobu nejméně 10 let. Že je to hloupost? V Los Alamos je mají skoro hotové a do 5 let jsou tady!
  • Vědci dali chobotnicím extázi. A byla to pořádná party!

Chobotnice mají v genomu gen pro přenašeč serotoninu, který hraje klíčovou roli v působení extáze. Pozoruhodné experimenty potvrzují, že funguje stejně jako u lidí. Kdyby měly chobotnice dýdžeje, tak by protančily celou noc.
  • Kvantoví fyzici mají novou hračku: Kvantový teploměr!

Schrödingerova kočka je zároveň živá i mrtvá. O mnoho reálnější Schrödingerův teploměr naměří různé teploty objektu v nanosvětě zároveň. Když si lidé příliš dlouho hrají s myšlenkovými experimenty, tak se může stát, že jim obživnou.
  • Jaderné „těsto“ z neutronových hvězd je 10-miliardkrát pevnější než ocel

Neutronové hvězdy jsou extrémní a mají také extrémní vnitřnosti. Simulace ukazují, že pod povrchem neutronových hvězd existují jaderné „těstoviny“, které představují nejpevnější materiál ve známém vesmíru.
  • Zneklidňující množství Evropanů nepovažuje vakcíny za bezpečné

Vakcíny jsou úžasný vynález a mocná zbraň proti velmi nepříjemným nemocem. Když se ale přestane očkovat v dostatečné míře, tak je kouzlo najednou pryč. Patogeny se budou opět šířit a lidé budou nemocní. A taky budou umírat, hlavně děti a oslabení pacienti. Je to na nás.
  • S křešinou k oltáři i na cukrovku

Oblíbená květina omamné vůně vydala návod, jak ulehčit trápení diabetiků a poskytla k tomu své geny k veřejnému použití.
  • Gravitační vlny připlavily realitu do snění o extra dimenzích

Detekce gravitačních vln srážky neutronových hvězd GW170817 umožnila porovnat gravitační signál extrémní události se signálem v různých oblastech elektromagnetických vln. A extra dimenze z toho nevycházejí moc dobře.
  • Továrna na baterie Horní Suchá

Sobotní výlet na téma, v jakém stavu je výstavba továrny na baterie HE3DA v areálu bývalého dolu František v Horní Suché?
  • Qiupanykus, nový „zloděj vajec“?

Když byl v první polovině minulého století objeven materiál oviraptora společně s dinosauřími vejci, předpokládalo se, že vejce patřila protoceratopsovi a Oviraptor se jimi živil. Až podobný objev jiného dinosaura blízce spřízněného s oviraptorem, Citipati osmolskae, ukázal, že vejce ve skutečnosti byla jeho. Oviraptor philoceratops, tedy volně přeloženo „zloděj vajec zbožňující ceratopsy“, byl zproštěn obvinění. Nelichotivé jméno mu však už zůstane.
  • Hewlett-Packard brzy zahájí masovou výrobu revoluční 3D tiskárny na kov

Průmyslová 3D tiskárna na kov za méně než 400 tisíc dolarů přináší revolucí v levné produkci kovových výrobků. Hewlett-Packard se (opět) zapíše do historie tisku. Těšíte se na 3D tištěnou budoucnost?
  • Umělá inteligence jde po rychlých rádiových záblescích

Rychlé rádiové záblesky nepřestávají vědce dráždit. Tak na ně poslali to nejlepší, co v dnešní době máme – vytrénované umělé inteligence. V SETI Institutu s takovou inteligencí našli 72 nových rychlých rádiových záblesků z populárního zdroje FRB 121102.
  • Grafen umožní taktovat procesory na terahertzových frekvencích

Průlomový experiment německých „ultrarychlých“ fyziků poprvé přímo prokázal elektronickou nelinearitu grafenu. Výzkum otevírá dveře extrémně rychlé grafenové nanoelektronice.
  • Přírodní je fajn, syntetické fuj

Název článku jsem si bez dovolení vypůjčil od švýcarského profesora působícího na ETH v Curychu Michaela Siegrista, jehož specializací je psychologie a hlavním zájmem pak různé aspekty zákaznického chování.

Permanent link to this article: https://exospace.cz/pisi-jinde/osel-cz/