↑ Zpět na Píší jinde

Příspěvky na OSEL.cz

Podívejte se na přehled posledních článků na OSEL.cz.

• Podle analýzy kup galaxií náš vesmír obsahuje celkem 31 procent hmoty

Jak odhadnout množství hmoty ve vesmíru, když její zásadní část představuje temná hmota, kterou nemůžeme vidět a zatím ani detekovat? Jednou z možností je odvodit obsah hmoty ve vesmíru pomocí vztahu mezi počtem galaxií v kupě galaxií a hmotností dotyčné kupy. Čím více má kupa běžné a temné hmoty, tím více by měla obsahovat galaxií.
  • Britské tryskové bojové drony „Kavky“ budou levné a postradatelné

Společnost QinetiQ přichází s pozoruhodným dronem Jackdaw nebo Kavka. Mělo by jít o autonomní tryskové drony, které budou natolik levné a zároveň schopné, že je bude možné nasazovat do misí jako součást týmů s pilotovanými letouny anebo v hejnech dronů. Měly by hrát roli návnad, průzkumných či komunikačních strojů anebo by měly vést elektronický boj.
  • Vyhynutí velké kořisti přivedlo lidi k lepším zbraním a výkonnějším mozkům

Naši předci z lidské linie lovili velká zvířata, na která jim stačily primitivní oštěpy, dostatek lidí a spousta odvahy. Když si velkou kořist vyhubili, museli přejit na lov menší a rafinovanější kořisti, což vedlo k vylepšení loveckých zbraní a rozvoji kognitivních schopností těch, kdo je vyráběli a užívali.
  • Krokodýlí zabiják dinosaurů

Aneb Představení strašlivého deinosucha
  • Převratný hypersonický motor mění tvar za letu

Hypersonické systémy jsou pozoruhodné samy o sobě. Tým University of Central Florida pracuje na morfujícím scramjetu, který bude za letu schopný měnit tvar, aby se co nejlépe adaptoval na podmínky za letu. Už mají aerotermodynamický model, který trápí v experimentech.
  • Kde jsi, devátá planeto?

O zatím neobjevené planetě na orbitě za dráhou Neptunu uvažují astronomové již přes sto let. I když ji zatím neodhalily ani ty nejvýkonnější dalekohledy, její existenci předpokládají některé počítačové modely, kterými se astrofyzikové snaží vysvětlit dynamiku a parametry pohybů vzdálených transneptunických těles. Recentní simulace naznačují, že tajemná devátá planeta – pokud vůbec existuje – sice zdaleka není tak hmotná, než se původně předpokládalo, obíhá však mnohem blíž.
  • Model lidského embrya, nebo už syntetické embryo?

Laboratoře, které se v odborných časopisech chlubí vypěstovanými shluky buněk připomínající nejranější stádia vzniku života, rostou jak houby po dešti. Jeden takový počin z dílny izraelského Weizmannova výzkumného ústavu nabývá obrysů syntetického lidského embrya. Bioetici začínají volat o potřebě dát nový legislativní rámec takovým činnostem.
  • Ultrahorké uhlíkové baterie jsou velmi levným úložištěm tepla a energie

Antora Energy, podporovaní Billem Gatesem, postavili pozoruhodnou kontejnerovou baterii, která má ohromnou ambici dekarbonizovat těžký průmysl. Tento žhavý ďábel obnovitelné energetiky využívá kompaktní bloky uhlíku. V nich uloženou energii lze opět uvolnit v podobě tepla anebo elektřiny, díky super efektivním termofotovoltaickým článkům.
  • Pentagon spustí radikální program velkých hejn dronů Replicator

Program Replicator slibuje vytvořit na pacifickém bojišti „peklo na zemi" pomocí tisíců levných dronů. Pentagon chce držet Čínu na uzdě jejich vlastní zbraní – kvantitou. Admirál Aquilino, který velí INDOPACOMu, doufá v rychlé pořízení takového množství dronů, aby bylo možné během 24 hodin udeřit proti tisícovce cílů.
  • Fyzici vyvíjejí reálný plazmový zmrazovací paprsek

Zní to zvláštně, ale v kosmickém prostoru a ve velmi vysokých výškách nad zemí není snadné chladit elektroniku. Pozoruhodným řešením by se mohl stát robotizovaný plazmový paprsek, který detekuje zahřáté místo a přesně cíleným zásahem ho zmrazí. Vývoj financovaný Pentagonem je teprve v počátcích, ale mohlo by to být velmi zajímavé.
  • Dionýsova svatyně v Ýria na Naxu

Vážný kandidát na hlavní Dionýsovu svatyni. Tady byl Dionýsos doma. Kult od pozdní doby bronzové do konce antiky, většina viditelných zbytků pochází z 6. století před n. l.
  • McDermittova kaldera má možná jednu z největších zásob lithia na světě

Když se před 19 miliony let pustila do práce yellowstonská horká skvrna, vytvořila nejprve sopečný dóm a po něm McDermittovu kalderu na hranici dnešního Oregonu a Nevady. Našly se tam velmi zajímavé rudy, včetně rtuti, uranu a nedávno i lithia. Je to ráj geologů a také těžařů, kteří společně zkoumají geologickou historii kaldery.
  • Inteligence Switft poráží světové šampiony v rychlostních závodech dronů

Pilotní inteligence se v závodech dronů donedávna doslova loudaly. Lidští piloti z nich měli legraci. S tím je konec. Pokročilá pilotní inteligence Rorýs prošla tvrdým výcvikem v pokročilém simulovaném prostředí, a teď poráží nejlepší lidské piloty. Možnosti uplatnění extrémní. Brzy určitě i na vaší obloze.
  • Z pekla štěstí: Před necelým milionem let lidská linie málem vyhynula

Analýza genomů 3 154 moderních lidí odkryla brutální hrdlo lahve, kterým prošli naši předci z okruhu Homo erectus před zhruba 930 000 až 813 000 lety. Výpočty říkají, že v tomto období, které trvalo asi 117 tisíc let, žilo vždy méně než asi 1 280 jedinců schopných rozmnožování. Pokud to tak opravdu bylo, nacházeli jsme se mučivě dlouhou dobu na pokraji vyhynutí.
  • Záhadný tyranosauří gigant z Montany

…aneb Byl před 120 lety objeven přímý předek druhu T. Rex?

Permanent link to this article: https://exospace.cz/pisi-jinde/osel-cz/