Pro 31 2017

Astronomický výhled pro rok 2018

zatmeni-opozice

Částečné zatmění Měsíce a opozice Marsu v červenci 2018 (Stellarium)

Rok 2017 se nám pomalu chýlí ke konci, takže je načase se pomalu zabývat rokem příštím. I v něm nás čeká spousta astronomických zážitků. Pojďme si shrnout alespoň ty nejdůležitější a nejzajímavější.

Stejně jako v jiných letech nás i v roce 2018 čeká mnoho meteorických rojů, z nichž jeden významný – Kvadrantidy – spatříme už na počátku ledna (byť pod vlivem Měsíce). Za zmínku zcela jistě budou stát i Lyridy, Perseidy, Leonidy či Geminidy.

První úplněk roku nás čeká už 2. ledna, ten další, z 31. ledna, bude možné označit termínem superúplněk.

Na své si v roce 2018 přijdou i pozorovatelé planet.

Absolutním vrcholem roku pak bude jednoznačně 27. červenec, kdy nás čekají hned dva velevýznamné úkazy. V prvé řadě půjde o asi nejočekávanější úplné zatmění Měsíce tohoto desetiletí, které potrvá 1 hodinu a 44 minut. V ten samý den zaznamenáme i nejvýznamnější opozici Marsu za poslední desítky let a na další desítky let dopředu. Rudá planeta toho dne dosáhne jasnosti až -2,8 mag a navíc ji nalezneme jen necelých 6 stupňů od Měsíce, nacházejícího se v plném zemském stínu! Na rok 2018 se tedy z hlediska astronomického můžeme opravdu těšit.

Předseda redakční rady, redaktor, vedoucí astronomické sekce

Jsem z Brna a již téměř od malička se zajímám o astronomii, nejvíce pak o pozorování komet. Ty mě uchvátily od příletu jasné vlasatice C/2011 L4 (PanSTARRS). Mezi mé další zájmy patří meteorologie (konkrétně především bouřky) a sport (zejména fotbal, tenis, cyklistika a Formule 1). Studuji na vysoké škole, konkrétně pak obor Geografie na Masarykově univerzitě.

Permanent link to this article: https://exospace.cz/astronomicky-vyhled-pro-rok-2018/