Pro 30 2017

Honička na ISS

ISS

Mezinárodní kosmická stanice při pohledu z raketoplánu (wikimedia.org)

Prosinec 2017 představoval zátěžový test pro kosmonauty/astronauty na ISS i pozemní personál. Během tohoto měsíce se totiž jedna posádka vrátila, startovala další, jedna nákladní loď odplula, další dvě přiletěly. Podívejme se tedy na prosinec 2017 na ISS důkladněji.

Cygnus OA-8

Po třech týdnech strávených na stanici ISS byla 6. prosince 2017 pomocí manipulátoru od modulu Unity odpojena kosmická loď Cygnus OA-8E, pojmenovaná po astronautovi Genu Cernanovi, aby po motorickém manévru přešla na samostatnou, vyšší dráhu. Na ní měla postupně uvolnit 14 cubesatů. Na vyšší dráze loď zůstala do 18. prosince, poté provedla zpětný motorický manévr a zanikla nad Tichým oceánem. Cygnus dorazil ke stanici 12. listopadu 2017.

Odpoutání nákladní lodě Cygnus OA-8E „Gene Cernan“ (kosmonautika.cz)

Cygnus OA-8 Cargo Craft Departs ISS after Three-Week Stay for CubeSat Deployment & Re-Entry (spaceflight101.com)
Cygnus cargo craft released from space station, setting up for CubeSat deployments (spaceflightnow.com)

Sojuz MS-05

14. prosince 2017 se ruská kosmická loď Sojuz MS-05 spolu s kosmonauty Sergejem Rjazaňským, Paolo Nespolim a Randolphem Bresnikem odpojila od modulu Rassvět na stanici ISS a zamířila k Zemi. Na stanici ponechala kosmonauty Aleksandra Misurkina, Marka Vande Heie a Josepha Acabu. Návratový modul Sojuzu MS-05 poté úspěšně přistál v půl deváté ráno světového času tradičně nedaleko Džezkazganu v Kazachstánu. Jelikož na místě přistání panoval mráz, byla posádka urychleně naložena do helikoptéry a převezena. Kosmonauti strávili ve vesmíru 139 dní.

Rjazaňskij měl poté naplánovanou cestu do Hvězdného městečka, zatímco Bresnik a Nespoli zamířili do Johnsonova střediska v Houstonu.

Návrat kosmické lodě Sojuz MS-05 (kosmonautika.cz)

Soyuz carries three station crew members back to Earth (spaceflightnow.com)
Soyuz Crew Returns to Earth Safely After 139 Days on Space Station (space.com)

Dragon CRS-13

falcon-9

Start rakety Falcon-9 s lodí Dragon (zásobovací let CRS-13) (nasa.gov)

15. prosince 2017 se na svou cestu ke stanici ISS vydala raketa Falcon-9 s nákladní lodí Dragon CRS-13. Start proběhl z rampy číslo 40 na Cape Canaveral. Po dvoudenním letu dorazil Dragon 17. prosince 2017 ke stanici, kde byl zachycen manipulátorem a připojen k modulu Harmony.

falcon-9

Návrat prvního stupně rakety Falcon-9 při misi CRS-13; snímek pořídil John Kraus (kosmonautika.cz)

Tento start se od jiných odlišoval. Poprvé totiž na ISS letěla raketa Falcon-9 s recyklovaným prvním stupněm. Ten byl použit při vypuštění Dragonu CRS-11 (start 3. června 2017). A dále, i přetlakový modul byl recyklovaný – na ISS letěl jako Dragon CRS-6 14. dubna 2015.

První stupeň se ve výšce 120 km odpojil a po motorickém manévru přistál 7min 45s po startu v Přistávací oblasti 1 na Cape Canaveral.

Dragon zůstane u ISS zakotvený do ledna 2018 a nazpět na Zemi přiveze více než 1600 kg nákladu.

Experimenty

Dragon na ISS nesl více než 2200 kg nákladu pro 250 experimentů.

První zahrnoval výzkum výroby optických vláken v prostředí mikrogravitace. Experiment byl připraven firmou Made in Space a sponzorován Střediskem pro rozvoj vědy ve vesmíru (CASIS, Center for the Advancement of Science in Space). Astronauti se pokusí vytáhnout vlákno z materiálu ZBLAN, což je těžké kovové fluoridové sklo, obvykle používané k výrově optických skel. Experiment by mohl napomoci k výrobě kvalitnějších výrobků z optických vláken pro použití na Zemi i ve vesmíru.

Další experiment, TSIS-1 (Total and Spectral Solar Irradiance), se věnuje měření množství energie dopadající ze Slunce na Zemi, a to s třikrát lepší přesností než dříve. Účelem experimentu je studium přirozeného vlivu Slunce na ozónovou vrstvu Země, proudění atmosféry, mraky a ekosystémy.

Na kosmické smetí v okolí stanice se zaměří experiment SDS (Space Debris Sensor). Snímač, který se namontuje na plášť stanice, má obsah 1 m2 a v takřka reálném čase by měl detekovat a zaznamenávat dopady úlomků kosmického smetí. Experiment by mohl napomoci snížit riziko kosmického smetí pro posádky a pro kritický hardware. Potrvá dva až tři roky.

NASA Sends New Research to Space Station Aboard SpaceX Resupply Mission (nasa.gov)
SpaceX’s 50th Falcon rocket launch kicks off station resupply mission (spaceflightnow.com)

Sojuz MS-07

sojuz_ms-07

Posádka lodě Sojuz MS-07 (Scott Tingle, Anton Škaplerov, Norišige Kanai) (wikipedia.org)

17. prosince 2017 následoval start rakety Sojuz FG s lodí Sojuz MS-07. Raketa startovala tradičně ze startovní plošiny 1 na Bajkonuru. Na palubě Sojuzu byli kosmonaut Anton Škaplerov, americký astronaut Scott Tingle a japonský astronaut Norišige Kanai. Tentokrát Sojuz letěl po delší, dvoudenní trajektorii, která jej 19. prosince dovedla k ISS. Delší profil byl zvolen s ohledem na přílet zásobovací lodě Dragon CRS-13. Sojuz MS-07 se úspěšně spojil se stykovacím uzlem na modulu Rassvět. Po kontrole hermetičnosti kosmonauti přestoupili na palubu stanice, která tak měla opět šest členů.

Start rakety Sojuz FG s llodí Sojuz MS-07 (kosmonautika.cz)

Škaplerov, Tingle a Kanai měli původně na stanici pobýt do 18. dubna 2018, ale mise byla prodloužena do 3. června. Posádce se tak dá více času na provedení zamýšlených experimentů.

Pro Škaplerova je to již třetí let na stanici. Na stanici strávil úhrnem celý rok. Pro Tingla a Kanaie jde o první let. Tingle působí jako námořní kapitán a pilot FA-18, Kanai je nováček a má doktorát z medicíny.

Soyuz blasts off on two-day flight to space station (spaceflightnow.com)
Soyuz with three-man crew docks with space station (spaceflightnow.com)

Progress MS-06

28. prosince 2017 se od stanice ISS oddělila nákladní loď Progress MS-06 a byla navedena do hustých vrstev atmosféry, kde nad Tichým oceánem shořela. Loď byla na ISS připojená od 16. června 2017.

Novinky z kosmonautiky