«

»

Kvě 20 2014

Apollo 10 u Měsíce

Apollo 10

Emblém mise Apollo 10 (mek.kosmo.cz)

Když 18. května 1969 ráno floridského času zaburácely motory prvního stupně S-IC mamutí rakety Saturn V, bylo jasné, že se chystá něco významného – k Měsíci startuje poslední, tzv. generální zkouška přistání na Měsíci. Všechny mise od Apolla 7 dopadly na výbornou, povede se i tato?

Bylo na Apollu 10, aby otevřelo dveře Apollu 11 – výpravě, která měla dovést kosmonauty až na Měsíc. Předchozí mise také vyvolávaly napětí, ale tentokrát šlo o něco speciálního – teď vše bylo vsazeno na jednu kartu. Teď se nic nesmí pokazit!

Odstartovala mise, která se proslavila úžasně jadrnou mluvou astronautů – a která málem skončila obrovskou tragédií…

apollo10_crew

Posádka Apolla 10 – Cernan, Stafford, Young (cs.wikipedia.org)

Byla to teprve druhá výprava k Měsíci a třetí s kompletní sestavou – velitelská sekce (pojmenovaná Charlie Brown), servisní sekce a lunární modul (Snoopy). Velitelem byl ostřílený veterán a brigádní generál Thomas P. Stafford, který už letěl s Wallym Schirrou na Gemini 6A a Genem Cernanem na Gemini 9, které velel. Jako CMP (Command Module Pilot) byl určen John W. Young, rovněž se zkušenostmi se dvěma lety, a to na Gemini 3 (vůbec první pilotované Gemini) a Gemini 10, jehož cílem bylo setkání a spojení s raketou Agena. Pilotem lunárního modulu byl astronaut s jedním zářezem na pažbě, Eugene A. Cernan, účastník mise Gemini 9, astronaut s československými kořeny.

a10_start

Start Apolla 10 (1000words1000days.com)

Let k Měsíci & navedení na oběžnou dráhu Měsíce

cernan_snoopy

Cernan a Snoopy (commons.wikimedia.org)

Bylo až neuvěřitelné, jak hladce let k Měsíci probíhal. Byla nutná jediná korekce dráhy. K Měsíci Apollo 10 dorazilo 21. května. Za odvrácenou stranou Měsíce byl zahájen manévr LOI (Lunar Orbit Insertion), tedy zapálení motoru SPS servisní sekce. Tento manévr uvedl Apollo 10 na dráhu ve výšce 111 – 113 km nad Měsícem. Později byla dráha upravena na kruhovou ve výšce 111 km. Po kontrole systémů jdou astronauti spát.

Drama jen pár kilometrů nad měsíčním povrchem

Den nato byl v sedm hodin večer světového času zahájen sestup oddělením Snoopyho od velitelské sekce. K oddělení došlo opět za odvrácenou stranou Měsíce. Vše se zdálo být v pořádku do okamžiku, než se zjistilo, že nefunguje radarový odpovídač. Jeho resetování pomohlo a znovu naskočil. Cesta k Měsíci byla volná.

Lunární modul se snesl až na vzdálenost 14 kilometrů. Stafford to komentoval slovy: “Když se člověk ocitne takhle nízko, tak to vypadá, že stačí jen vysunout podvozek a sednout si. Nezdá se, že bychom se pohybovali nějak rychle.” V ten moment se mu zablokoval fotoaparát a od Měsíce se linula sprška peprných nadávek. “Zasekl se mi ten zatracenej filtr. Můj Hasselblad selhal. Řeknu vám, to je kurva.”

Apollo 10 prolétalo místem, odkud mělo startovat Apollo 11. To bylo kolem půl desáté večer světového času. Pak se znovu zapálil motor DPS přistávacího modulu LM, který Snoopyho vynesl na eliptickou dráhu s apocyntiem ve výšce 352 kilometrů, aby se za necelé dvě hodiny dostaly opět do pericyntia. Zde odhazují přistávací modul a chystají se zapálit startovací motor vzestupového modulu.

To, co následovalo, nepochybně nejlépe vylíčí přímý účastník – Gene Cernan.

“Domnívali jsme se, že jsme přichystaní na rozdělení modulu, a tak jsme se připravili na zážeh startovacího motoru a odpálili západky. Jakmile jsme to udělali, nastalo peklo. Snoopy se úplně zbláznil.

“ZABLOKOVÁNÍ ZÁVĚSU!” vykřikl Tom.

“DO PRDELE PRÁCE!” zaječel jsem do zapnutého mikrofonu. “CO SE TO KSAKRU STALO?” Najednou to s námi zmítalo, propadali jsme se a točili se kolem dokola. Stále jsme se hnali rychlostí 4800 kilometrů v hodině, necelých 14 400 metrů nad skalami a krátery – ve skutečnosti mnohem blíž, pokud vzal člověk v úvahu ty hrozivé hory, jež jako by se kolem nás najednou ježily jako obří zkažené zuby.

a10cm

Velitelský modul Apolla 10 nad Měsícem (mek.kosmo.cz)

Tom v domnění, že jsme přepojeni na AGS, zařval: “Jdem na Pings,” a znovu hmátl po spínači a opět jsme se ocitli na AGS. “Krucinál!”

Zmatené počítače teď byly naprosto k ničemu. Náš radar, který se měl pevně zaměřovat na Charlieho Browna, si našel mnohem větší cíl – Měsíc, a snažil se loď směrovat k němu místo k velitelskému modulu na oběžné dráze.

Všechno teď bylo vzhůru nohama a za oknem se mi míhaly povrchové krátery, pak jsem zahlédl ostrý horizont, po něm temnotu a zase Měsíc, tentokrát se však vynořil z jiné strany. Naprosto jsme ztratili vládu nad lodí. “No tak jo,” vyrazil jsem ze sebe, “tak… tak ten zážeh udělejme na AGS.” Horečnatě jsme se pokoušeli zastavit rotaci lodi.

Uplynulo pět sekund. Tom přivedl několik lidí v řídícím středisku na pokraj infarktu. Pracovníci se sluchátky na uších tam vyskočili ze židlí, nechtělo se jim věřit tomu přívalu varovných signálů, jež začaly blikat na obrazovkách jejich počítačových terminálů. “Máme problém!” volal Tom. V Houstonu neměli tušení, co se děje, všechno se odvíjelo příliš rychle na to, aby nám odtamtud mohli nějak pomoci.”

a10moon

Tak blízko, tak blizoučko… (mek.kosmo.cz)

Toma Stafforda napadlo, že problém může být podobně jako na Gemini 8 v zaseklé trysce. Přešel na ruční řízení… a v ten moment rotace ustala. Snoopy byl zase pod kontrolou a mohl se provést zážeh startovacího motoru, a to dokonce v původním čase. Bylo to nekonečných 15 sekund, během nichž se Snoopy osmkrát převrátil, ale vše již bylo pod kontrolou. Ale stačilo málo.

Podle expertů pouhé dvě sekundy… a Snoopy by se zřítil. Již by ho nebylo možné ovládat.

Simulovaný start z Měsíce tak proběhl ve 23:44 světového času. Po sérii manévrů se Snoopy a Charlie Brown spojili ve 3:11 UT.

Klíčový pokus se podařil.

Co se vlastně stalo?

Astronauti vykonávali naučené postupy a téměř se nedívali do manuálů. A tak v pořadí operací Tom Stafford přehlédl jednu řádku, která vyžadovala přepnutí AGS do režimu fixní stabilizace.

To dokazuje, že i kosmonauti jsou jen lidi…

Návrat

A10_LM

Snoopy – lunární modul Apolla 10 (wikipedia.org)

Kosmonauti zůstali ještě den na oběžné dráze Měsíce. Nacpali do LM odpadky a propustili ho. Jeho mise ještě neskončila. Po zapálení motoru APS přešel na heliocentrickou dráhu, aby se mohlo testovat, do jaké vzdálenosti bude možné s ním komunikovat. Stafford si ohledně LM nebral servítky: “Myslím, že jsem létal na více jak stovce letadel různého typu a tohleto je můj třetí kosmický let. Ale nikdy jsem však neslyšel něco tak hlučného, jako je Snoopy. Všeho moc škodí. Chcete-li si udělat představu, řekněte svým dětem, ať vám dají na hlavu plechovej hrnec a tlučou do něj lžícemi … Jistě jste nikdy nebyli uvnitř psa, který právě štěkal, skákal, honil si blechy a to všechno najednou. Znělo to jako byste se probudili v okapové rouře, na kterou někdo tluče jako na tam-tam.”

Až 25. května v 10:25 UT se zažehuje motor SPS a následuje manévr TEI, který navede (již osamělou) velitelskou a servisní sekci k Zemi.

Stejně pohodový jako přílet k Měsíci byl i návrat. Z plánovaných korekcí zbyla jediná, poslední před přistáním. To se uskutečnilo 26. května v 16:52 světového času.

Záznam letu pod rentgenem

Jak už bylo řečeno, tato posádka se vyznačovala prostým, lidovým, jadrným jazykem a vyjadřováním. Cernan tuto okolnost popisoval následovně:

“Poznámky začaly docela nevinně, když jednou Tom na otázku z letového střediska, zda chlorovaná pitná voda chutná opravdu nepříjemně, podrážděně odpověděl “Na to můžete vsadit podvlíkačky”. Když jsme si všichni tři zvykli a začali mluvit bez zábran, konečně to bylo opravdu zajímavé. V době, kdy jsem zaječel své “Do prdele práce” a vzápětí to ještě okořenil větou “Co se to ksakru stalo”, naše zapisovatelky už za sebou měly pěknou řádku slovíček jako “zatraceně”, “podělal” nebo “průser” a zkrátka už zjistily, že astronauti se ve vesmíru umějí královsky nasrat. Prostě jsme znali mnohem víc slovíček než tahle mladí děvčata u psacích strojů.

Když se nám z letového střediska zmínili, že posádku na půdě Samoy uvítají mladé tanečnice, Tom se zeptal, jestli budou “nahoře bez”. A když podával v poslední den letu hlášení o našem stavu, uvedl, že všichni tři jsme “spokojení, zdraví, hladoví a nadržení”. Náš CapCom Joe Engle odpověděl: “Máme tu řešení a prášky na všechno kromě položky číslo čtyři.” Apollo 10 bylo bezpochyby vhodné jen pro dospělé posluchače a ostatní astronauti si z nás stříleli, že náš film se záznamem letu půjde na rentgen.”

Mimochodem, Cernan za své Do prdele práce dostal od NASA důtku a musel se veřejně omluvit.

Dveře k Měsíci otevřeny…

a10CM

Velitelská sekce Apolla 10 ve Vědeckém muzeu v Londýně (spaceflightonline.com)

Apollo 10 představovalo obrovský úspěch. Podařilo se vše, co bylo třeba otestovat – start, přeskupení lodí, přílet k Měsíci, sestupový manévr, návrat a přiblížení k velitelskému modulu, odlet od Měsíce, návrat na Zemi.

Cesta Apolla 11 – prvnímu přistání na Měsíci – byla volná…

Zdroje:
http://mek.kosmo.cz/pil_lety/usa/apollo/ap-10/index.htm
http://mek.kosmo.cz/pil_lety/usa/apollo/ap-10/lk.htm
http://cs.wikipedia.org/wiki/Apollo_10
E. Cernan, D. Davis: Poslední muž na Měsíci, ACADEMIA, 2005, ISBN 80-200-1165-X, str. 232-233, 242-243

O autorovi

Petr Valach

Šéfredaktor ExoSpace.cz

Věnuji se astronomii, fyzice, kosmonautice, svobodnému softwaru. Řadu let, cca 15, publikuju na internetu (jsem redaktorem OpenOffice.cz a LinuxEXPRES.cz) a příležitostně v tištěných médiích. V redakci mám na starosti správu webu, fóra, komunikaci s veřejností, školení redaktorů a podílím se na chodu stránky na Facebooku. Zodpovídám za celkový chod redakce a za to, aby vše správně fungovalo.

Permanent link to this article: https://exospace.cz/apollo-10-u-mesice/

Napsat komentář

dialog-information.png
Uvítáme všechny komentáře na téma článku. Nevhodné příspěvky a spamy jsou moderovány. Moderaci provádí členové redakce ExoSpace.cz.


Pravidla pro psaní komentářů

1. Diskutující je povinen dodržovat zákony České republiky. Je zakázána jakákoliv propagace nezákonných činností.
2. Diskutující se k sobě chovají slušně. Neurážejte ostatní uživatele.
3. Snažte se nerozpoutávat hádky a nezapojujte se do nich.
4. Je zakázána jakákoliv reklama či inzerce.
5. Snažte se vyvarovat off-topic (mimo téma) příspěvků.
 

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

Můžete použít tyto HTML štítky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial
Forum ExoSpace.cz
Facebook
RSS
Twitter
YouTube
Napište nám
SlideShare
Telegram