Kvě 27 2018

Cygnus OA-9: Zásoby pro posádku, cubesaty a fyzika

cygnus-oa9

Cygnus OA-9 byl zachycen manipulátorem (wikipedia.org)

21. května 2018 startovala z kosmodromu Wallops Flight Center ve Virginii raketa Antares s kosmickou lodí Cygnus (zásobovací let OA-9). Loď nese jméno konstruktéra raketových motorů J-2 a RS-25 Jamese Roberta Thompsona.

antares-cygnus

Start rakety Antares s lodí Cygnus OA-9 (wikipedia.org)

Nákladní loď doputovala ve čtvrtek 24. 5. 2018 ke stanici, kde byla za pomoci manipulátoru, jenž ovládali astronauti Ricky Arnold a Drew Feustel, připojena k modulu Harmony. V průběhu přibližování se vůbec poprvé otestoval naváděcí systém C2V2 (Common Communications for Visiting Vehicles), jenž bude využíván při dalších misích soukromých plavidel k ISS.

Cygnus na stanici ISS přivezl 3.268 kg zásob:

• 1.191 kilogramů hardwaru,
  • 1.021 kilogramů vědeckých zařízení,
  • 811 kilogramů vybavení pro posádku,
  • 132 kilogramů výbavy pro kosmické vycházky,
  • 100 kilogramů výpočetní techniky,
  • 13 kilogramů ruského hardwaru.

Krom toho jsou v nehermetizované části připraveno devět cubesatů zaměřených na vědu a výzkum (CubeRRT, EQUiSat, HaloSat, MemSat, RadSat-g, RainCube, TEMPEST-D, Radix a bulharský EnduroSat One), jež se svého vypuštění dočkají poté, co se Cygnus oddělí a vystoupá do výšky 500 km, kde cubesaty uvolní. Cubesaty spolu s nosníkem váží 82 kg, čímž úhrnná hmotnost vynášeného nákladu při této misi dosáhla výše 3350 kg.

Přílet lodi Cygnus OA-9 ke stanici ISS (kosmonautika.cz)

Kvantová mechanika na palubě

bec

Tvorba Boseho-Einsteinova kondenzátu. Klesající teplota nutí atomy zformovat se v jednom stavu – tím se vytváří charakteristický vrchol pravděpodobnostní hustoty výskytu atomů (spaceflightnow.com)

Jeden z mnoha vědeckých experimentů na palubě se týká chování hmoty za ultranízkých teplot. Fyziky zajímá vznik tzv. Boseho-Einsteinova kondenzátu, při němž zaujímají atomy týž kvantový stav. Toho je dosaženo za extrémně nízkých teplot blízkých absolutní nule, tedy -273 °C. Za těchto podmínek ustává kmitavý pohyb atomů a ty, ač jsou fermiony, se chovají jako bosony. Studium tohoto jevu v pozemských podmínkách nicméně naráží na problém. V důsledku přítomnosti gravitace se atomy sesednou k povrchu během zlomku sekundy. V prostředí mikrogravitace, panující na oběžné dráze, se tak stane až za deset sekund. To je dostatečně dlouhá doba na to, aby fyzikové mohli na dálku studovat vlastnosti a chování systému. Vše se bude odehrávat při teplotě pouhého jednoho nanokelvina.

Tento experiment připravili vědci z Cold Atom Laboratory, ústavu zřízeném JPL. Očekává se, že tento výzkum povede k praktickým výsledkům v podobě kvantových počítačů a atomových hodinek.

Experimentů na palubě je však celá řada. Jeden zajímavý bude zkoumat proces tuhnutí betonu v podmínkách mikrogravitace. Tento experiment přinese více praktických znalostí pro budování habitantů na cizích světech ve Sluneční soustavě.

iss