Led 23 2016

C/2013 X1 (PanSTARRS) v outburstu

panstarrs-jager

Kometa C/2013 X1 (PanSTARRS) na snímku Michaela Jägera

Když byla objevena kometa C/2013 X1 (PanSTARRS), zdálo se, že půjde o vcelku zajímavý objekt, který bude viditelný i běžnými triedry. Tato očekávání však byla mírněna kvůli povaze komety – prvotní výpočty totiž ukázaly, že se jedná o dynamicky novou kometu z Oortova oblaku, jež má potenciál spíše zpomalovat rychlost zjasňování při přibližování se ke Slunci. Situace ale bude pravděpodobně poněkud jiná, kometa nám navíc začátkem ledna předvedla outburst.

Kometa byla objevena 4. prosince 2013 při jasnosti 20,2 mag. Výpočet stanovil maximum jasnosti na 7 mag, a to na přelomu jara a léta 2016. Bylo ale jasné, že vzhledem k tomu, že kometa přiletí až z Oortova oblaku a půjde tak nejspíše o její úplně první průlet kolem Slunce, bude podle všeho za předpovědí spíše zaostávat. To se ovšem neděje.

panstarrs-valvasori

Kometa C/2013 X1 (PanSTARRS) na snímku Adriana Valvasoriho

Už na konci prosince, kdy kometa dosáhla přibližně nějakých 9,5 mag, byla o téměř 1 mag jasnější než v tu dobu měla být. Zdálo se tedy, že kometa se chová úplně jinak, než by v těchto vzdálenostech od Slunce měla. Se zajímavou teorií přišel Michael Mattiazzo, podle jehož výpočtů kometa u Slunce už byla, a to možná i vícekrát. Její aktuální perioda by se měla pohybovat kolem 260 000 let. S tímto tvrzením se následně ztotožnili i další astronomové.

Mnohem zajímavější zpráva ale přišla 3. ledna večer, kdy kometu pozorovali Stephen McCann a Mike Linnolt. Oba odhadli jasnost okolo 8,5 mag s poměrně kondenzovanou komou. Kometa ve dnech následujících pokračovala ve zjasňování a již o dvě noci později dosáhla 8 mag! Od té doby si podobnou jasnost udržela.

C/2013 X1 (PanSTARRS)

Kometa C/2013 X1 (PanSTARRS) na snímcích Pavola Kostolného (14. a 18. 1. 2016)

Díky této události máme rázem jasnou kometu pro triedry (v tomto případě spíše 10×50 a více) i na obloze večerní. Kometa C/2013 X1 (PanSTARRS) má jasnost 8 mag a je viditelná v souhvězdí Pegase (Peg). Přesnou polohu hledejte zde. Naneštěstí, kometa na večerní obloze pomalu klesá k obzoru, až ve druhé polovině února úplně zmizí z oblohy kvůli konjunkci se Sluncem. Do té doby ale půjde zajisté o pěkný objekt pro malé teleskopy. Nepropásněte tedy svou šanci. Pozorovací podmínky této komety totiž budou po konjunkci se Sluncem extrémně nepříznivé, ač ještě existuje teoretická možnost ji spatřit ve druhé polovině května a na začátku června velice nízko na ranní obloze. Poté se ale už definitivně odporoučí na jižní oblohu a my ji z našich zeměpisných šířek již vizuálně nikdy více nespatříme.

C/2013 X1 (PanSTARRS) (aerith.net)