Srp 05 2016

Dragon ako vedecký nákladiak (I.)

crs9-arrival2K deviatej misii lode Dragon k ISS, ktorá štartovala do vesmíru dňa 18. 7. 2016 a s ISS sa o dva dni neskôr úspešne spojila, prinášame základný prehľad plánovaných experimentov, ktoré leteli na palube Dragonu.

Loď Dragon mala na svojej palube viac ako 900 kg vedeckých experimentov. Jeden z tých experimentov je ale výnimočný. Ide o prvé zariadenie vo vesmíre, ktoré skenuje DNA.

Najprv si ale rozoberme experiment  Mouse Epigenetics. Tento experiment bude skúmať genetické mutácie u pokusných myší. Počet pokusných myší je 12. Experiment počíta, že myši budú mesiac v stave beztiaže a dokonca sa majú vrátiť na Zem živé. Doteraz boli vo vesmíre usmrtené. A teraz to najsenzačnejšie. Z myší odoberú vzorky spermatu a spermie sa využijú k splodeniu ďalšej generácie myši. Následne tieto nové výrastky budú vedci študovať.

minion

Rozložený prístroj Biomolecule Sequencer (spaceflight101.com)

Experiment Biomolecule Sequencer najzaujímavejším článkom zo všetkých prítomných experimentov. Prístroj MinlON (čítačka DNA) sa využije na výskum zmien v génoch a štruktúre DNA u pokusných myší. Jedná sa o stroj, ktorý bude vedieť skenovať DNA. A bude prvým takýmto strojom vo vesmíre! Rozmery MinlON sú 9,5 × 3,2 × 1,6 cm. Čo zodpovedá rozmeru obyčajne flash disku! Až tak ďaleko pokročila veda v tomto obore.

minion_size

Veľkosť prístroja Biomolecule Sequencer je skutočne vrecková (spaceflight101.com)

Výhodou tohto prístroja je, že skenovanie DNA nemusí prebiehať vo vesmíre. Laboratória na Zemi už dostanú hotové výsledky, čo je fantastický pokrok!

Na čo všetko môže byť MinlON využitý? Na identifikáciu mikroorganizmov, na diagnostiku chorôb až po zvýšenie kvality dlhého pobytu posádky vo vesmíre. Práve tento prístroj bude hrať hlavnú rolu pri skúmaní DNA myší.

V ďalšej časti pokračujeme ďalšími experimentami.

Na ISS se bude číst DNA (osel.cz)