Úno 01 2015

Kometa 17P/Holmes znovu prodělala outburst

Holmes-Jäger-2007

Kometa Holmes pozorovaná v roce 2007 (facebook.com)

S outbursty komet, hlavně těch krátkoperiodických, se v posledních měsících doslova roztrhl pytel. V listopadu náhle zjasnila kometa C/2013 A1 (Siding Spring), a to o 2 mag. Následně, v prosinci a v lednu, nám předvedla dokonce dva outbursty kometa 15P/Finlay, při obou zjasnila o cca 3 mag. A aby toho nebylo málo, před několika dny ,,vybouchla“ i velice známá kometa 17P/Holmes. Nebylo to ale ledajaké zjasnění, kometa je nyní jasnější až o 5 mag, čímž je zpět ve vizuálním dosahu.

Něco z historie

Kometa 17P/Holmes byla objevena jak jinak než při outburstu, stalo se tak v roce 1892. Tenkrát se jednalo dokonce o megaburst, kometa je totiž ve většině svých návratů vizuálně téměř nepozorovatelná, no v roce 1892 měla při objevu asi 4 mag. Objevil ji britský amatérský astronom Edwin Holmes, když si ji spletl s galaxií M31 v Andromedě (And). Kometa po svém velkém outburstu postupně začala slábnout, následně však nečekaně zjasnila podruhé, a to opět na limit dosahu pouhého oka, tedy někam ke 4 mag. Poté kometa více než 100 let outburst nepředvedla, tedy alespoň takový, který by byl zachytitelný s tehdy dostupnou technikou. A pak nastal rok 2007. Kometa byla v maximu jasnosti v červenci, to měla asi 14 mag, byla tím pádem jenom obtížně viditelná vizuálně. K říjnu zeslábla až na 17 mag, když náhle předvedla zatím největší megaburst. Doslova během několika hodin zjasnila až na 2 mag a stala se tak velmi snadným, hvězdě podobným objektem i pro pouhé oko. Několik dalších měsíců byla kometa viditelná pouhým okem, přičemž slábla jenom velmi nepatrně. Stávala se ovšem stále více difúzní. Do starých kolejí, tedy někam k 17 mag, se vrátila až na konci léta 2008 – 10 měsíců po megaburstu. Další návrat komety se konal loni, v roce 2014. Aktivita komety byla díky outburstu v roce 2007 o něco vyšší, kometa tak v maximu jasnosti v červnu 2014 dosáhla nějakých 12,5 mag. Poté začala pomalu slábnout a letos v lednu měla zhruba 18 mag. Pak se ovšem odehrál další outburst.

… a návrat do současnosti

Holmes-Jäger-2014

Kometa Holmes na snímku z roku 2014 (facebook.com)

Outburst nahlásil 28. ledna Richard Miles z britské BAA Comet Section. Podle všeho se odehrál 26. ledna. Na CCD snímcích měla kometa 28. ledna stelární, tedy hvězdě podobný vzhled a téměř žádnou komu. Jasnost byla odhadována na hodnoty kolem 14 mag. První, kdo zkusil kometu odpozorovat vizuálně, byl Němec Uwe Pilz. Jasnost mu vyšla 29. ledna večer na 13,2 mag, to znamenalo další zjasnění komety. Vlasatice tím pádem během několika dnů zjasnila téměř o 5 mag, což už se dá považovat za významné zjasnění. Nejedná se však o megaburst, to by kometa musela zjasnit ještě výrazněji. Vše navíc nasvědčuje tomu, že nárůst jasnosti komety se zastavil. Koma komety se začíná pomalu rozpínat do okolí, objekt se tak stává daleko více difúzním. V nejbližších dnech by kometa měla začít slábnout. Vypadá to tedy, že ve vizuálním dosahu nezůstane moc dlouho, nanejvýš několik týdnů, velmi pravděpodobně to ale může být i mnohem méně. Proto neváhejte a pokuste se velkým dalekohledem odpozorovat tuto velmi známou krátkoperiodickou kometu. Nachází se v souhvězdí Persea (Per) a po setmění se nachází nedaleko nadhlavníku.

Zdroje:

Psáno pro komety.webgarden a ExoSpace.cz

Permanent link to this article: https://exospace.cz/kometa-17pholmes-znovu-prodelala-outburst/