Srp 20 2014

Galaktické bubliny stále záhadou

Galaxie coby bublifuk – umělecké ztvárnění (nasa.gov)

Když v roce 2008 startovala družice GLAST pro průzkum oblohy v oblasti gama záření (pojmenovaná po italském fyzikovi Enrico Fermim), vydal se na oběžnou dráhu vůbec největší detektor gama na světě. Již za dva roky tato družice přinesla hotovou senzaci – naše Galaxie vyfoukla do dalekého okolí bubliny gama záření a nikdo neví, proč.

Galaxie coby bublifuk

Útvary podobné bublinám byly objeveny týmem harvardských vědců pod vedením Douglasa Finkbeinera v roce 2000 v napozorovaných datech družice Fermi. Samozřejmě se napozorovaná data musela očistit od všech známých zdrojů, jako jsou černé díry, pulsary, vzdálené hvězdy. Nejtěžší bylo odfiltrovat rozptýlené gama záření Galaxie.

fermi-bubles

Naměřená data družice Fermi (nasa.gov)

Objev byl šokující. Naše Galaxie vytváří bubliny gama záření, které vystřeluje kolmo na hlavní rovinu, a to do vzdálenosti 30.000 světelných let. Záření je velmi ostré až do vzdálenosti 25.000 světelných let. Pozoruhodné zároveň je to, že třebaže části bublin, které jsou blíže k rovině Galaxie, září nejen v gama, ale i mikrovlnném oboru, dvě třetiny mikrovlnného záření se nakonec rozptýlí a ve vzdálenějších částech je detekovatelné jen záření gama.

Obdobné galaktické bubliny vznikají i v jiných galaxiích. Nicméně v případě Galaxie hrají prim vysokoenergetické procesy, které produkují záření gama – ostatní obory elektromagnetického spektra jsou potlačeny. Zajímavou je rovněž velikost bublin i jejich ostrý okraj.

Na cestě za tajemstvím

fermi

Družice Fermi (nasa.gov)

Galaktické bubliny byly samozřejmě podrobeny intenzívnímu výzkumu. Ten provedl tým stanfordských vědců a výsledky jeho práce byly zveřejněny v aktuálním čísle Astrophysical Journal. Tým se pokusil prozkoumat bubliny co nejblíže ke galaktickému rovníku, což bylo a je pracné s ohledem na množství zdrojů parazitního záření. Účelem bylo zjistit, jaký proces tyto bubliny emituje.

Tým nabízí několik možných vysvětlení. Bubliny například mohou vznikat jako výsledek mohutných výtrysků, produkovaných a urychlovaných supermasivní centrální černou dírou. Další možný původ je v masivních hvězdách, které jako samostatná populace vznikly na jednom místě a v astronomickém měřítku současně explodovaly jako supernovy. Jak však přiznává Dmitrij Malyšev, jeden z vedoucích týmu, žádný z modelů, který by vysvětloval původ bublin, není perfektní.

Je tak na dalších týmech vědců, aby předložili další nápady, co by za podivnými bublinami mohlo stát. A dost možná na to budou potřebovat těžší kalibr než družici Fermi.

Despite Extensive Analysis, Fermi Bubbles Defy Explanation