Říj 28 2013

ISON po roce zase zpátky…

Kometa ISON 8. 10. 2013 (wikipedia.org)

I když se tato zpráva českým médiím poněkud vyhnula, někteří z vás možná zaregistrovali, že už od srpna můžeme amatérskými teleskopy – a od přelomu října a listopadu pouhým okem – pozorovat relativně nedávno objevenou kometu C/2012 S1 (ISON).

ISON byla objevena orpavdu nedávno, a to 21. září 2012 Vitalijem Nevským a Artjomem Novičonokem, kteří ji pozorovali za pomoci 0,4metrového reflektoru patřícího do Mezinárodní vědecké optické sítě – ISON.
Netrvalo dlouho, a NASA má data o oběžné dráze a ví, že kometa má v průměru asi 5 kilometrů.

ISON_poloha

Aktuální poloha komety ISON (program Stellarium)

Pokud byste chtěli kometu pozorovat, nejlepší podmínky budou podle všeho po 28. listopadu, kdy ISON míří od Slunce k Zemi. Vzhledem k posunu geometrie, bude záře komety slábnout trochu pomaleji, než narůstala. Přesto však nemusí být okem viditelná při jejím největším přiblížení k Zemi okolo Vánoc. Samozřejmě budete také potřebovat tmavou oblohu a světelnými emisemi nerušený horizont, abyste měli co nejlepší výhled – Kometa bude nejjasnější vždy tesně před východem Slunce. V první polovině prosince by se ISON měla dostat výše na oblohu a pdole podmínek by mohla mít i viditelný ocas. A pokud budou vaše podmínky pro pozorování opravdu dobré, můžete si všimnout, že ISON má hned dva ocasy – jeden iontový, tvořený elektricky nabitými atomy plynů a druhý, prachový, tvořený většími částicemi. Na oba ocasy má sice vliv sluneční vítr, ale každý reaguje jinak. Výsledkem je, že se tyto dva ocasy objevují samostatně.

ISON