Led 03 2016

JWST na polovici cesty

jwst-mirror

Inštalácia deviateho segmentu ďalekohľadu JWST (phys.org)

Práve v týchto dňoch inštalovali v NASA Goddard Space Flight Center v Greenbelt, Maryland, deviaty segment do primárneho zrkadla vesmírneho teleskopu Jamesa Webba.

Znamená to polovicu dokončenej práce.

James Webb Space Telescope je nástupca po slávnom Hubblovom teleskope.

JWST bude citlivý hlavne v infračervenej oblasti elektromagnetického spektra.

Implementácia segmentu do ďalekohľadu uskutočnili pomocou robotickej ruky. Tá dokáže zdvihnúť a namontovať šesťuholníkový segment, ktorý meria 1,3 metra a váži 40 kg. Vesmírny teleskop Jamesa Webba má tvoriť 18 segmentov primárneho teleskopu. Práca na inštalovaní segmentov ma byť dokončená na začiatku roka 2016.

Segmenty sú len menšie zrkadlá. Vyrobila ich firma Aerospace & Technologies Corp., sídliaca v Boulder, Colorado. Firma Ball je hlavným subdodávateľom pre spoločnosť Northrop Grumman, ktorá sa špecializuje na optické technológie a zrkadlové systémy a tiež je zapojená do výrobného procesu teleskopu.

Konštrukciou ďalekohľadu a testovanie zabezpečuje firma Harris Corporation of Rochester, sidliaca v New York.

hst

Predchodca JWST, Hubbleov ďalekohľad, stále v službe ľudstva

Manažér projektu NASA Optical Telescope Element Lee Feinberg uviedol: „Roky plánujeme a konštrujeme tento ohromný teleskop a pre celý tím je pokrok veľmi povzbudzujúci.“

Priemer primárneho zrkadla má byť 6,5 metrov. Váha celého teleskopu bude 6200 kg.

Priemer Hubblovho teleskopu je 2,4 metra. Prevezme tak James Webb vesmírny teleskop štafetu po Hubblovi ako najväčší teleskop umiestnený vo vesmíre. A nielen to. JWST bude citlivý hlavne v infračervenej oblasti elektromagnetického spektra.

Čo to znamená? Pri pozorovaní chladných molekularných mrakov, slabých exoplanét v hviezdnych sústavách alebo protoplanetárnych diskov, v ktorých sa rodia planéty, budú detaily ostrejšie.

Misia sa plánuje na 5 až 10 rokov. Do vesmíru má JWST vyniesť raketa Ariane 5 z kozmodrómu Korou vo Francúzskej Guyane v roku 2018. Umiestnený bude v Lagrangeovho bode L2, 1,5 milióna km od Zeme.

Inštalácia prvého zrkadla do ďalekohľadu JWST