Srp 23 2017

Kometa C/2017 O1 nakonec rozporuplný název dostala

Sdílejte...Tweet about this on TwitterShare on Google+0Share on Facebook0Share on LinkedIn0Share on Tumblr0Email this to someoneBuffer this page
2017O1-Ligustri

Snímek komety C/2017 O1 od Rolanda Ligustriho (universetoday.com)

Ačkoliv byla kometa C/2017 O1 objevena již 19. července, její definitivní označení nám dlouho nebylo známo. Schváleno bylo až po více než měsíci, konkrétně 20. srpna.

Kde se skrýval problém? Kometu objevila přehlídka oblohy All-Sky Automated Survey for Supernovae, zabývající se především hledáním supernov. Zkratka této observatoře je ASASSN, což se čte v angličtině takřka totožně jako slovo assassin (nájemný vrah). S uznáním tohoto názvu komety tak byly dlouho problémy. Nakonec však přeci jen prošel, definitivní označení komety je tím pádem C/2017 O1 (ASASSN).

Při změně jména byla zároveň drobně aktualizována dráha komety. Z měsíčního pozorovacího oblouku už můžeme vcelku bezpečně vyčíst, že kometa proletí perihelem 14. října letošního roku, a to necelých 1,50 AU od Slunce. Jak už jsme uvedli v minulém článku o této kometě, v maximu jasnosti by právě v říjnu měla dosáhnout až 7 mag, díky čemuž bude bezpečně pozorovatelná i triedry, a to jako cirkumpolární objekt.

MPEC 2017-Q48 (minorplanetcenter.net)

Předseda redakční rady, redaktor, vedoucí astronomické sekce

Jsem z Brna a již téměř od malička se zajímám o astronomii, nejvíce pak o pozorování komet. Ty mě uchvátily od příletu jasné vlasatice C/2011 L4 (PanSTARRS). Mezi mé další zájmy patří meteorologie (konkrétně především bouřky) a sport (zejména fotbal, tenis, cyklistika a Formule 1). Studuji gymnázium v Bystrci, v městské části Brna.

Permanent link to this article: https://exospace.cz/kometa-c-2017-o1-nakonec-rozporuplny-nazev-dostala/