Úno 21 2017

Mars, Venuše a Uran pohromadě

Na večerní obloze se v posledních dnech dějí věci. Typická souhvězdí zimní oblohy se svými klenoty v podobě deep-sky objektů tam doplňují komety 2P/Encke a 45P/Honda-Mrkos-Pajdušáková a především jasné planety Venuše a Mars. Obě se nacházejí v souhvězdí Ryb; tato skutečnost je většině pozorovatelů asi známa, ale už ne tolik astronomických nadšenců ví, že poblíž nich nalezneme také planetu Uran. Ten je se svou jasností 5,8 mag za normálních podmínek nepozorovatelný pouhým okem, takže na jeho vyhledání potřebujeme alespoň triedr. V neděli 26. února 2017 nám však s jeho hledáním výrazně pomůže jasný Mars (1,3 mag), který se Uranu v konjunkci přiblíží na pouhých 0,6° (Mars se nachází jen kousek východně od Venuše). Konjunkci si můžeme vychutnat jak triedrem, tak (v případě použití menšího zvětšení) i větším dalekohledem. No a pokud se rozhodnete pozorovat z horských oblastí daleko od měst, můžete oba objekty spatřit vedle sebe i pouhým okem. A kdyby zrovna 26. února večer nevyšlo počasí, planety můžete pozorovat i o den dříve či později, kdy se od sebe budou nacházet jen zhruba o 0,2° dále než v inkriminovaný nedělní večer.

obloha-26.2.2017