Úno 22 2017

Osmimetrový kráter s kilometrovou dopadovou plochou

Sdílejte...Tweet about this on TwitterShare on Google+5Share on Facebook0Share on LinkedIn0Share on Tumblr0Email this to someoneBuffer this page

Mars je stejně jako jiné planety každoročně bombardován drobnými vesmírnými tělesy. Tyto dopady na povrch planety pokaždé vytvoří krátery, jejichž velikost se samozřejmě odvíjí od velikosti objektu, který na planetu dopadne. Každý kráter je přitom něčím specifický. Zajímavý kráter objevila například sonda Mars Reconnaissance Orbiter, jež zkoumá povrch Marsu. Má v průměru „jen“ asi 8 metrů, ale energie dopadu malého asteroidu byla v případě tohoto impaktu taková, že vyvrhl materiál až do vzdálenosti přibližně 1 km od kráteru. Vyvrhnutý materiál je navíc barevný (od šedé uprostřed po modrou na okrajích, jak můžete vidět na obrázku se zvýrazněnými barvami níže), což by mohlo být způsobeno různými vrstvami povrchu Marsu. Rozlišení snímku je neuvěřitelných 26,2 cm/pixel. Kráter se nachází přibližně 300 km od kráteru Gusev, v němž odpočívá rover Spirit. Sonda Mars Reconnaissance Orbiter bude i nadále pokračovat ve studiu Marsu, a to především co se jeho povrchu týče.

crater

Malý osmimetrový kráter na Marsu (nasa.gov)

Unlocking an Impact Crater’s Clues (nasa.gov)

Čtěte dále:

Redaktor, vedoucí astronomické sekce, člen redakční rady. Narodil jsem se 23. 5. 1998. Jsem z Brna a již téměř od malička se zajímám o astronomii, nejvíce pak o pozorování komet. Ty mě uchvátily od příletu jasné vlasatice C/2011 L4 (PanSTARRS). Mezi mé další zájmy patří meteorologie (konkrétně především bouřky) a sport (zejména fotbal, tenis, cyklistika a formule 1). Studuji gymnázium v Bystrci, v městské části Brna.

Permanent link to this article: https://exospace.cz/osmimetrovy-krater-kilometrovou-dopadovou-plochou/

2 komentáře

1. df

26,2 cm/pixel ?
    spíš 26,2 pixel/cm

1. Petr Valach

Ne, nikoliv 🙂 1 pixel zabírá 26 cm. Je to tak správně a ostatně vycházíme ze zdrojů NASA.