Lis 03 2015

Q-continuum: Simulácia vývoja Vesmíru

q-continuum

Simulácia vývoja vesmíru na superpočítaci Titán (sciencedaily.com)

Vedci v rámci projektu Q-contiuum simulation využili superpočítač amerického ministerstva energetiky v Argonne National Laboratory a simulovali vývoj Vesmíru. Simulácia bola zameraná na časovú etapu vývoja Vesmíru od 50 miliónov rokov po súčasnosť. Vznik prvotných hviezd, galaxií či zárodkov supermasivných čiernych dier sú dodnes záhadou.

Tento druh simulácií pomáha vedcom pochopiť správanie mysterióznej temnej energie a taktiež i temnej hmoty. Temná energia spôsobuje zrýchlené rozpínanie vesmíru pre jej odpudivé vlastnosti a temnú hmotu sme objavili pri nezrovnalostiach rýchlosti obehu hviezd okolo galaxii.

Výskum temnej energie aj hmoty sa opiera o množstvo pozorovaní. Jedným z pozorovaní je napr. Sloanova digitálna prehliadky oblohy či dáta zo sond WMAP a Planck.

Údaje z sondy WMAP (Wilkinson Microwave Anisotropy Probe) ukazujú, že Vesmír prvých 300 000 rokov bol nepriehľadný pre svetlo. Nepriehľadnosť vesmíru spôsobovalo stále zrážky atómov s fotónmi. Po ochladení Vesmíru interakcie medzi vzniknutými neutralnými atómami a fotónmi ustali.

Prvé galaxie a s nimi i hviezdy sa začali tvoriť milióny rokov po Veľkom tresku.

Bola snáď hlavným činiteľom tvorby galaxii temná hmota, ktorá pripútala svojou gravitáciou svietivú hmotu? Alebo je v tom iná zákonitosť, jav, proces?

Zdroj: arxiv.org

Simulácia prebehla na superpočítači Titan. Simuloval bilión častíc v kocke o rozmere strany 100.000 km. Simulácia zahltila viac ako 90 % procesorového času superpočítača.

Objem dát v simulácii dosiahol 2 petabajtov (2 000 terabajtov). Simulácia bude prebiehať ešte ďalších pár rokov. Naša redakcia bude o objavov simulácie určite písať.

Zdroje:
The Q Continuum Simulation: Harnessing the Power of GPU Accelerated Supercomputers (arxiv.org)
Birth of universe modelled in one of largest cosmological simulations ever run (sciencedaily.com)
Sloan Digital Sky Survey (en.wikipedia.org)