Říj 10 2016

Zvláštní kometa C/2016 Q2 (PanSTARRS)

Je kometa C/2016 Q2 (PanSTARRS) v outburstu? Jisté je prozatím jen to, že se jedná o velkou a velmi vzdálenou kometu. Prvotní výpočty dráhy hovořily o perihelu na začátku roku 2020 ve vzdálenosti 3,43 AU od Slunce, podle nových pozorování však bylo datum přísluní odsunuto až na září 2021 a do vzdálenosti velice úctyhodných 8,62 AU od naší mateřské hvězdy. Dráha komety se bude jistě ještě upřesňovat, o vývoji vás budeme informovat. Podle původní orbity měla kometa v roce 2020 dosáhnout až 12 mag, se změnami to ale vypadá, že se do vizuálního dosahu stoprocentně nedostane. Kometu navíc updatovaná dráha vynesla do aktuální vzdálenosti přes 12 AU od Země i Slunce! Pokud by tomu tak skutečně bylo, zdál by se být outburst docela reálný (nebo se při jasnosti okolo 20 mag jedná o kometu, jejíž rozměry musejí být opravdu obrovské). Situaci týkající se této zajímavé komety budeme i nadále sledovat. Pro bližší, aktualizované informace o kometě se podívejte na stránku minorplanetcenter.net.

c-2016-q2