Úno 09 2017

Andrew Feustel se vrací ke hvězdám

Sdílejte...Tweet about this on TwitterShare on Google+1Share on Facebook0Share on LinkedIn0Share on Tumblr0Email this to someoneBuffer this page

Andrew Feustel při letu raketoplánu Endeavour s legendárním Krtečkem (ihned.cz)

Andrew Feustel (nar. 25. 8. 1965) je americký geofyzik, jenž byl v roce 2000 vybrán jako budoucí astronaut do NASA. Na svou první příležitost čekal devět let. V květnu 2009 se k Hubblovu kosmickému teleskopu vydala s raketoplánem Atlantis poslední servisní výprava, STS-125, která se stala také první misí Andyho – „Drew“ – Feustela. U příležitosti tohoto letu si Feustel vzal na palubu český originál Nerudovy básnické sbírky Písně kosmické (spolu s překlady několika básní) a českou vlajku. Jeho žena, Indira Bhatnagara, je totiž česko-indického původu.

„Kdyby měl každý člověk šanci vidět Zemi z vesmíru, chovali bychom se k sobě jinak. Cítili bychom větší respekt k sobě navzájem i k naší planetě.“

Andrew Feustel a Nerudovy Písně kosmické, jež měl s sebou na palubě Atlantisu; v pozadí manželka Indira (idnes.cz)

Při druhém letu, STS-134, jenž proběhl přesně o dva roky později, měl s sebou na palubě raketoplánu Endeavour postavu Krtečka Zdeňka Milera. Tato mise byla předposlední výpravou raketoplánu vůbec a jejím hlavním úkolem byla doprava spektrometru AMS (Alpha Magnetic Spectrometer) na Mezinárodní kosmickou stanici. Tento spektrometr mapuje vysokoenergetické kosmické záření.

Andrew Feustel s velvyslancem USA Normanem Eisenem a předsedou Akademie věd ČR Jiřím Drahošem před příletovou halou v Ruzyni v červenci 2011 (technet.idnes.cz)

Feustel byl také několikrát v Česku, oficiálně poprvé v červenci 2009. Při té příležitosti předal výtisk Písní kosmických, jenž s ním absolvoval první výpravu; nyní je umístěn na hvězdárně v Ondřejově. Přesně o dva roky později přivezl dnes již legendárního Krtečka do Prahy.

V říjnu 2016 byl při příležitosti další návštěvy Česka hostem pořadu HydePark. V něm prozradil leccos ze svého soukromí, z přípravy astronautů i o svém budoucím letu na ISS v rámci Expedice 55/56 v roce 2018. Právě Expedici 56 bude velet. Záznam pořadu můžete vidět zde.

Andrew Feustel hostem pořadu Na plovárně

A v lednu 2017 Česká televize odvysílala záznam rozhovoru A. Feustela s Markem Ebenem v pořadu Na plovárně. Záznam pořadu najdete zde.

Feustel se stal předposledním člověkem, který se dotkl Hubbleova dalekohledu. Pro další kosmický let se opět plánuje zpestření pro české fanoušky kosmonautiky. Prozradila to Feustelova manželka Indira, která se mezitím naučila dobře česky.

Podívejte se na dokumentární film z prvního kosmického letu Andrewa Feustela k Hubbleově dalekohledu:

Šéfredaktor webové části, redaktor, hlavní administrátor, vedoucí kosmonautické sekce, člen redakční rady. Věnuji se astronomii, fyzice, kosmonautice, svobodnému softwaru. Řadu let, cca 15, publikuju na internetu (jsem redaktorem www.openoffice.cz) a příležitostně v tištěných médiích. V redakci mám na starosti správu webu, fóra, komunikaci s veřejností, školení redaktorů a podílím se na chodu stránky na Facebooku. Zodpovídám za celkový chod redakce a za to, aby vše správně fungovalo.

Permanent link to this article: https://exospace.cz/andrew-feustel-se-vraci-ke-hvezdam/