Kvě 23 2016

ExoMars 2018 se zdrží o dva roky

ESA Exomars robot

Umělecká vize roveru ExoMars 2018 na Marsu (spaceflightnow.com)

Misi ExoMars 2018 čeká zpoždění. V pondělí 2. května 2016 to oznámili zástupci Evropské kosmické agentury a ruského Roskosmosu. ExoMars 2018 je společnou misí těchto agentur. Start evropsko-ruské sondy k Marsu se tak protáhne až na rok 2020.

Cena za evropskou část obou misí je podle ESA 1,4 miliard dolarů.

Zpoždění je způsobeno ve vývoji jak evropského roveru, tak ruské stacionární stanice, ale také pozdní dodávkou vědeckých přístrojů. Nestihne se tak plánovaný start v roce 2018 a mise se musí odložit na další energeticky vhodné údobí, tedy rok 2020. Aktuálním plánovaným termínem startu je červenec 2020 s příletem k Marsu a přistáním na něm v dubnu 2021 (namísto plánovaného ledna 2019).

Mise ExoMars 2018 sestává ze dvou modulů. Prvním je lander, přistávací část, která ponese evropský pojízdný rover. Ten je vybaven vrtákem pro odběr vzorků z hloubky až 2 metry. Bude to poprvé, co vědci získají vzorky z tak velké hloubky, v níž by mohly přežít i případné mikroorganismy. Právě jejich možný výskyt bude rover zkoumat. ESA také poskytne naváděcí systém a radar pro lander a platformu, na níž budou oba moduly přeneseny do blízkosti Marsu. Rusové zajišťují start (raketou Proton z Kazachstánu) a samotný sestupový modul. Ten bude pracovat samostatně a po odjezdu roveru poskytovat vlastní měření.

exomars2018-lander

Přistávací platforma mise ExoMars 2018 spolu s roverem (spaceflightnow.com)

Jakýmsi předvojem mise ExoMars 2018 je mise ExoMars 2016. Ta startovala 14. 3. 2016 a zahrnuje evropský orbiter pro detekci stopových množství plynů v atmosféře a lander s krátkou dobou života baterií jako demonstrátor technologií, užitých v misi ExoMars 2018.

Zpoždění si samozřejmě vyžádá dodatečné náklady. Cena za evropskou část obou misí je podle ESA 1,4 miliard dolarů. Ještě před vyhlášením zpoždění úředníci ESA tvrdili, že členské státy agentury potřebují schválit sumu mezi 173 a 230 miliony dolarů jen na pokrytí schodku do roku 2018. Prodloužení mise si vyžádá další dodatečné náklady, protože bude třeba hotovou sondu někde uchovávat a držet aktivní tým po dobu dvou let.

Projekt je největším dílem financován Itálií, veškeré průmyslové práce převzala divize Thales. Na druhém místě je Velká Británie, kde se v Obranné a kosmické továrně Airbusu ve městě Stevenage na sever od Londýna buduje samotný rover. Pro zajímavost, 29. dubna 2016 s ním prováděl pojížděcí testy astronaut Tim Peake přímo z paluby stanice ISS.

Departure of Europe’s first Mars rover delayed to 2020 (spaceflightnow.com)