Úno 06 2017

Mikrometeoroidy aj na domových strechách?

sferule

Pohľad elektrónovým mikroskopom na prachová zrná mikrometeoroidů (sferule); význam skratiek: REL – relict grain, SUL – sulfide, MET – metal, MGR – magnetite rim, OLR – olivine rim (geology.geoscienceworld.org)

Každý rok spadne viac ako 100 miliard miniatúrnych čiastočiek kozmického prachu, mikrometeoroidov. Lov týchto častíc na Zemi je ale komplikovaný. Väčšina prachu zhorí v atmosfére. Časť môže dopadnúť až na Zem. Najmenej kontaminované čiastočky kozmického prachu na Zemi bolo možné nájsť v Antarktíde. Aspoň doteraz sa tak súdilo.

Geológ Matthew J. Genge a jeho tím sa domnievajú, že zachovalé čiastočky z kozmu bude možné nájsť aj na strechách metských oblastí. Túto teóriu podporuje štúdia z roku 1941, ktorá analyzuje veľké množstvo magnetických čiastočiek v metských oblastiach. Prečo sa ale doteraz nekalkulovalo s čiastočkami kozmického prachu v metských oblastiach? Kvôli dvom študiam z roku 1950, ktoré popreli kozmický pôvod. Tak či tak, teória o zachovalých čiastočkách kozmického prachu v metských oblastiach je otvorená.

M.J. Genge, J. Larsen, M. Van Ginneken, M.D. Suttle: An urban collection of modern-day large micrometeorites: Evidence for variations in the extraterrestrial dust flux through the Quaternary (The Geological Society of Americ, GeoScienceWorld)