Led 06 2017

Objevené a znovuobjevené komety v prosinci 2016

Sdílejte...Tweet about this on TwitterShare on Google+0Share on Facebook0Share on LinkedIn0Share on Tumblr0Email this to someoneBuffer this page
Oukaimeden-Bryssinck

Ilustrační foto – kometa C/2013 V5 (Oukaimeden) na snímku Erika Bryssincka

Závěr roku 2016 se z hlediska nově objevených a znovuobjevených komet vůbec nepovedl. Po říjnu, v němž jsme zaznamenali nález 4 komet (znovuobjevena nebyla žádná), přišel katastrofický listopad, který nepřinesl dokonce ani jednu jak objevenou, tak znovuobjevenou kometu (právě kvůli tomu jsme nepsali článek Objevené a znovuobjevené komety v listopadu 2016). A o mnoho tuto statistiku nevylepšil ani prosinec s pouhou jednou nově nalezenou kometou na kontě. Znovuobjeven opět nebyl žádný kometární objekt.

V prosinci objevená kometa má ve svém názvu písmeno X značící nález v první polovině měsíce. O její objevení se postarala observatoř Mount Lemmon Survey, zajímavé tedy je, že slavnému havajskému teleskopu PanSTARRS se již druhý měsíc v řadě nepodařilo najít byť jen jedinou kometu.

Ale zpátky k prosinci. Označení komety, která byla objevena 8. dne v měsíci, je C/2016 X1 (Lemmon). Objekt nalezl G. J. Leonard, a to při jasnosti 20,1 mag. Kometa by měla proletět perihelem 2. května 2019, a to ve velké vzdálenosti 7,57 AU od Slunce. V maximu jasnosti dosáhne na přelomu let 2018 a 2019 přibližně 18 mag, což jí vizuální viditelnost samozřejmě nezaručí.

Comet Catalog in order of Designation (aerith.net)

Předseda redakční rady, redaktor, vedoucí astronomické sekce

Jsem z Brna a již téměř od malička se zajímám o astronomii, nejvíce pak o pozorování komet. Ty mě uchvátily od příletu jasné vlasatice C/2011 L4 (PanSTARRS). Mezi mé další zájmy patří meteorologie (konkrétně především bouřky) a sport (zejména fotbal, tenis, cyklistika a Formule 1). Studuji gymnázium v Bystrci, v městské části Brna.

Permanent link to this article: https://exospace.cz/objevene-znovuobjevene-komety-prosinci-2016/