Led 03 2017

Objevené a znovuobjevené komety v říjnu 2016

Sdílejte...Tweet about this on TwitterShare on Google+1Share on Facebook0Share on LinkedIn0Share on Tumblr0Email this to someoneBuffer this page
McNaught-Drummond

Ilustrační foto – snímek komety C/2008 A1 (McNaught) od Johna Drummonda (aerith.net)

Ani říjen nebyl z hlediska nově objevených komet příliš povedeným měsícem. Nalezeny byly celkem 4 komety, byť jedna z nich poměrně zajímavá. Co se znovuobjevených komet týče, tam se říjnu vůbec nepoštěstilo – žádné takové komety zaznamenány nebyly.

Tři ze čtyř zmíněných nalezených komet byly objeveny v první polovině měsíce října, a nesou tak ve svém označení písmeno T. Jediná kometa, jejíž název zdobí písmeno U značící nález ve druhé polovině října, je již dobře známá C/2016 U1 (NEOWISE). Kromě družice NEOWISE zabodoval v objevování komet jako již tradičně dalekohled PanSTARRS (jedna nová kometa na kontě) a životní úspěch zaznamenala i Rose Matheny. Tato pozorovatelka z observatoře Mount Lemmon Survey totiž v říjnu našla svou první a hned o 4 noci později i druhou kometu v životě.

A právě tyto komety byly v říjnu ty první nalezené. Kometa C/2016 T1 (Matheny) byla objevena 6. října při jasnosti 18,4 mag. Nejblíže Slunci bude 1. února 2017, a to zhruba 2,30 AU daleko. Maximální jasnosti by měla dosáhnout až na přelomu jara a léta toho samého roku, bude to však jen okolo 17 mag, takže kometa zůstane mimo vizuální dosah.

Rose Matheny se ještě nestačila vzpamatovat z velkého úspěchu z 6. října a hned 10. října mohla slavit svou druhou objevenou kometu. Ta byla označena jako C/2016 T2 (Matheny) a v době objevu měla jasnost 18,6 mag. Ačkoliv perihelem prolétá již 29. prosince letošního roku (ve vzdálenosti 1,91 AU od Slunce), její jasnost by měla pozvolna narůstat až zhruba do března 2017. Ale ani v tom čase by neměla být, stejně jako výše uvedená kometa, jasnější než 17 mag, a tak ani s ní nemůžeme do budoucna počítat jako s vizuálně viditelným objektem.

V ten samý den, tedy 10. října, byla nalezena i kometa C/2016 T3 (PanSTARRS). Stalo se tak při jasnosti 20,1 mag. Kometa prolétne přísluním dne 6. září 2017, a to ve vzdálenosti 2,65 AU od Slunce. V maximu jasnosti má být na přelomu let 2017 a 2018, 16 mag ji však vizuální pozorovatelnost těsně, ale přece, nezaručí.

Nejzajímavější v říjnu objevenou kometou je bezpochyby C/2016 U1 (NEOWISE). Od jejího objevu uplynulo jen něco málo přes dva měsíce a už o ní bylo napsáno mnohé. Není ale divu. Kometa byla objevena dne 21. října, a to při jasnosti 19,0 mag. Vypadalo to, že se jedná o velmi malý objekt, který nemá šanci přežít průlet perihelem. Kometa ovšem ke konci listopadu rapidně zjasnila a její rychlé tempo zjasňování vládne i nadále. Nyní má jasnost zhruba 8 mag a je viditelná už i většími triedry. Škoda jen, že v první lednové dekádě zmizí z naší oblohy a potom už od nás nikdy nebude pozorovatelná. Kolem 5. ledna by kometa mohla atakovat hranici 7 mag, v maximu jasnosti by měla dosáhnout snad až 6 mag, ale to už, jak již bylo zmíněno, jako nepozorovatelná u Slunce. Perihelem prolétne 14. ledna 2017 ve vzdálenosti pouhých 0,32 AU od Slunce. Co s kometou tento blízký průlet kolem naší mateřské hvězdy udělá, už budou moci sledovat pouze obyvatelé jižní polokoule.

Článek Objevené a znovuobjevené komety v listopadu 2016 nebude publikován. Je to sice těžko uvěřitelné, ale letos v listopadu nebyla objevena či znovuobjevena ani jedna kometa! Děkujeme za pochopení.

Comet Catalog in order of Designation (aerith.net)

Redaktor, vedoucí astronomické sekce, člen redakční rady. Narodil jsem se 23. 5. 1998. Jsem z Brna a již téměř od malička se zajímám o astronomii, nejvíce pak o pozorování komet. Ty mě uchvátily od příletu jasné vlasatice C/2011 L4 (PanSTARRS). Mezi mé další zájmy patří meteorologie (konkrétně především bouřky) a sport (zejména fotbal, tenis, cyklistika a formule 1). Studuji gymnázium v Bystrci, v městské části Brna.

Permanent link to this article: https://exospace.cz/objevene-znovuobjevene-komety-rijnu-2016/