Dub 01 2016

Objevené a znovuobjevené komety v únoru 2016

LINEAR-Jager2

Kometa C/2003 K4 (LINEAR) na snímku Michaela Jägera (aerith.net)

Druhý měsíc roku 2016, únor, doplatil na velice úspěšný leden a loňský prosinec z hlediska nově objevených komet. V únoru byly nalezeny pouze 2 předtím neznámé komety. Ani jeden objekt projevující kometární aktivitu pak nebyl znovuobjeven.

Obě v únoru objevené komety byly nalezeny v první polovině měsíce, díky této skutečnosti mají uvnitř svého názvu písmeno C. Jednu z komet našel známý havajský teleskop PanSTARRS, o druhý objev se postarala sonda NEOWISE.

První z komet, C/2016 C1 (PanSTARRS), byla objevena dne 12. února při jasnosti 19,9 mag. Dle orbitálních elementů prolétla perihelem letos 9. března, a to ve velmi úctyhodné vzdálenosti 8,47 AU od Slunce. Jedná se o velmi difúzní objekt, který v těchto dnech prochází maximem jasnosti. Efemeridy naznačují, že by kometa měla dosahovat jasnosti přibližně 18 mag, právě kvůli jejímu vzhledu je odhadována v širokém rozsahu 17 až 20 mag. Na tom, že není pozorovatelná vizuálně, to ovšem nic nemění. Kometa navíc začne v příštích týdnech pozvolna slábnout.

Kometa C/2016 C2 (NEOWISE) je zajímavějším objektem. Nalezena byla 8. února, jenomže její potvrzení trvalo o něco déle než u výše zmíněné komety. Jasnost při objevení bylo stanovena na 19,0 mag. Kometa má proletět přísluním 19. dubna letošního roku, kdy se bude nacházet nějakých 1,56 AU od Slunce. Jde o příznivý návrat komety, která ovšem v dubnovém maximu jasnosti bude pozorovatelná jenom z jižní polokoule. Nás to ale příliš mrzet nemusí, kometa je na parametry dráhy příliš slabá, asi se jedná o malé a/nebo neaktivní těleso, jež dosáhne maximálně 17 mag. Pozorovatelé z jižní polokoule tak tuto kometu spatří pouze s použitím CCD techniky.

Po více než roce byl potvrzen objev komety P/2015 B4 (Lemmon-PanSTARRS). Ta ale dosáhla maxima jasnosti již loni v únoru, kdy měla zhruba 20 mag. Minimálně v tomto návratu tak vizuálně pozorovatelná nebude.

Comet Catalog in order of Designation (aerith.net)