Úno 01 2018

Obloze dominují Jupiter a Mars

Sdílejte...Tweet about this on TwitterShare on Google+0Share on Facebook8Share on LinkedIn0Share on Tumblr0Email this to someoneBuffer this page

Druhá polovina letošní zimy nám mnoho astronomických úkazů zatím nepřináší. Na obloze nejsou vidět žádné jasnější komety, další výraznější meteorický roj nás čeká až v dubnu a rovněž zatmění Slunce a Měsíce se střední Evropě v této fázi roku vyhýbají. Pozornost amatérských astronomů se tak obrací zejména k planetám. Ani tam to není žádná sláva, okem viditelné jsou pouze planety Jupiter, Mars a Saturn. První dvě nám ale v dalších měsících předvedou vcelku zajímavou nebeskou show. Už v těchto dnech jsou ráno pohodlně pozorovatelné – Jupiter v souhvězdí Vah a Mars ve Štíru. Bude to ale ještě lepší. Letošní rok patří hlavně Marsu, ten totiž zazáří především v létě, kdy bude v opozici a dosáhne jasnosti až -2,8 mag, což je v podstatě nejvíce, co kdy může mít. Stane se tak 27. července, tedy v ten samý den, kdy nás čeká i velkolepé zatmění Měsíce. Neztratí se ale i Jupiter. Ten bude v opozici o několik týdnů dříve a dosáhne tradičních přibližně -2,5 mag.

jupiter-mars-saturn

Planety Jupiter, Mars a Saturn na ranní obloze začátkem února 2018 (Stellarium)

Předseda redakční rady, redaktor, vedoucí astronomické sekce

Jsem z Brna a již téměř od malička se zajímám o astronomii, nejvíce pak o pozorování komet. Ty mě uchvátily od příletu jasné vlasatice C/2011 L4 (PanSTARRS). Mezi mé další zájmy patří meteorologie (konkrétně především bouřky) a sport (zejména fotbal, tenis, cyklistika a Formule 1). Studuji gymnázium v Bystrci, v městské části Brna.

Permanent link to this article: https://exospace.cz/obloze-dominuji-jupiter-mars/