Led 13 2018

Pochází planetka 1I/’Oumuamua z hvězdokupy Plejády?

Oumuamua

Planetka ‘Oumuamua na společném snímku dalekohledů ESO a Gemini South (eso.org)

Na podzim 2017 byla objevena první mezihvězdná planetka, jež dostala označení nejprve jako kometa C/2017 U1 (PanSTARRS). Po detailních pozorováních bylo zjištěno, že kometární aktivitu neprojevuje, takže kometární písmeno C nahradilo asteroidální A. Díky tomu, že jsme zjistili právě onu skutečnost, že se jedná o mezihvězdný objekt, byl tento asteroid přejmenován na 1I/’Oumuamua. Na konci loňského roku se pak spekulovalo o možnosti navštívení Sluneční soustavy kosmickou lodí, ale tato teorie byla velmi rychle vyvrácena (dokonce jsme o planetce získali velmi konkrétní údaje, jež uvádíme na konci příspěvku). Nyní jsme se dozvěděli další zajímavou informaci. Fabo Feng z University of Hertfordshire detailně studoval pohyb tělesa a došel k závěru, že planetka k nám mohla přiletět ze zhruba 400 světelných let vzdálené hvězdokupy M 45 Plejády. Tam ji mohla vytvořit vysoce energetická událost, a to pravděpodobně kolize planet a nebo vznik nové hvězdy. Zatím je však předčasné tvrdit něco najisto, data nasbíraná z pozorování asteroidu bude nutné i nadále podrobně analyzovat. Na závěr ještě doplníme, že 1I/’Oumuamua je planetkou o rozměrech zhruba 230×35 metrů, pohybuje se rychlostí 26,3 km.s-1 ve vztahu ke Slunci, její povrch je šedý až načervenalý a jádro má patrně hlavně z ledu. Těleso podle všeho obsahuje rovněž hodně uhlíku.

Oumuamua