Pro 18 2017

1I/’Oumuamua je mezihvězdný asteroid, nikoliv kosmická loď!

Oumuamua

Přibližná podoba mezihvězdného asteroidu Oumuamua (solarsystem.nasa.gov)

V posledních dnech a týdnech se zejména kvůli poněkud neobvyklému tvaru první nalezené mezihvězdné planetky (či vyhaslé komety) v historii 1I/`Oumuamua začaly šířit zvěsti o tom, že by se teoreticky mohlo jednat o vesmírnou loď mimozemšťanů, kteří se vydali zkoumat prostor Sluneční soustavy. Tato hypotéza se ale podle očekávání ukázala jako mylná. Na asteroid se zaměřil projekt Breakthrough Listen z programu Breakthrough Iniciatives, jenž pátrá po možné přítomnosti mimozemské civilizace ve Vesmíru. Cílem této studie bylo zachytit případné umělé signály vycházející z planetky, které by mohly potvrdit, že tvar tělesa nebude pouhou náhodou. Žádné takové signály ovšem zachyceny podle předpokladů nebyly, takže můžeme s klidným svědomím napsat, že 1I/’Oumuamua je pouhý podlouhlý asteroid, potažmo vyhaslá kometa.

Oumuamua

Trajektorie planetky 1I/’Oumuamua (wikipedia.org)

Na závěr ještě doplníme, že těleso se nejvíce přiblížilo ke Slunci v září a k Zemi v říjnu. Ze Země jsme planetku neměli příležitost pozorovat při jasnosti vyšší než 19 mag, takže napozorovaných dat máme jen velmi omezené množství.

O této planetce vyšlo mnoho prací (k dispozici na arxiv.org), zde otiskujeme jednu z nejnovějších.

Oumuamua