Říj 26 2017

Historický objev: C/2017 U1 první mezihvězdnou kometou!

Sdílejte...Tweet about this on TwitterShare on Google+0Share on Facebook0Share on LinkedIn0Share on Tumblr0Email this to someoneBuffer this page
C/2017 U1

Trajektorie komety C/2017 U1 (skyandtelescope.com)

Havajský teleskop PanSTARRS 1 se zasloužil o kometární objev, který svým významem lze srovnat snad jen s dopadem úlomků komety Shoemaker-Levy 9 na Jupiter v roce 1994. Podařilo se mu totiž objevit kometu, jejíž původ je mimo Sluneční soustavu! Kometa C/2017 U1 byla objevena 18. října 2017 poté, co prolétla kolem Slunce ve vzdálenosti 23,4 mil. km. To se stalo 9. září. Podle dopočtu trajektorie byla kometa 4 dny před objevem, 14. října, nejblíže k Zemi (ve vzdálenosti 24 mil. km). V době objevu měla jasnost 20 mag, což s předpokládaným albedem 0,1 dává přibližný průměr jádra 160 m.

Kometa se pohybuje po trajektorii s extrémním sklonem (i = 122°), což není až tak neobvyklé, jako spíše křivka trajektorie (hyperbola s excentricitou 1,19) a rychlost (26 km.s-1). Poslední dva zmíněné parametry jsou přitom jasným důkazem, že kometa nemá původ ve Sluneční soustavě. Není žádné síly, která by kometu z Oortova oblaku urychlila vysoce nad třetí kosmickou rychlost. Zdá se tedy, že je jasno. Kometa C/2017 U1 je historicky první kometou z jiné „sluneční soustavy“.

Případ budeme dále sledovat a s novinkami se s vámi podělíme.

Astronomers Spot First-Known Interstellar Comet (skyandtelescope.com)