Srp 13 2015

Kometa 67P dnes prolétá perihelem

67P-Chambo

Kometa 67P/Churyumov-Gerasimenko, jak ji vyfotil José J. Chambó (aerith.net)

Kometa s krátkoperiodickým označením 67P/Churyumov-Gerasimenko je již od loňského července, kdy kolem ní začala obíhat sonda Rosetta, mediálně jednou z nejsledovanějších komet. Dnes se nachází přibližně 1,24 AU daleko od Slunce, což na její oběžné dráze znamená, že prolétá přísluním. Jaké jsou její pozorovací podmínky a vývoj jasnosti? Co prozkoumala sonda Rosetta a jak se daří modulu Philae? To vše se dočtete v následujících odstavcích.

Sonda Rosetta bude ve své misi pokračovat do konce roku 2016

Kometa 67P/Churyumov-Gerasimenko se teprve nedávno objevila na ranní obloze, a to při jasnosti zhruba 13 mag. Nyní zjasnila ke 12,5 mag a vypadá to, že v maximu jasnosti na přelomu letošního září a října dosáhne 11-12 mag. Vzhledem k lepšícím se podmínkám pozorovatelnosti by se mělo jednat o snadný objekt pro střední dalekohledy s průměrem objektivu 20 cm a více. Proč ale kometa dosáhne nejvyšší jasnosti až za zhruba 40 dnů, když se v perihelu nachází dnes? Důvodem je takzvaná perihelová asymetrie, jež je typická pro starší komety. I toto těleso už prodělalo mnoho návratů ke Slunci, velké množství jeho aktivity se tedy vyčerpalo, průběh jasnosti tak bývá provázen mnoha výkyvy a často je poněkud atypický. To potvrzuje kometa 67P/Churyumov-Gerasimenko, která byla ve velkých vzdálenostech od Slunce dokonce aktivnější, než se očekávalo. Následně se ale situace otočila a jakmile se kometa dostala do vizuálního dosahu, začala zaostávat za předpovědí asi o 1 mag. V posledních týdnech však došlo ke stabilizaci předpovědi vývoje jasnosti a kometa tak nejspíše dosáhne původně předpokládaných hodnot. Podle současné světelné křivky to vypadá, že by měla ve vizuálním dosahu vydržet nejméně do konce zimy.

67p-position

Kometa 67P na ranní obloze v souhvězdí Blíženců, nedaleko komety 141P/Machholz (Stellarium)

Zlepšovat se budou i pozorovací podmínky komety. Kometa bude během celé doby trvání návratu, kdy bude viditelná vizuálně, pozorovatelná na ranní obloze. Tam se nyní nachází v souhvězdí Blíženců (Gem) ještě poměrně nízko nad obzorem, situace se ale vylepší. Kometa se v září přesune do Raka (Cnc) a na začátku října do Lva (Leo), kde se bude v maximu jasnosti nacházet až 40° nad obzorem na začátku astronomického soumraku (nyní se nachází ve výšce asi 15 °, když je Slunce 18 ° pod obzorem). Kometa pak zůstane ve Lvu hodně dlouhou dobu, na začátku příštího roku se přesune do Panny (Vir), kde i pravděpodobně zakončí svoji vizuální pozorovatelnost.

Mise sondy Rosetta

Ve snímání komety pokračuje sonda Rosetta, která začala obíhat těleso loni v červenci. Můžeme si připomenout, že sonda odhalila mnoho zajímavých skutečností, z nichž tou nejvíce fascinující je samozřejmě to, že jádro komety je slepené ze dvou částí, které se kdysi v budoucnu pravděpodobně odtrhnou od sebe. Na to se ostatně můžeme podívat i na následujícím snímku s vysokým rozlišením ze 30. července.

67P-ESA

Kometa 67P/Churyumov-Gerasimenko ze sondy Rosetta (cobs.si)

Rosetta je důležitým prvkem ve zkoumání komety především ve dnech aktuálních, jelikož kometa se nachází nejblíže Slunci a je tím pádem nejaktivnější. Sonda v posledních dnech zachytila několik malých outburstů a jetů, které vznikají důsledkem toho, že se určitá část povrchové vrstvy jádra prolomí, a tím pádem se zjeví nové ložisko aktivity. Naneštěstí je nutné zmínit, že tyto události nemají vliv na samotnou jasnost komety. Ale kdyby se kometa rozpadla na dvě části, to by už samozřejmě vliv mělo, a to obrovský. Vše ovšem nasvědčuje tomu, že s tím v nejbližších několika návratech nelze počítat. Sonda Rosetta však ve své misi bude pokračovat ještě dlouho po průletu komety perihelem, její konec je plánován na závěr roku 2016.

A co Philae?

67p-outburst

Náhlý outburst komety 67P na snímku sondy Rosetta ze dne 29. července 2015

Modul Philae vypustila Rosetta na povrch komety loni 12. listopadu. Ač měl poněkud hrbolaté přistání a dosedal natřikrát, zvládl poslat na Zemi mnoho cenných informací ze samotného jádra. Pak ale upadl do dlouhotrvající hibernace. Z ní se vlivem příkonu sluneční energie na moment probral 13. června, kdy se spojil se sondou Rosetta. Poté se ještě několikrát ozval, prozatím naposledy 9. července. Od té doby jsme o něm neslyšeli. Vědci odhadují, že nejvyšší šance na jeho zmrtvýchvstání je právě v těchto dnech, na kometu totiž dopadá nejvíce slunečního světla. Nevíme ovšem, jaká je přesná poloha roveru na kometě, může být například schovaný za nějakou skálou, čímž by jeho solární panely nedokázaly zachytit tolik světla. Stát se teoreticky mohla i nějaká porucha spojení omezující komunikaci mezi Philae a Rosettou. To vše jsou ale prozatím pouze spekulace. Jisté je jen to, že šance na opětovnou komunikaci modulu se sondou bude od zítřejšího dne čím dál menší vlivem vzdalování se komety od Slunce, a tím i logickému úbytku sluneční energie. Kdo ví, jestli jsme o modulu Philae neslyšeli 9. července naposledy. Na druhou stranu se může stát, že se modul probudí i v některém z dalších návratů. Otázka ale je, jestli vůbec a popřípadě jak bychom takovou komunikaci zaznamenali. Tyto úvahy jsou prozatím poměrně předčasné, nyní se soustředíme na aktuální návrat komety 67P/Chuyrumov-Gerasimenko.

67P-ESA2