Dub 13 2017

Outburst zlepšil viditelnost komety C/2015 ER61 (PanSTARRS)

Sdílejte...Tweet about this on TwitterShare on Google+1Share on Facebook0Share on LinkedIn0Share on Tumblr0Email this to someoneBuffer this page
C/2015 ER61

Outburst komety C/2015 ER61, zachycený 5. 4. 2017 Geraldem Rhemannem (skyandtelescope.com)

V kometárním světě se v době aktuální dějí velmi zajímavé věci. Večer, respektive po celou noc, můžeme vysoko na obloze spatřit jasné komety 41P/Tuttle-Giacobini-Kresák a C/2015 V2 (Johnson), ale zahanbit se nechce ani ranní obloha. Té až donedávna vládla teprve letos v březnu objevená, nyní už velmi jasná kometa C/2017 E4 (Lovejoy). Po outburstu jí zdatně sekunduje i C/2015 ER61 (PanSTARRS).

Kometa C/2015 ER61 (PanSTARRS) byla objevena 14. března 2015 jako asteroid s jasností 20,7 mag. O několik týdnů později tento objekt ukázal slabou komu, takže bylo jasné, že se jedná o kometu. Ta postupně zjasňovala, ale relativně pomalu, takže se dlouhou dobu zdálo, že celkově způsobí spíše zklamání, a namísto původně předpokládaných 6÷7 mag zjasní jen zhruba na 8 mag ve svém maximu jasnosti. Tento vývoj komety však byl víceméně očekávaný, jedná se totiž už o starší kometu s periodou v řádu několika tisíc let, takže se dalo čekat, že vzhledem k absenci těkavých plynů pořádně zjasní až blíže u Slunce. Kometa pak od začátku roku 2017 skutečně začala zjasňovat rychleji, ale v první dubnové dekádě jsme u ní zaznamenali jednu spíše neočekávanou událost.

Dne 4. dubna 2017 kometa skokově zjasnila při outburstu. Ten se projevil nejen na její jasnosti (z 8 mag se rázem dostala na 6 mag), ale i na jejím vzhledu. Kometa začala být mnohem kondenzovanější. Náhle byl o pozorování komety mnohem větší zájem než o C/2017 E4 (Lovejoy), jež byla v danou chvíli sice asi o 0,5 mag slabší, ale minimálně pro pozorovatele ze severní polokoule mnohem výše nad obzorem.

Pozorovatelé následně monitorovali, jak zvýšená aktivita komety C/2015 ER61 (PanSTARRS) postupně ustává. V minulých dnech se jasnost komety ustálila na 7 mag. Pozitivní na celé skutečnosti je fakt, že kometě zůstal velmi kondenzovaný vzhled.

Jasně viditelný rozdíl v jasnosti komety C/2015 ER61 (PanSTARRS) na dvojici fotek od Josého Chamba (z 1. a 4. dubna 2017) (skyandtelescope.com)

A jak to bude s kometou vypadat dále? Nejprve se zaměřme na jasnost. Kometa bude v květnu nejblíže ke Slunci, přízemím prolétá již v dubnu. Znamená to, že zhruba do konce jara by mohla setrvat poblíž oné 7. magnitudy, jenže zrovna u této komety není nikdy nic jisté, dokládá to právě outburst, který předvedla. Zatím to ale vypadá, že její jasnost nyní nějakou tu dobu setrvá a od začátku léta by kometa měla začít pomalu slábnout.

Viditelnost komety

Ta pro nás, obyvatele střední Evropy, není vůbec příznivá. V předchozích měsících se kometu pokoušeli vyhledat jen ti největší nadšenci, přičemž jejich pozorování nebyla vždy jen pozitivní. Outburst ale situaci vylepšil. Kometa je sice prakticky nepozorovatelná během astronomické noci, ale už na začátku nautického soumraku, kdy je Slunce ještě relativně dostatečných 12° pod obzorem, stoupá kometa přibližně 8° nad obzor. Řekněme tedy, že v době mezi 4. a 5. hodinou ranní přeci jen nastane příležitost kometu najít. Podrobnější informace včetně mapek pro její vyhledání a efemerid uveřejníme v klasickém přehledu vizuálně viditelných komet, který vychází každý měsíc.

Podívejme se ještě, jak to bude s viditelností v budoucnu. Kometa se nyní nachází v souhvězdí Vodnáře, v květnu přejde přes Ryby, v červnu se dostane do Berana a v srpnu do Býka. Přeskočili jsme červenec? Tato situace vzniká tím, že pohyb komety po obloze se bude zpomalovat. To sice na jednu stranu bude znamenat právě už výše zmíněné vzdalování se od Země a tím pádem i pozvolné slábnutí, na stranu druhou bude kometa na ranní obloze čím dál tím výše nad obzorem. Především ve druhé polovině léta už kometu spatříme celou druhou polovinu noci, a to dost možná ještě v malých dalekohledech. Na podzim pak bude kometa pozorovatelná dokonce celou noc, jenže to už bude jen slabým, relativně nevýrazným objektem pouze pro velké dalekohledy.

C/2015 ER61 (PanSTARRS) (aerith.net)
Comet PanSTARRS (C/2015 ER61) in Outburst and Binocular Bright (skyandtelescope.com)

Čtěte dále:

Redaktor, vedoucí astronomické sekce, člen redakční rady. Narodil jsem se 23. 5. 1998. Jsem z Brna a již téměř od malička se zajímám o astronomii, nejvíce pak o pozorování komet. Ty mě uchvátily od příletu jasné vlasatice C/2011 L4 (PanSTARRS). Mezi mé další zájmy patří meteorologie (konkrétně především bouřky) a sport (zejména fotbal, tenis, cyklistika a formule 1). Studuji gymnázium v Bystrci, v městské části Brna.

Permanent link to this article: https://exospace.cz/outburst-zlepsil-viditelnost-komety-c-2015-er61-panstarrs/