Dub 12 2017

Metan a vodní pára na exoplanetě GJ 1132b

Sdílejte...Tweet about this on TwitterShare on Google+0Share on Facebook0Share on LinkedIn0Share on Tumblr0Email this to someoneBuffer this page
GJ 1132b

Planeta GJ 1132b, obíhající svou hvězdu, v představě malířky Dany Berry (sci-news.com)

Britští astronomové učinili velký objev.  Při zkoumání planety GJ 1132b bylo zjištěno, že planeta má stabilní atmosféru tvořenou převážně metanem a vodní párou.

Planeta byla objevena před dvěma lety a má hmotnost zhruba 1,4× větší než Země.

Planeta GJ 1132b se nachází v souhvězdí Plachet, ve vzdálenosti 39 světelných let od Země. Po dobu dvou let byla podrobně studována při několika tranzitech 2,2metrovým dalekohledem Evropské jižní observatoře na La Silla v Chille na sedmi vlnových pásmech od viditelného světla po blízkou infračervenou oblast.

Odhadovaná velikost planety a její atmosféry se několikrát měnila. Nakonec se hodnota průměru ustálila na  1,4 průměru Země a hmotnost na 1,6násobku hmotnosti Země. Atmosféry je bohaté na vodní páru a metan.

Teplota planety se pohybuje okolo 370 °C. Pro lidský život nesnesitelná teplota. Existence života zde se však nevylučuje. Pokud by planeta přišla o svou atmosféru, teplota na ní by dosahovala zhruba 600 °C.

Takto vysoká teplota je dána tím, že GJ 1132b obíhá velice blízko červeného trpaslíka s periodou oběhu 1,26 dní.
Planeta i červený trpaslík se nachází v souhvězdí Vela (plachet). Vzdálenost od naší planety je zhruba 39 světelných let.

Metan jako indikátor života?

Metan je zkoumán na četném množství planet včetně Marsu, na kterém se bude přítomnosti tohoto plynu věnovat mise ExoMars v roce 2020.

Jedná se o jeden ze základních plynů, podporující život a jeho vznik. Společně s vodní párou tvoří velmi dobrou kombinaci pro vznik života minimálně na mikroskopické úrovni.

Planeta bude i nadále terčem důkladného pozorování a jistě se můžeme těšit na další podrobnosti.

GJ-1132b
John Southworth et al.: Detection of the atmosphere of the 1.6 Earth mass exoplanet GJ 1132b (arxiv.org)

Nearby Earth-Sized Exoplanet GJ 1132b Might Have Oxygen-Rich Atmosphere (sci-news.com)
Astronomers Detect Atmosphere around Super-Earth GJ 1132b (sci-news.com)
Discovery! Atmosphere Spotted on Nearly Earth-Size Exoplanet in First (space.com)

Petr Plicka

Bydlím nedaleko Kolína, kde chodím na základní školu. Mezi mé zájmy patří fyzika, astronomie, cyklistika a vodáctví.

Permanent link to this article: https://exospace.cz/metan-vodni-para-exoplanete-gj-1132b/