Dub 09 2017

Vesmírné pohledy (V.) – Spirální galaxie na Jupiteru

Sdílejte...Tweet about this on TwitterShare on Google+1Share on Facebook0Share on LinkedIn0Share on Tumblr0Email this to someoneBuffer this page

Pohled na jižní pól Jupitera ze sondy JUNO (nasa.gov)

V tomto dílu přehledů obrázků z kosmických sond se podíváme na dva obrázky Jupiteru, zaslané na Zemi americkou sondou Juno, která od 5. července 2016 krouží kolem Jupiteru a pořizuje dosud nejdetailnější snímky Jupiterovy atmosféry.

Snímky, které zde prezentujeme, nejsou původní snímky od NASA. Upravili jsme je tak, abychom potlačili šum, zvýraznili detaily, a to i v místech, které byly na originálních obrázcích zastíněny.

Kolize světel a stínů

jupiter

Bílá oblaka v kolizi s nížeji položenými červenými (jih je vlevo) (nasa.gov)

Tento obrázek, pořízený kamerou JunoCam na sondě Juno, zvýrazňuje útvary v Jupiterově atmosféře, které spolu kolidují.

Snímkovaná oblast byla vybrána veřejností. Namodralý pruh v pravé půlce snímku, který působí poněkud strašidelným dojmem, je dlouhodobá bouře, jedna z několika struktur, kterou můžeme vidět v těchto zeměpisných šířkách, kde by normálně měl být jižní mírný pás. Vejčitá skvrna v ledvém dolním rohu je místo, v němř přicházející malé temné skvrny vytvářejí serpentinu.

Snímek byl pořízen 27. března 2017 v době blízkého průletu sondy Juno kolem Jupiteru. V okamžiku snímkování byla sonda od planety vzdálená 12.700 km.

nasa.gov

Temná skvrna se spirální galaxií

jupiter

Temná skvrna byla sondou Juno odhalena jako bouře (nasa.gov)

Tento obrázek se zvýrazněnými barvami odhaluje záhadnou temnou skvrnu na Jupiteru. Jak je ze snímku patrno, jedná se ve skutečnosti o vířící bouři ve tvaru galaxie.

Cíl snímkování s prostým názvem „Temná skvrna“ byl vybrán veřejností. Z pozemních pozorování bylo obtížné říci, že se jedná o temnou bouři. Jižním směrem od ní (vlevo) je bouře oválného tvaru s vysokými, světlými, bílými mraky ve tvaru spirální galaxie.

Snímek byl získán kamerou JunoCam na sondě Juno 2. 2. 2017 ve vzdálenosti 14.500 km nad vrcholky mraků.

nasa.gov

Čtěte dále:

Šéfredaktor webové části, redaktor, hlavní administrátor, vedoucí kosmonautické sekce, člen redakční rady. Věnuji se astronomii, fyzice, kosmonautice, svobodnému softwaru. Řadu let, cca 15, publikuju na internetu (jsem redaktorem www.openoffice.cz) a příležitostně v tištěných médiích. V redakci mám na starosti správu webu, fóra, komunikaci s veřejností, školení redaktorů a podílím se na chodu stránky na Facebooku. Zodpovídám za celkový chod redakce a za to, aby vše správně fungovalo.

Permanent link to this article: https://exospace.cz/vesmirne-pohledy-spiralni-galaxie-jupiteru/