Zář 05 2014

Přistání Fotonu M4: mrtví gekoni, živé octomilky

foton_landing

Přistávací modul Fotonu po přistání (spaceflightnow.com)

Po 44 dnech strávených na oběžné dráze se v pondělí 1. 9. 2014 v 9h 18 min světového času vrátilo návratové pouzdro vědecké družice Foton M4. Pouzdro přistálo v Orenburské oblasti v jižní oblasti Ruska. Na palubě byla mj. „zoologická zahrada“ sestávající z mušek octomilek a 5 gekonů. Zatímco octomilky vesmírný výlet přežily, gekoni byli nalezeni mrtví.

Mise Fotonu započala startem 18. 7. raketou Sojuz z Bajkonuru. Po navedení na prozatímní dráhu ale došlo k problémům, loď přestala odpovídat na příkazy ze Země a nestihla provést zážeh motoru, který by nvýšil její dráhu na plánovaných 575 km. Namísto toho zůstala na eliptické dráze s perigeem 250 km. Telemetrie z družice však pracovala bez poškození. Po několika dnech se podařilo navázat obousměrnou komunikaci a mise mohla pokračovat dál, ale dráhu už se zvýšit nepovedlo. Panovaly obavy, jak bude na loď a její trajektorii mít vliv nízká vzdálenost od Země a s tím související tření o atmosféru. Mise byla proto zkrácena ze dvou měsíců na 44 dní.

Gekoni byli po přistání nalezení mrtví. Přičina jejich uhynutí není zatím známa.

Cílem 22 ruských a německých experimentů bylo sledovat reakce zvířat, rostlin, mikrobů a výrobních materiálů příští generace na kosmické vlivy. Hmotnost experimentů dosáhla 860 kg.

Na palubě se nacházely kolonie octomilek (ty se v kosmu dobře vyvinuly), byla zde suchá semena, vejce bource morušového, několik experimentů na sledování mikrobů.

gekon

Pět gekonů bylo na palubě Fotonu (space.com)

Největší zájem ale budila pětice gekonů, u nichž se sledovaly změny reprodukčního chování při dlouhých misích. Bohužel gekoni byli po přistání nalezení mrtví. Přičina jejich uhynutí není zatím známa.

Kromě biologických experimentů se let věnoval i materiálovým pokusům. Při jednom rusko-německém experimentu se měřil růst polovodičových krystalů v prostředí mikrogravitace. Cílem bylo získat krystaly s co největší kvalitou. Předpokládá se, že podobné pokusy by měly vést k pokroku v oblasti fotovoltaiky, světelných diod, tranzistorů a dalších aplikací v elektronickém průmyslu.

Velmi zajímavý experiment spočíval v roztavení tří typů materiálů v peci a jejich následné krystalizaci – při tom vědci studovali vliv magnetických polí a vibrací na jejich růst.

Po přistány byly experimenty vyjmuty a předány vědcům pro zpracování a analýzu.

foton_landing2

Bližší pohled na přistávací modul krátce po přistání (spaceflightnow.com)

Jednalo se od roku 1985 o 16. let Fotonu. Tento obsahoval vylepšení k prodloužení doby letu, a sice solární panely a nový pohonný systém pro korekce dráhy.

Zdroje:
Russian Officials Unable to Contact Animal-Carrying Spaceship
Russian spacecraft back on Earth after six-week mission
Russia’s Space Sex Geckos Found Dead After Landing