Srp 09 2015

Sledujte kometu C/2013 US10 (Catalina)

Catalina-Chambo

Fotografie komety C/2013 US10 (Catalina) od Josého J. Chamba

Je to nová kometa z Oortova oblaku, která byla objevena dne 31. října 2013 jako asteroid 2013 US10 Richardem Kowalskim z observatoře Catalina Sky Survey. Těleso však do dvou týdnů po objevu projevilo kometární aktivitu, takže bylo překlasifikováno na kometu právě se současným označením. Po několika korekcích dráhy se zjistilo, že kometa prolétne perihelem ve vzdálenosti pouhých 0,82 AU od Slunce, tedy blíže než planeta Země. Stane se tak letos 15. listopadu. Protože byla kometa už ve velkých vzdálenostech od Slunce hodně aktivní, jak je ostatně pro dynamicky nové komety zvykem, byla jí předpovídána zářivá budoucnost. Mohla nejen vyrovnat, ale snad i překonat v jasnosti kometu C/2014 Q2 (Lovejoy), avšak posléze se ukázalo, že tyto odhady maximální jasnosti byly poněkud nepřesné. S tím, jak se kometa začala přibližovat Slunci, přestala zároveň zjasňovat tak rychle a za původní světelnou křivkou zaostávala. Nové maximum jasnosti tedy bylo stanoveno na 5-6 mag, těchto odhadů se kometa až do doby nynější opravdu přesně drží.

Kometa nebude ze severní polokoule pozorovatelná do listopadu. Následně vás budeme on-line informovat ohledně její polohy na obloze pomocí vyhledávacích mapek ze svobodného programu Stellarium. Monitorovat budeme rovněž její jasnost, a to jak díky internetovým stránkám, jež shromažďují pozorování komet, tak zároveň i dojmy z pozorování Marka Bieleho.

Zatím se můžete podívat na to, jak by se měla vyvíjet jasnost komety s postupujícím časem.

Graf jasnosti

Catalina-graf

Graf jasnosti komety C/2013 US10 (Catalina)

Na vodorovné ose spatříme datum, na svislé pak jasnost. Každá jedna černá tečka znamená jedno pozorování komety (není rozlišeno jestli vizuální nebo CCD). Můžeme si snadno všimnout, že kometa dosáhne maximální jasnosti koncem letošního roku, mělo by to přitom být nějakých 5-6 mag.

Jakými částmi oblohy se bude kometa pohybovat?

O tom vás budeme počínaje listopadem informovat velmi přesně, nyní můžeme podle přibližných mapek navnadit třeba na setkání komety s hvězdou Arcturus z Pastýře na přelomu prosince a ledna, s hvězdou Alkaid z Velké Medvědice v polovině ledna nebo s Polárkou z Malého Medvěda na přelomu ledna a února. Kometa prolétne na konci května rovněž blízko Capelly z Vozky, to už ovšem bude nízko na večerní obloze velmi obtížně pozorovatelná a navíc již bude poměrně slabá. Zde se podívejte na vyhledávací mapky pro kometu s vybraným obdobím.

C/2013 US10 (Catalina)

Kde se nyní nachází kometa C/2013 US10 (Catalina)

Informace o kometě (ovšem pouze v angličtině) naleznete také na stránce aerith.net.

29. 4. 2016 Marek Biely z naší redakce se 29. dubna večer opět snažil zpozorovat kometu C/2013 US10 (Catalina), ale tentokrát již neúspěšně. Podle jeho slov je kometa slabší než 11 mag a tím pádem nejspíše definitivně zeslábla z dosahu malých dalekohledů.
1. 4. 2016 Marek Biely sděluje své poznatky z pozorování komety ze dne 1. 4. 2016: “Kometu C/2013 US10 (Catalina) jsem 1. dubna po 22. hodině SELČ opět zpozoroval. V předchozích více než dvou měsících buď nespolupracovalo počasí a nebo jsem neměl čas se na kometu podívat (poslední záznam mám z 22. ledna). Překvapilo mě ale, jak kometa zeslábla. Odhadl jsem ji na 10,0 mag a vzhledem k difúznosti to byl v binokuláru 20×80 již spíše limitní objekt.”
11. 2. 2016 Fotografie komety C/2013 US10 (Catalina) s galaxií NGC 1560 z 10. února od Rolanda Ligustriho.
5. 2. 2016 Kometa C/2013 US10 (Catalina) je z našich zeměpisných šířek viditelná po celou noc. S jasností okolo 7 mag na ni stačí i menší triedr. Snímek 5. 2. 2016 pořídil Rolando Ligustri.
23. 1. 2016 Mistr kometárních fotografií Fritz Helmut Hemmerich přidává jednu z 19. ledna. Na snímku je aktuálně nejjasnější kometa na obloze, C/2013 US10 (Catalina).
23. 1. 2016 Marek Biely své pozorování komety C/2013 US10 (Catalina) ze dne 23. 1. 2016 okomentoval takto: “Kometu jsem spatřil dnes ráno. Jasnost jsem odhadl na 6,4 mag, koma je aktuálně velká a průměrně kondenzovaná. Ohony vidět nejsou. Pozoroval jsem za vcelku dobrých podmínek binokulárem 20×80.”
21. 1. 2016 Kometa C/2013 US10 (Catalina) je zobrazena na Astronomickém snímku dne 21. 1. 2016 Fritzem Helmutem Hemmerichem společně s galaxií M 101, k níž se v minulých dnech relativně těsně přiblížila. Kometa byla 17. ledna nejblíže k naší planetě Zemi, nyní můžeme očekávat její slábnutí vlivem vzdalování se nejen od Země, ale i od Slunce. Aktuální jasnost komety činí 6,5 mag, je tedy i nadále viditelná v malých triedrech. Koma má z naší perspektivy průměr okolo 10 úhlových minut, zatímco celý snímek zobrazuje pole o velikosti 5 stupňů, tedy 10 měsíčních úplňků.
9. 1. 2016 Kometa C/2013 US10 (Catalina) je nyní skutečnou dominantou ranní oblohy mezi kometami, a to i přesto, že není viditelná pouhým okem. Fotografii včera pořídil Fritz Helmut Hemmerich.
2. 1. 2016 Kometa C/2013 US10 (Catalina) vyfocená 21. prosince, ještě v souhvězdí Panny v její kupě galaxií. Kometa se nyní nachází v Pastýři, poblíž nejjasnější hvězdy severní polokoule Arcturus. 17. ledna prolétne přízemím ve vzdálenosti zhruba 110 milionů kilometrů. To ji uvidíme ve Velké Medvědici.
31. 12. 2015 Kometu dnes ráno spatřil člen astronomické sekce ExoSpace Marek Biely. Pozorování okomentoval těmito slovy: ,,Dnes v 5:18 SEČ jsem spatřil svou 23. kometu v životě. Od tohoto objektu jsem si hodně sliboval, nakonec ale pro mě zůstal mírně za očekáváním. Jasnost jsem odhadl přibližně na 6,6 mag, koma byla spíše difúzní, ale poměrně velká. Podmínky pozorování nebyly moc dobré, svítil Měsíc před poslední čtvrtí a na obloze byla vysoká oblačnost. Po ohonech komety, které byly ze světa pozorované, jsem pátral také, ale neúspěšně. Celkově jsem tedy mírně zklamán, ale věřím tomu, že bude ještě spousta příležitostí kometu pozorovat, takže se ukáže ve své plné kráse s oběma ohony. Doplňuji – pozoroval jsem binokulárem 20×80.”
29. 12. 2015 Ač nám aktuálně v pozorování příliš nepřeje počasí a také Měsíc na ranní obloze, kometa C/2013 US10 (Catalina) i nadále ukazuje své přednosti. Takto vypadala na fotografii Fritze Helmuta Hemmericha z 28. 12. 2015.
10. 12. 2015 Fritz Helmut Hemmerich opět kouzlí se svým fotonáčíním – takhle včera vyfotil kometu C/2013 US10 (Catalina) s planetou Venuší (10. 12. 2015).
6. 12. 2015 Kometa C/2013 US10 (Catalina) na dnešní fotografii Rolanda Ligustriho.
3. 12. 2015 Na to, jak je kometa C/2013 US10 (Catalina) stále ještě nízko nad obzorem, ji včera až neuvěřitelně vyfotil Fritz Helmut Hemmerich. Pravda, musel se kvůli tomu vydat až do výšky okolo 1800 m.n.m., to ovšem kvalitu snímku nijak nesnižuje.
28. 11. 2015 catalina28.11.2015Kometa má po konjunkci se Sluncem jasnost přibližně 6 mag, nyní její pozorování na ranní obloze ruší Měsíc, i tak je ale viditelná i v binokulárech. Někteří pozorovatelé ji spatřili i v malých triedrech, například 10×50. Jakmile zmizí Měsíc z ranní oblohy, měla by být mimo město v přístrojích tohoto typu viditelná pro všechny.
22. 11. 2015 V listopadu již kometa začíná být pozorovatelná i z Česka. O pozorovacích podmínkách v aktuálním a dalším období pojednává článek Kometa C/2013 US10 (Catalina) na ranní obloze.

Redakce ExoSpace.cz

Redakce ExoSpace.cz je nezávislý magazín zaměřený na popularizaci astronomie, kosmonautiky, fyziky, svobodného softwaru, podzemních a vojenských prostor a osoby a díla Jaroslava Foglara. Byla založena v dubnu 2013. Dnes provozuje stránku na webu, fóru a Facebooku, má účet na Twitteru, Telegramu a Youtube. Spolupracuje s řadou redakcí a sdružení. Někteří členové ExoSpace.cz jsou zároveň redaktory OpenOffice.cz a LinuxEXPRES a čestným členem redakce je vedoucí sdružení CMA Ladislav Lahoda a bývalý šéfredaktor LinuxEXPRES.cz a OpenOffice.cz Lukáš Jelínek.

Členové redakce pracují zdarma, nejsou nijak odměňováni a nejsme výdělečnou redakcí.

Permanent link to this article: https://exospace.cz/sledujte-kometu-c-2013-us10-catalina/