Čvc 26 2015

C/2013 US10 (Catalina) ozdobí zimní nebe

Catalina-Esposito

Kometa C/2013 US10 (Catalina) s galaxií NGC7793 na snímku od Raffaele Esposita (aerith.net)

Hitem letošního roku mezi kometami se stala nádherná vlasatice C/2014 Q2 (Lovejoy), která dosáhla maxima jasnosti okolo 3,5 mag v lednu a byla tak viditelná pouhým okem i na obloze v menších městech. Ač ještě může být nějaká velice jasná kometa objevena, zatím není nic podobného v nejbližších třech letech očekáváno, až na konci roku 2018 může být krátkoperiodická kometa 46P/Wirtanen i o 1 mag jasnější. Velmi zajímavými objekty, i když ne tak populárními, jsou ovšem také pěkné komety pro malé triedry. A ještě jedna taková k nám letos přiletí – C/2013 US10 (Catalina).

Zatím to vypadá, že bude jednou z nejjasnějších komet letošního roku

Je to nová kometa z Oortova oblaku, která byla objevena dne 31. října 2013 jako asteroid 2013 US10 Richardem Kowalskim z observatoře Catalina Sky Survey. Těleso však do dvou týdnů po objevu projevilo kometární aktivitu, takže bylo překlasifikováno na kometu právě se současným označením. Po několika korekcích dráhy se zjistilo, že kometa prolétne perihelem ve vzdálenosti pouhých 0,82 AU od Slunce, tedy blíže než planeta Země. Stane se tak letos 15. listopadu. Protože byla kometa už ve velkých vzdálenostech od Slunce hodně aktivní, jak je ostatně pro dynamicky nové komety zvykem, byla jí předpovídána zářivá budoucnost. Mohla nejen vyrovnat, ale snad i překonat v jasnosti kometu C/2014 Q2 (Lovejoy), avšak posléze se ukázalo, že tyto odhady maximální jasnosti byly poněkud nepřesné. S tím, jak se kometa začala přibližovat Slunci, přestala zároveň zjasňovat tak rychle a za původní světelnou křivkou zaostávala. Nové maximum jasnosti tedy bylo stanoveno na 5-6 mag, těchto odhadů se kometa až do doby nynější opravdu přesně drží.

Catalina-Chambo

Fotografie komety C/2013 US10 (Catalina) od Josého J. Chamba (aerith.net)

Když byla kometa nalezena, měla jasnost 18,6 mag. Nacházela se v souhvězdí Vodnáře (Aqr), kde vydržela až do konce letošního jara. I od nás byla viditelná při krátkém pozorovacím období na podzim loňského roku, kdy se teprve dostávala do vizuálního dosahu a držela si tedy jasnost 14-15 mag. Poté přišla konjunkce se Sluncem, po níž se u nás na obloze už neobjevila. Viditelná byla pouze z jižní polokoule a tak je tomu dodnes. A ještě nějakou tu dobu tento stav potrvá. Kometa měla po konjunkci jasnost kolem 12 mag (duben), takže si držela víceméně stabilní tempo zjasňování. A i v tomto případě pokračuje trend až do doby aktuální, kometa má 8 mag, což se se světelnou křivkou velice hezky shoduje. A jak tomu bude co do viditelnosti i jasnosti dále?

Pozorovatelnost C/2013 US10 (Catalina) v ČR

Catalina-Peach

Kometa C/2013 US10 (Catalina) a hvězdné pole na fotce Damiana Peache (aerith.net)

Kometa nebude ze severní polokoule pozorovatelná do listopadu. Na konci měsíce se objeví velice nízko na ranní obloze v souhvězdích Vah (Lib) a Panny (Vir). Bude v maximu jasnosti, ale pozorovatelnost nám ještě moc vyhovovat nebude. Daleko lepší to bude v prosinci, kdy se kometa právě z Panny přesune ke konci měsíce do Pastýře (Boo). Bude se přibližovat Zemi, takže nebude v žádném případě slábnout, měla by si držet stabilní jasnost jen těsně pod dosahem pouhého oka. V lednu se bude stěhovat dále rychle na sever a v polovině měsíce se stane cirkumpolárním objektem. Taktéž v té době, konkrétně 17. 1. 2016, bude nejblíže Zemi, a to 0,72 AU daleko. Od tohoto data začne kometa rychle slábnout, jasnost totiž nebude dále dvěma protichůdnými vlivy stagnovat. Kometa v lednu proletí kromě Pastýře ještě Velkou Medvědicí (UMa) a Drakem (Dra) a dostane se do Žirafy (Cam). Tam se její pohyb razantně zpomalí. Ve stejném souhvězdí zůstane i v únoru, ale bude už znatelně slábnout. V březnu se přesune do Persea (Per) a její viditelnost se už spíše omezí na večerní oblohu. V dubnu se podmínky pozorování budou i nadále zhoršovat a v květnu se kometa přesune do Vozky (Aur), kde postupně zmizí z oblohy jako objekt nejspíše kolem 11. magnitudy. Pak se sice už ve druhé polovině července objeví na ranní obloze, ovšem v té době již bude nejspíše pryč z vizuálního dosahu. I tak to ale vypadá na velice nadějnou kometu, jež by neměla uniknout žádnému astronomickému nadšenci. Zatím to vypadá, že bude nejen jedna z nejjasnějších komet letošního roku, ale možná i úplně nejjasnější kometa toho příštího!

Zdroje:
C/2013 US10 (Catalina) (aerith.net)
Information about Comet C/2013 US10 (aerith.net)

Permanent link to this article: https://exospace.cz/c-2013-us10-catalina-ozdobi-zimni-nebe/