Pro 06 2016

Sluneční erupce protrhla zemskou magnetosféru

Indický mionový detektor GRAPES-3 (Gamma Ray Astronomy PeV EnergieS phase-3), největší a nejcitlivější zařízení k monitorování kosmického záření, zachytil 22. 6. 2016 vysokoenergetický výtrysk kosmického záření, pocházejícího z naší Galaxie, s energií ~20GeV. Předtím však došlo ke sluneční erupci a vyvrhnutí slunečního plazmatu směrem k Zemi. Oblak se poté srazil se Zemí a stlačil zemskou magnetosféru, která jindy má poloměr kolem 1 milionu kilometrů, o desítky tisíc kilometrů. To mělo za následek značnou geomagnetickou bouři doprovázenou polárními zářemi a narušeným rádiovým přenosem. Vědci z projektu GRAPES-3 pak po simulaci události dospěli k závěru, že náraz sluneční plazmy natrhlo zemskou magnetosféru a umožnilo relativně slabému svazku kosmického záření z galaktické exploze proniknout až na Zemi.

grapes