Úno 07 2017

Stephen Hawking sedemdesiatpäťročný

Fyzik Stephen Hawking v roce 2006 (wikipedia.org)

Tento rok svetoznámy astrofyzik Stephen Hawking oslavuje 75 rokov!!! Práve 8. januára 1942 sa narodil v meste Oxford, Veľká Británia. Dnes je tento známy profesor z Cambridge na dôchodku.

V rýchlosti si spomeňme jeho najväčšie úspechy v jeho vedeckej kariére. Hawking sa venoval teoretickej kozmológii a kvantovej gravitácii. Verí, že existujú primordialne (prvotné) čierne diery, ktoré vznikli v dobách pár okamihov po Veľkom tresku. Taktiež je zástancom idei, že zrodenie Vesmíru sa odohralo v singularite. Singularita je miesto nekonečnej hustoty a hmotnosti. Hawking má za to, že práve zo singularity povstal náš vesmír, v ktorom sme. A to nie je všetko. Je objavitelom Hawkingova žiarenia. Žiarenia, ktoré pochádza z čiernych dier. V 70. rokoch 20. storočia dokázal, že čierne diery časom emitujú Hawkingovo žiarenie, a tak strácajú hmotu. Proces je ale pre astronomické hmotné čierne diery veľmi pomaly. I klasická čierna diera o hmotností 2÷3 hmotností Slnka by čas na vyparenie potrebovala zopár biliard rokov.

I napriek tomu, že trpí nevyliečiteľnou chorobou (ALS), ktorá ho navždy posadila do kresla, a jeho reč syntetizuje počitač, patrí medzi najväčších fyzikov druhej polovici 20. storočia. Je obdivuhodné, že i napriek zdravotným problémom to nevzdal, ba práve naopak, dodnes prináša varovania napríklad pred nebezpečenstvom umelej inteligencie či potrebe expandovať do vesmíru. Okrem toho sa v minulom roku blýskol nápadom laserov, ktoré by dopravili sondu až k Alfe Centauri.

V roku 2014 bol o živote Stephena Hawkinga natočený životopisný film Theory of Everything s Eddym Redmayne v hlavnej úlohe.

Tak už mu len zaželať ďalšie plodné myšlienky a veľa zdravia do ďalších rokov.

Eduard Boldižár