Říj 17 2013

V Rusku našli dosud největší úlomek čeljabinského meteoritu

čeljabinsk meteorit

Dosud největší nalezený kus čeljabinského meteoritu (adguk-blog.com)

Ve středu brzy ráno objevili potápěči v jezeře Čebarkul dosud největší úlomek čeljabinského meteoritu. Měří v průměru až 1,5 metrů a váží 570 kg.

Ve středečních ranních hodinách objevili ruští potápěči ve dvacetimetorvé hloubce jezera Čebarkul 1,5metrový úlomek z čeljabinského meteoritu. Váží asi 570 kg (neví se to přesně, protože během vážení se z něj odlomily 2 úlomky).

Na tomto kusu jsou dobře vidět takzvané regmaglypty. To jsou malé prohlubně na povrchu vytvořené při průchodu atmosférou. Směs prvků v těchto prohlubních naznačuje, že se meteorit mohl ve své nedávné minulosti srazit s jiným vesmírným tělesem. Kromě regmaglyptů je na něm vidět i spálená krusta, též vytvořená při průchodu atmosférou.

Čeljabinský meteorit je jakousi směsí různých typů chondritů, které na Zem dopadají nejčastěji. Na Zem dopadl 15. 2. 2013. Vědci odhadují jeho velikost na 17 metrů a váhu na 10 000 tun. Jednalo se o druhý největší meteorit za sto let. Největší úlomek spadl do jezera Čebarkul 80 kilometrů západně od Čeljabinsku. Tlaková vlna při výbuchu ve výšce 40 km způsobila nemalé škody. V okruhu asi 50 kilometrů byly zničeny okenní tabulky. Střepy z nich pak zranily stovky lidí. Po dopadu se uvolnilo tolik energie, jako při výbuchu 460 kilotun TNT.

Chelyabinsk_meteor