Zář 24 2016

Vypuštění HST – komentované video

Start raketoplánu Discovery s dalekohledem HST (v popředí raketoplán Columbia se připravuje na let s astronomickou družicí Astro-1) (wikipedia.org)

Let STS-31 raketoplánu Discovery, který se uskutečnil ve dnech 24. až 29. dubna 1990, byl po prvním letu k Měsíci bezpochyby nejvýznamnější kosmonautickou výpravou v historii. Discovery při něm do výšky 600 km umístil Hubbleův vesmírný teleskop. Jednalo se o nejobjemnější užitečné zatížení, jaké do té doby raketoplán nesl. Pro dosažení správné výšky vyšplhal více jak dvakrát výše než při běžných letech raketoplánu. Od dob Apolla nebyl člověk od Země dále. Hubbleův dalekohled poté naprosto dramaticky proměnil náš pohled na Vesmír jako celek, jeho vývoj i složení, jako i jeho částí – planet Sluneční soustavy, exoplanet, jiných hvězd, galaxií. Žádné jiné zařízení a žádný jiný vědecký přístroj nikdy v historii tak výrazně nezasáhl do našeho chápání přírody jako právě tento.

HST

Hubbleův dalekohled při servisní misi v roce 1997 (wikimedia.org)

Samotné vypuštění však neprobíhalo úplně bez komplikací. O těchto patáliích jako o následně objevené chybě vadně vybroušeného zrcadla, spolu s přehledem všech servisních misí k tomuto jedinenému přístroji se dočtete v článcích na našem webu.

V tomto videu se můžete podívat na let STS-31 očima astronautů, účastníků mise, kteří záznam z letu také komentují.

Permanent link to this article: https://exospace.cz/vypusteni-hst-komentovane-video/