Kvě 31 2018

WASP-107b: První známá exoplaneta s heliovou atmosférou

WASP-107-b

Umělecké ztvárnění hvězdy WASP-107 a její planety (wikipedia.org)

Mezinárodní tým vědců objevil helium v atmosféře exoplanety. Stalo se tak vůbec poprvé v historii. Exoplaneta WASP-107b leží 200 světelných let od Slunce a nám se promítá do souhvězdí Panny.

Exoplaneta byla objevena týmem vedeným Jessicou Spake, aktuálně postgraduální studentkou na universitě v Exeteru ve Spojeném království. Astronomové přitom využili Hubbleův dalekohled a jeho širokoúhlou kameru WFC-3.

Helium v atmosféře WASP-107b bylo objeveno studiem infračerveného záření. Dosud jsme ke studiu atmosfér exoplanet používali ultrafialovou a optickou část spektra. Vědci už v roce 2000 předpokládali, že bude možno detekovat helium v atmosférách exoplanet, ale podařilo se to až v roce 2017.

WASP-107-b
J. J. Spake et al.: Helium in the eroding atmosphere of an exoplanet (arxiv.org)

Planeta superneptunického typu obíhá svojí hvězdu spektrálního typu K6 s hmotností 0,69 Sluncí ve vzdálenosti osmkrát menší než Merkur od Slunce (0,055 AU), tedy 1 rok trvá 5,7 dní. To samozřejmě způsobuje extrémní teploty, které sahají až k 500 °C. Planeta má průměr kolem 0,94 Jupitera, ale hmotnost jen 12 % Jupitera.

Vrstva hélia je obrovská a sahá tisíce kilometrů daleko do prostoru. Je zřejmé, že uniká, a to tempem 0,1 až 4 procenta za miliardu let.

Hubble detects helium in the atmosphere of an exoplanet for the first time (spacetelescope.org)