Lis 18 2015

Asteroid (493) Griseldis atakován jiným asteroidem

Asteroid (493) Griseldis na snímcích dalekohledu Subaru; čtvrtý snímek vznikl kombinací tří předchozích (astronomynow.com)

Asteroid (493) Griseldis byl atakován jiným objektem. Došlo tedy k impaktu dvou těles v hlavním pásu asteoridů.

K oznámení došlo na 47. výročním zasedání Oddělení pro planetární vědy Americké astronomické společnosti ve Washingotnu, D.C.

Pozorování byla provedena 17. března 2015 osmimetrovým dalekohledem Subaru na Mauna Kea. Na snímcích byl rozpoznatelný „ocas“ typický pro komety. V tomto případě se však jednalo o krátkodobou záležitost a navíc směřoval mimo osu Slunce-asteroid.

Pozorování byla dále potvrzena 6,5metrovým dalekohledem Magellan o čtyři noci později. Stále byl výtrysk detekovaný, ale slabší.

A konečně, další pozorování provedená 2,2metrovým dalekohledem University of Hawaii 24. 3. nebo dalekohledem Magellan 18. 4. a 21. 5. 2015 již nevykázala žádné anomálie. To samé se týká archivních snímků z předchozích let (2010 a 2012).

Evidence for an impact event on main-belt asteroid Griseldis (astronomynow.com)