Čvc 19 2016

Další trpasličí planeta: 2015 RR245

2015 RR245

Trpasličí planeta 2015 RR245 na snímku z observatoře CFHT (sci-news.com)

V Kuiperově pásu byla letos v únoru objevena nová trpasličí planeta. Dostala označení 2015 RR245, jelikož nějaká pozorování byla dohledána ještě z doby před objevem. Objevitelem byl kanadsko-francouzsko-havajský teleskop (CFHT) na Havaji, jenž je součástí přehlídky oblohy OSSOS (Outer Solar System Origins Survey). Tato trpasličí planeta je speciální v tom, že oběhne Slunce pouze jednou za 700 pozemských let. Pro srovnání, Pluto naši mateřskou hvězdu oběhne za téměř třikrát tak kratší dobu. Těleso 2015 RR245 by mohlo mít v průměru až 700 km, jeho perihel leží zhruba 34 AU, afel pak přibližně 120 AU od Slunce. Nejblíže Slunci bude znova v roce 2096. Ač přehlídka oblohy OSSOS objevila už asi 500 objektů za drahou Neptuna, trpasličí planeta 2015 RR245 by měl být jejím vůbec největším „úlovkem“.

2015 RR245: New Dwarf Planet Discovered in Solar System’s Kuiper Belt (sci-news.com)