Dub 23 2014

Drak odletěl… a část Sokola přiletěla

falcon-launch

Start rakety Falcon s lodí Dragon (spaceflightnow.com)

V pátek 18. 4. 2014, v 19:25:21 světového času, po jednom odkladu odstartovala vylepšená raketa Falcon 9v1.1, aby ke kosmické stanici ISS potřetí dopravila zásobovací loď Dragon. Start se uskutečnil ze základny na Cape Canaveral, konkrétně z odpalovacího komplexu číslo 40.

Raketa Falcon byla tentokrát poprvé vybavena přistávacími nožičkami, které umožňují přistání prvního stupně (po odhození od zbytku rakety) a opětovné použití. To se povedlo, nožičky zapracovaly a první stupeň s minimálním poškozením tak putuje k dalšímu letu.

Dragon byl oproti předchozím misím vylepšen. Například se čtyřikrát zvýšila kapacita pro náklad pod neustálým napájením. Byly přidány ledničky pro skladování biologického materiálu a vnitřní prostor byl přestavěn. V nehermetizované části Dragonu byly poprvé prováděny experimenty. Použita byla kamera s vysokým rozlišením pro snímkování Země.

Náklad tvořil 680 kilogramů vědeckého a výzkumného vybavení, téměř 500 kg zásob pro kosmonauty, 200 kg technického zařízení a přes 100 kg nástrojů pro vesmírné procházky.

Dragon za pomoci robotického ramene Canadarm „připoutal“ k ISS japonský astronaut Koiči Wakata. Dragon byl zadokován 20. 4. v 11h 14min světového času.

Návrat Dragonu je naplánován na 18. květen.

Start