Pro 01 2016

Dvojlom vakua potvrzen po 86 letech

vacuum-biefringence

Lineární polarizace světla opouštějícího neutronovou hvězdu procesem dvojlomu vakua (space.com)

Vědci pod vedením Roberta Mignaniho objevili u neutronové hvězdy RX J1856.5-3754 kvantový efekt, známý jako dvojlom vakua. Hvězdu pozorovali pomocí dalekohledů VLT Evropské jižní observatoře. O objevu referovali v časopise Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

Dvojlom vakua představuje polarizaci světla, procházejícího velmi silným magnetickým polem. Světlo je polarizováno v důsledku probíhajících kvantových fluktuací, při nichž vznikají virtuální páry částic a antičástic. Ačkoliv se jedná o tzv. rezonance, tedy částice, které nelze zachytit detektory, mají pozorovatelný vliv.

V případě dvojlomu vakua se jedná o jev kvantové elektrodynamiky, který byl popsán v roce 1930 Wernerem Heisenbergem a Hansem Eulerem, přesto se jej nepodařilo dosud zaznamenat. K jeho vzniku je zapotřebí silné magnetické pole, jaké je právě na neutronových hvězdách. Tam dosahuje intenzita magnetického pole řádu milionů až miliard Tesla. Vytvoření takového pole je samozřejmě v pozemských podmínkách nerealizovatelné. Taková intenzita však stačila na lineární polarizaci světla v blízkosti neutronové hvězdy J1856.5-3754. Ta se nachází v souhvězdí Jižní koruny ve vzdálenosti 400 světelných let a je nejslabším objektem, na němž byla sledována polarizace světla.

vacuum-biefringence